1 210 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Wind Chimes - Vad säger lagen?
Våra nya grannar visar sig vara riktiga pryltokar och då menar jag inte att de köper nya HI-FI prylar utan de har belamrat sin trädgård med tomtar, djur och annat som står ÖVERALLT i deras trädgård. Och visst, det har jag inte med att göra så länge de håller ordning och det inte är skräp. Men nu har de hängt upp såna här fasansfulla wind chimes som spelar hela tiden. Jag tycker verkligen inte om såna här och tycker att det är ett väldigt störande ljud.
Får man verkligen lov att sätta upp såna utan att fråga sina grannar först? Jag menar det är ju ett konstant ljud, dygnet runt, året om... någon som har erfarenhet av detta? Man kan ju givetvis be dem vänligt att bara plocka ner dem, men jag undrar om det finns någon regel som säger att de måste fråga först?
Får man verkligen lov att sätta upp såna utan att fråga sina grannar först? Jag menar det är ju ett konstant ljud, dygnet runt, året om... någon som har erfarenhet av detta? Man kan ju givetvis be dem vänligt att bara plocka ner dem, men jag undrar om det finns någon regel som säger att de måste fråga först?
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Njej. Formellt skulle jag tro att du får ha ljudalstrande prylar i trädgården, så länge de inte pga hög volym är en hälsofara. En sådan "spelare" låter knappast så mycket att den kvalar in som hälsofarlig.
Att man sedan kan bli tokig på den är ju en annan sak.
Att man sedan kan bli tokig på den är ju en annan sak.
De låter inte högt, så det är inte likvärdigt med att tex köra borrmaskiner sena kvällar.
Det du kan göra är däremot att gå över och prata med dem. Hjälper inte det så finns det inte så mycket att göra.
Det du kan göra är däremot att gå över och prata med dem. Hjälper inte det så finns det inte så mycket att göra.
Klicka här för att svara