Hej
Vår hustillverkare tillhandahåller Wilfa luft-luftvärmepump. Ett norskt märke, saluförs nästan inte alls i Sverige.
Har någon av er erfarenhet/upplysningar om denna?
 
Det är väl en ordinär Kina-variant bakom? Satsa på Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba om du vill ha kvalitet och normalt 5 års garanti.
 
Hej, kikar också på Wilfa luft-luft. Hittar inga recensioner, någon som har erfarenhet av dessa?
 
  • Gilla
Manko 12
  • Laddar…
En snabb googling verkar visa att det är Gree som tillverkar dom. Dvs massproducerat i Kina för att i första hand vara billigt.
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
P
det är typiskt bra om man har service i Sverige och väldigt nära där du bor
 
Har varit på några hembesök där dom fått offert på en ”Norsk” modell och utvecklad där och kunderna tror stenhårt på
vad säljare säger 🤔
Ungefär lika sant som att Electrolux luftvärmepumpar är Svenska !
kikade i någon form av manual/produktblad och där hänvisades det till Save Energy, osäker på om det finns snarlika företagsnamn men är det dom som tidigare drev varmt & skönt och varmt & skönt Stockholm så kanske man ska googla det och fundera på om service/support fungerar som tänkt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Ungefär lika sant som att Electrolux luftvärmepumpar är Svenska !
Alla deras produkter är väl Kinasmäck?
 
U Ulf Peter skrev:
Alla deras produkter är väl Kinasmäck?
Inte en aning .
har bara svagt minne av att jag sett brödrostar och andra prylar i det området på Elgiganten
 
P
U Ulf Peter skrev:
Alla deras produkter är väl Kinasmäck?
numera fast just nu säljer de inga alls
 
P
C Comfort Thomas skrev:
Inte en aning .
har bara svagt minne av att jag sett brödrostar och andra prylar i det området på Elgiganten
precis som smäck (SMEG)
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Hej, kikar också på Wilfa luft-luft. Hittar inga recensioner, någon som har erfarenhet av dessa?
Glömt kommentera, men chansade på en Jula Qlima S-JA 3523 4,38 kW artnr 024775 på kampanj (halva priset).

Hade väl tur men som den presterat! 😅
Allt annat kring installationen dyrare grejer (fäste, dämpare, tak, rör etc).

Ihopkopplad till smart-hus med Tado, supernöjd 1,5 år senare. Knäpptyst, energisnål (A++), kyla på sommaren 👍

Lycka till att investera i en dyrare Panasonic m.fl. och spara in investeringskostnaden från A+++ först efter...30 år? 😊
 
Skillnad mellan A++ och A+++ kan vara hårfin och då man måste utgå från p-design (dimensionerad effekt) så blir blir SCOP/SEER och dessa A+ lite knepigt att avgöra hur stor/liten skillnad det är.
Men bra att du är nöjd med ditt köp då den verkar räcka till effektmässigt hos dig.
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
@
I Ingenjörssnickarn skrev:
Glömt kommentera, men chansade på en Jula Qlima S-JA 3523 4,38 kW artnr 024775 på kampanj (halva priset).

Hade väl tur men som den presterat! 😅
Allt annat kring installationen dyrare grejer (fäste, dämpare, tak, rör etc).

Ihopkopplad till smart-hus med Tado, supernöjd 1,5 år senare. Knäpptyst, energisnål (A++), kyla på sommaren 👍

Lycka till att investera i en dyrare Panasonic m.fl. och spara in investeringskostnaden från A+++ först efter...30 år? 😊
Det låter ju bra - packade in en S-JA 3523 i bilen idag (5999 kr). Tänkte mest ha den för att kyla huset på sommaren och eventuellt en del för att även värma huset. Men...en dum fråga....ansluts strömmen till inne eller utedelen på den här modellen? Har förberett med ström ute och tänkte undvika att öppna lådan om jag vill returen....
 
@ @ndreas skrev:
Det låter ju bra - packade in en S-JA 3523 i bilen idag (5999 kr). Tänkte mest ha den för att kyla huset på sommaren och eventuellt en del för att även värma huset. Men...en dum fråga....ansluts strömmen till inne eller utedelen på den här modellen? Har förberett med ström ute och tänkte undvika att öppna lådan om jag vill returen....
Minns jag rätt till utedelen via utvändig säkerhetsbrytare. Från utedelen drogs sedan strömkabel samtidigt med gasrör till innedelen.
 
Tack för råd och synpunkter!
Vi skaffade en Panasonic , kändes inte tryggt med Wilfa. Jag är trådstartare, men vet inte om det kommer att framgå.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.