3 639 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Willab växthus med mur, nedsänkt i mark, grundmursbygge.
Jag ska flytta mitt växthus (i aluminium, Willab garden Gothic med mur) på ca 16 m2 till en ny tomt och tänkte göra lite förbättringar i samband med det. Samtidigt är jag nu ensam och vill göra det på ett sätt som jag orkar med/klarar av.
Jag har genom åren läst om fördelar med att göra växthus nedsänkta i marken, för att dra nytta av markvärme och förlänga säsongen, och för att minska vattningsbehov. Bl a därför tänkte jag att jag ska ställa växthuset på i en slänt där jag kan schakta bort jord med en kompaktlastare (som kan gräva framåt men ej nedåt), och ha bakkanten på växthuser nedsänkt ända upp till där aluminiumsockeln börjar.
Jag kan även tänka mig att schakta ur en gång fram till dörren (som är mitt på långsidan) så att jag inte behöver ha trappsteg nedåt och kan använda nivåskillnaden på sidorna om gången till odlingsbäddar (med mursten). Så det mesta av muren, förutom muren vid sidorna om dörren, kommer vara "dold". Slänten har en svag lutning.
Så här kommer frågorna:
Växthuset blir ju nedsänkt bara en bit , muren är 63 cm) inte som de jag läst om som har halva växthuset under marknivå. Har man ändå någon nytta av markvärme? I vart fall blir ju inte muren utsatt för kall luft? På insidan blir det ju jord i odlingsbäddar, och på utsidan också. Så är isolering runt muren onödig eller behövs den för att skydda grundmuren? (Har ej heller isolerglas och kommer ju ej isolera "golvet".. ).
Nästa fråga: tidigare har jag haft makadam stenmjöl och golvtegel på golvet. Och odlingsbäddar ovanpå. Nu tänkte jag inte ha ett golv, mer än "gångar" mellan bäddarna, och jag vill att odlingsbäddarna ska ha direktkontakt med jorden/marken. Så gräva ur för nedsänkningen av växthuset, och gräva ur extra endast under den blivande muren. Och mot muren på insidan, och på utsidan, ska det vara odlingar. Så som nedsänkt mur, hur ska jag tänka med materialet? Putsad leca? Känns som stor risk för frostsprängning. Betonghålsten? Det blir ju en del vattning under sommarhalvåret, då det dock ej är så kallt, och övrig tid är det ju säkert regnigt och blött i jorden av nederbörd. Jag tänker att jag nog borde ha aningen isodränskivor eller platonmatta närmast muren för att skydda den? Då blir ju muren lite isolerad också men främst dränerad. Tänker jag rätt? Om jag använder t ex platonmatta, behöver jag då putsa? Jag vet också att man normalt sett återfyller med grus mot grunden. Jag vill ju fylla med jord . (Och skydda muren med ngt som sagt). Blir det skadligt för stabiliteten av hela växthuset? Eftersom jorden jag odlar i inte direkt har någon "bärighet". Om jag murar i hop de invända odlingsbäddarna med grundmuren så förbättras stabiliteten? Men då behöver jag ha ett bredare grusat dike och får ej jord under bäddarna..... . Några stenar på tvären med ett visst avstånd kan det avhjälpa problemet? Får då förstås gräva ur dikena extra och lägga grusbödd på just dessa ställen antar jag....
Vad jag har förstått så kan man kallmura med betonghålsten. Är det olämpligt med tanke på risk för sättningar? Eller finns den risken ändå (av andra anledningar)?. Andra skäl att inte kallmura växthusgrund?
Hur djupt är frostfritt djup i en slänt (svag lutning)? Får sannolikt handgräva dike för stenarna därför vill jag inte överdriva. Kan jag skippa sula med tanke på att det inte är så många stenar högt, och bara ha grusbädd? Dräningsrör i grusbädden? När vi murade på nuvarande plats så blev det sula plus ett par extra skift under mark. Men då hade vi grävmaskin + min starka (och byggkunniga) man. Är det nödvändigt med de extra skiften? Dvs behöver jag mura under blivande nya marknivån (nivån för gångar mellan bäddar inne i växthuset? Det är ju inte ett bostadshus jag bygger....
Behöver grunden vara ordentligt murad inkl armering (dvs ej kallmurad) för att vara tillräckligt att skruva aluminiumstommen i? Så att växthuset inte blåser bort... (Med några lösa stenar i följe).
