Staffans2000
Hejsan mannar.
När jag startar datorn visas i början väldigt fina naturbilder, men det står inte var de är tagna. Jag har sökt på internet, men endast hittat tips på var i datorn de finns. Föga användbart för mig, eftersom jag skulle vilja veta var på jorden dessa platser finns.

Staffan

Prova att klicka på bilden, kan då visas i övre högra hörnet om jag minns rätt.

Kallas Windows Spotlight. Fotona kommer från diverse fotografer och det finns inget enhetligt ”system” för att få reda på var de är tagna. De flesta bilderna tycks vara på något känt (lokalt eller globalt) landmärke. Några platser anges på Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Windows_Spotlight

När jag varit nyfiken har jag tagit en screenshot (eller letat upp bilden på datorn som du skriver) och gjort en image search på tex Google. Ofta har jag då fått fram location ganska enkelt.

Jag gillade verkligen bilderna, men nu har de lagt till några kommentarer på bilderna som förstör hela känslan, går inte att ta bort på en hemma-licens i sann Microsoft-stil :(

Det kom upp en bild från T-banestation Rådhuset på blå linjen för ett tag sedan. Det var ju lite roligt :)
Och ja, om man klickar på (den fåniga) kommentaren så brukar det komma upp ett explorerfönster med en länk till platsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.