Jag försöker hitta snygga fästen för wire. Ska bygga en pergola där jag ska använda wire som växtstöd men jag hittar inga snygga fästen för wire'n. Har dock sett fästen på stan (i staket och dyl) men hittar alltså inte på byggvaruhusen!
Nån som har tips på var man ska kolla?
Det jag är ute efter är något som liknar en hylsa som wiren sitter fast i, sen skruvar man fast hylsan i fäste i pergolaramen.

...och kallas för vantskruv. ;)

• Gilla
vasaloparn
  • Laddar…
Immobil skrev:
...och kallas för vantskruv. ;)
Och finns snygga och billiga på Biltema i rostfritt och olika stolekar, leta bland båtsakerna. De har nog det mesta du behöver där, vi köpte liknande saker hos dem till vårt segeltak. Priserna är skrattretande låga om du jämnför med båtaffär och enligt han som sydde vårt segeltak (segelmakare sen 20 år) lika bra kvalité.

/FlitigaLisa

Inte behöver du pressa ihop vajern! Använd något som heter kaus, en metall mojäng som du lägger vajern runt och en annan mojäng som låser allt.. Du ser hur vi gjort på vårt segeltak på bilden nedan. Kauserna köpte vi på Biltema, vajer och den andra metallmojängen (som jag inte vet vad den heter) fann vi på byggvaruhuset.

/FlitigaLisa

• Segel_1_7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Leif... skrev:
Men du vet att muttrarna på vantskruven skall dras fast mot mittendelen för att låsa den så att inte vantskruven gängar upp sig?
Visst vet jag det! Denna bild kommer ifrån när vi höll på och montera seglet förra sommaren och allt var inte injusterat ännu, hade ingen annan bild då vi i år byggt om konstruktionen för att snabbt vid mycket blåst kunna få ner seglet.

/FlitigaLisa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.