Inne i växthuset blir det ju uppmurade (ev limmade) bäddar utmed grunden . Och en lägre gång mellan dessa. Gör den djupare gången att jag måste gräva och mura totalt sett ännu djupare för att nå frostfritt? Likaså vid dörren, där färdig marknivå kommer vara i nästan samma nivå som där muren börjar.....om ni förstår vad jag menar.
I och med dessa planer så förstår jag att jag inte skyddar grunden mot inväxande (eller utväxande) rötter, och det vill jag ju inte heller. T ex ska vinrankans rötter få möjlighet att söka sig ut utanför växthuset. Kommer detta göra att grunden havererar? På kort eller lång sikt? Kan tillägga att rutorna i växthuset inte sitter fast utan är något rörliga i och med kraftiga silikonlister. Så små sättningar borde inte göra att allt kapsejsar.
Hoppas jag har gjort mig förstådd med mina ytliga kunskaper och bristande färdigheter i terminologin....
Nu när jag har tänkt högt här så undrar jag om det kanske är lättare att gräva ur hela byggytan med lastaren till den nivå där jag ska lägga grusbädd under muren, och sedan fylla tillbaka jord...så behöver jag inte handgräva alls? Som ni förstår har jag ingen intresserad/engagerad vän att bolla med, därav detta inlägg.
Mvh Eva
Jag har genom åren läst om fördelar med att göra växthus nedsänkta i marken, för att dra nytta av markvärme och förlänga säsongen, och för att minska vattningsbehov. Bl a därför tänkte jag att jag ska ställa växthuset på i en slänt där jag kan schakta bort jord med en kompaktlastare (som kan gräva framåt men ej nedåt), och ha bakkanten på växthuser nedsänkt ända upp till där aluminiumsockeln börjar.
Jag kan även tänka mig att schakta ur en gång fram till dörren (som är mitt på långsidan) så att jag inte behöver ha trappsteg nedåt och kan använda nivåskillnaden på sidorna om gången till odlingsbäddar (med mursten). Så det mesta av muren, förutom muren vid sidorna om dörren, kommer vara "dold". Slänten har en svag lutning.
Så här kommer frågorna:
Växthuset blir ju nedsänkt bara en bit , muren är 63 cm) inte som de jag läst om som har halva växthuset under marknivå. Har man ändå någon nytta av markvärme? I vart fall blir ju inte muren utsatt för kall luft? På insidan blir det ju jord i odlingsbäddar, och på utsidan också. Så är isolering runt muren onödig eller behövs den för att skydda grundmuren? (Har ej heller isolerglas och kommer ju ej isolera "golvet".. ).
Nästa fråga: tidigare har jag haft makadam stenmjöl och golvtegel på golvet. Och odlingsbäddar ovanpå. Nu tänkte jag inte ha ett golv, mer än "gångar" mellan bäddarna, och jag vill att odlingsbäddarna ska ha direktkontakt med jorden/marken. Så gräva ur för nedsänkningen av växthuset, och gräva ur extra endast under den blivande muren. Och mot muren på insidan, och på utsidan, ska det vara odlingar. Så som nedsänkt mur, hur ska jag tänka med materialet? Putsad leca? Känns som stor risk för frostsprängning. Betonghålsten? Det blir ju en del vattning under sommarhalvåret, då det dock ej är så kallt, och övrig tid är det ju säkert regnigt och blött i jorden av nederbörd. Jag tänker att jag nog borde ha aningen isodränskivor eller platonmatta närmast muren för att skydda den? Då blir ju muren lite isolerad också men främst dränerad. Tänker jag rätt? Om jag använder t ex platonmatta, behöver jag då putsa? Jag vet också att man normalt sett återfyller med grus mot grunden. Jag vill ju fylla med jord . (Och skydda muren med ngt som sagt). Blir det skadligt för stabiliteten av hela växthuset? Eftersom jorden jag odlar i inte direkt har någon "bärighet". Om jag murar i hop de invända odlingsbäddarna med grundmuren så förbättras stabiliteten? Men då behöver jag ha ett bredare grusat dike och får ej jord under bäddarna..... . Några stenar på tvären med ett visst avstånd kan det avhjälpa problemet? Får då förstås gräva ur dikena extra och lägga grusbödd på just dessa ställen antar jag....
Vad jag har förstått så kan man kallmura med betonghålsten. Är det olämpligt med tanke på risk för sättningar? Eller finns den risken ändå (av andra anledningar)?. Andra skäl att inte kallmura växthusgrund?
Hur djupt är frostfritt djup i en slänt (svag lutning)? Får sannolikt handgräva dike för stenarna därför vill jag inte överdriva. Kan jag skippa sula med tanke på att det inte är så många stenar högt, och bara ha grusbädd? Dräningsrör i grusbädden? När vi murade på nuvarande plats så blev det sula plus ett par extra skift under mark. Men då hade vi grävmaskin + min starka (och byggkunniga) man. Är det nödvändigt med de extra skiften? Dvs behöver jag mura under blivande nya marknivån (nivån för gångar mellan bäddar inne i växthuset? Det är ju inte ett bostadshus jag bygger....
Behöver grunden vara ordentligt murad inkl armering (dvs ej kallmurad) för att vara tillräckligt att skruva aluminiumstommen i? Så att växthuset inte blåser bort... (Med några lösa stenar i följe).
Inne i växthuset blir det ju uppmurade (ev limmade) bäddar utmed grunden . Och en lägre gång mellan dessa. Gör den djupare gången att jag måste gräva och mura totalt sett ännu djupare för att nå frostfritt? Likaså vid dörren, där färdig marknivå kommer vara i nästan samma nivå som där muren börjar.....om ni förstår vad jag menar.
I och med dessa planer så förstår jag att jag inte skyddar grunden mot inväxande (eller utväxande) rötter, och det vill jag ju inte heller. T ex ska vinrankans rötter få möjlighet att söka sig ut utanför växthuset. Kommer detta göra att grunden havererar? På kort eller lång sikt? Kan tillägga att rutorna i växthuset inte sitter fast utan är något rörliga i och med kraftiga silikonlister. Så små sättningar borde inte göra att allt kapsejsar.
Hoppas jag har gjort mig förstådd med mina ytliga kunskaper och bristande färdigheter i terminologin....
Nu när jag har tänkt högt här så undrar jag om det kanske är lättare att gräva ur hela byggytan med lastaren till den nivå där jag ska lägga grusbädd under muren, och sedan fylla tillbaka jord...så behöver jag inte handgräva alls? Som ni förstår har jag ingen intresserad/engagerad vän att bolla med, därav detta inlägg.
Mvh Eva
Hej! Bara nyfiken, hur gick det för dig? Är växthuset klart? Hur löste du frågorna? Tänker själv köpa/bygga växthus och göra det delvis nedsänkt. Med vänlig hälsning, SonjaE Evaab skrev:Jag ska flytta mitt växthus (i aluminium, Willab garden Gothic med mur) på ca 16 m2 till en ny tomt och tänkte göra lite förbättringar i samband med det. Samtidigt är jag nu ensam och vill göra det på ett sätt som jag orkar med/klarar av.
Jag har genom åren läst om fördelar med att göra växthus nedsänkta i marken, för att dra nytta av markvärme och förlänga säsongen, och för att minska vattningsbehov. Bl a därför tänkte jag att jag ska ställa växthuset på i en slänt där jag kan schakta bort jord med en kompaktlastare (som kan gräva framåt men ej nedåt), och ha bakkanten på växthuser nedsänkt ända upp till där aluminiumsockeln börjar.
Jag kan även tänka mig att schakta ur en gång fram till dörren (som är mitt på långsidan) så att jag inte behöver ha trappsteg nedåt och kan använda nivåskillnaden på sidorna om gången till odlingsbäddar (med mursten). Så det mesta av muren, förutom muren vid sidorna om dörren, kommer vara "dold". Slänten har en svag lutning.
Så här kommer frågorna:
Växthuset blir ju nedsänkt bara en bit , muren är 63 cm) inte som de jag läst om som har halva växthuset under marknivå. Har man ändå någon nytta av markvärme? I vart fall blir ju inte muren utsatt för kall luft? På insidan blir det ju jord i odlingsbäddar, och på utsidan också. Så är isolering runt muren onödig eller behövs den för att skydda grundmuren? (Har ej heller isolerglas och kommer ju ej isolera "golvet".. ).
Nästa fråga: tidigare har jag haft makadam stenmjöl och golvtegel på golvet. Och odlingsbäddar ovanpå. Nu tänkte jag inte ha ett golv, mer än "gångar" mellan bäddarna, och jag vill att odlingsbäddarna ska ha direktkontakt med jorden/marken. Så gräva ur för nedsänkningen av växthuset, och gräva ur extra endast under den blivande muren. Och mot muren på insidan, och på utsidan, ska det vara odlingar. Så som nedsänkt mur, hur ska jag tänka med materialet? Putsad leca? Känns som stor risk för frostsprängning. Betonghålsten? Det blir ju en del vattning under sommarhalvåret, då det dock ej är så kallt, och övrig tid är det ju säkert regnigt och blött i jorden av nederbörd. Jag tänker att jag nog borde ha aningen isodränskivor eller platonmatta närmast muren för att skydda den? Då blir ju muren lite isolerad också men främst dränerad. Tänker jag rätt? Om jag använder t ex platonmatta, behöver jag då putsa? Jag vet också att man normalt sett återfyller med grus mot grunden. Jag vill ju fylla med jord . (Och skydda muren med ngt som sagt). Blir det skadligt för stabiliteten av hela växthuset? Eftersom jorden jag odlar i inte direkt har någon "bärighet". Om jag murar i hop de invända odlingsbäddarna med grundmuren så förbättras stabiliteten? Men då behöver jag ha ett bredare grusat dike och får ej jord under bäddarna..... . Några stenar på tvären med ett visst avstånd kan det avhjälpa problemet? Får då förstås gräva ur dikena extra och lägga grusbödd på just dessa ställen antar jag....
Vad jag har förstått så kan man kallmura med betonghålsten. Är det olämpligt med tanke på risk för sättningar? Eller finns den risken ändå (av andra anledningar)?. Andra skäl att inte kallmura växthusgrund?
Hur djupt är frostfritt djup i en slänt (svag lutning)? Får sannolikt handgräva dike för stenarna därför vill jag inte överdriva. Kan jag skippa sula med tanke på att det inte är så många stenar högt, och bara ha grusbädd? Dräningsrör i grusbädden? När vi murade på nuvarande plats så blev det sula plus ett par extra skift under mark. Men då hade vi grävmaskin + min starka (och byggkunniga) man. Är det nödvändigt med de extra skiften? Dvs behöver jag mura under blivande nya marknivån (nivån för gångar mellan bäddar inne i växthuset? Det är ju inte ett bostadshus jag bygger....
Behöver grunden vara ordentligt murad inkl armering (dvs ej kallmurad) för att vara tillräckligt att skruva aluminiumstommen i? Så att växthuset inte blåser bort... (Med några lösa stenar i följe).
Inne i växthuset blir det ju uppmurade (ev limmade) bäddar utmed grunden . Och en lägre gång mellan dessa. Gör den djupare gången att jag måste gräva och mura totalt sett ännu djupare för att nå frostfritt? Likaså vid dörren, där färdig marknivå kommer vara i nästan samma nivå som där muren börjar.....om ni förstår vad jag menar.
I och med dessa planer så förstår jag att jag inte skyddar grunden mot inväxande (eller utväxande) rötter, och det vill jag ju inte heller. T ex ska vinrankans rötter få möjlighet att söka sig ut utanför växthuset. Kommer detta göra att grunden havererar? På kort eller lång sikt? Kan tillägga att rutorna i växthuset inte sitter fast utan är något rörliga i och med kraftiga silikonlister. Så små sättningar borde inte göra att allt kapsejsar.
Hoppas jag har gjort mig förstådd med mina ytliga kunskaper och bristande färdigheter i terminologin....
Nu när jag har tänkt högt här så undrar jag om det kanske är lättare att gräva ur hela byggytan med lastaren till den nivå där jag ska lägga grusbädd under muren, och sedan fylla tillbaka jord...så behöver jag inte handgräva alls? Som ni förstår har jag ingen intresserad/engagerad vän att bolla med, därav detta inlägg.
Mvh Eva
Hej ! Enormt sent svar 😀. Inte varit inloggad på länge. Jag har inte fått upp mitt växthus, bl a för att uterummet visade sig fungera ok för odling och jag har ägnat mig åt andra viktigare projekt... Har du byggt?R russinet skrev:
Eva
Hej! Tack för svar fast ärligt talat hade jag glömt bort min fråga. Nej, jag har inte köpt växthus ännu. Fortfarande osäker på hur det ska se ut. Har läst att tunnelväxthus med plast fungerar väldigt bra för odling men är rädd för att monteringen är jobbig och att jag inte ska klara av det. Lutar nog att jag köper ett i trä, typ Emilia från Palmako el Linnea fr Skånska byggvaror. Eller ett stormsäkert Variant fr Grohus. Men jag tänker att jag ska sänka ner grunden lite för att få större volym på höjden. Vi får de vad det blir. Mvh SonjaE Evaab skrev:
Klicka här för att svara