15 321 läst ·
87 svar
15k läst
87 svar
Wifi-uppkopplade vitvaror?
Samsungs uppkopplade kylskåp har väl funnits i mer än tio år, vill jag minnas. Känns inte som om det blivit någon världsomvälvande succé för produkten direkt.Johannes Carlsson skrev:
Skillnaden är att för tio år sedan var det ett värstingskåp av side by side-modell för 40k. Idag kan du köpa till en dongle för ca 500 kr som passar på deras mest sålda kylar och frysar (dvs separata skåp av den typ som är vanliga i svenska hem). Idag kommer tekniken i prisklass som gemene man köper utan att tveka.J jocke31 skrev:
Största problemet jag har med IoT är tillverkarnas något absurda benägenhet att bygga helt stängda och properietära system. Som så gott som genomgående är beroende av någon molntjänst tillverkaren tillhandahåller som kan sluta fungera när som helst och som kräver att användaren ingår olika mystiska avtal och skickar ut en massa känslig information på Internet. För att typ kunna koka kaffe. Helt galet... 
Tillverkarens protokoll som kommunicerar med tillverkarens molntjänst som är bryggan till tillverkarens app. Inget utrymme för att tillföra innovation utifrån eller att integrera system från olika tillverkare. 300 olika appar i telefonen, en för varje funktion.
Det gör det enligt min åsikt aptrist. Finns ju annars hur mycket potential som helst.
Tillverkarens protokoll som kommunicerar med tillverkarens molntjänst som är bryggan till tillverkarens app. Inget utrymme för att tillföra innovation utifrån eller att integrera system från olika tillverkare. 300 olika appar i telefonen, en för varje funktion.
Det gör det enligt min åsikt aptrist. Finns ju annars hur mycket potential som helst.
Medlem
· Blekinge
· 12 288 inlägg
Vad gör man efter en sådan pling?[SH] skrev:
Jag har möten på jobbet där folk glor i sina privata telefoner efter sådan pling eller meddelanden att mamman har låst ur sig eller att barnet inte hittar sin cykel. För mig är det ett skäl för ett allvarligt medarbetarsamtal.
Givetvis beror det på frekvensen av ping och typ av möte, men för mig är det självklart att jobbet ska kunna hantera ett viktigt samtal hemifrån, på samma sätt som jag gör att kort avbrott i middagslagning eller barnens läxläsning om jag får ett jobbsamtal kl 7 på kvällen. Är det inget viktigt ber man i båda fallen få återkomma senare. Min bild är att det sker rätt sällan, vi har som regel att man messar eller ringer en gång om inte brådskande, annars ringer man 2ggr. En del verkar göra avbrott i möten för alla typer av samtal och meddelanden och inte be att få ringa tillbaka en om det ter sig rätt oakut. Det känns mindre ok.T Thomas_Blekinge skrev:
Men det är en helt annan fråga om nyttjande av arbetstid och har inget att göra med vad som byggs in i t.ex. vitvaror, det är en annan sakfråga kanske för egen tråd men jag delar din helt åsikt i den.T Thomas_Blekinge skrev:
Min wi-fi våg sade till mitt wi-fi kylskåp att låsa ölhyllan! 
Hur gör jag nu?
Hur gör jag nu?
I fallet med uppkopplade hushållsprodukter verkar det rimligt att anta att tjänsten som de rapporterar till varnar om enheten inte har checkat in på ett tag. Om de skickar någon uppdatering till det så kallade molnet ett par gånger i timmen så kan det ju gå ett larm om de inte hört av sig på ett par-tre timmar. Klassisk "larmet går om man klipper kabeln"-metod.useless skrev:
(Epilog: fast så var det bara något tillfälligt fel på din router som gjorde att inte kylen fick en IP-adress, tillsammans med en bugg i kylens dåliga kod som gjorde att den inte försökte igen. Så allting är perfekt och du har stressat i onödan. Den dagen då det faktiskt blir strömavbrott så ligger tjänsten ändå nere så du får ingen varning.)
Ja, det är sjukt tråkigt. Inte vill man ha en app för kaffebryggaren, en för kylskåpet, en för luftkonditioneringen, en för bilen, ... puh. De pratar dessutom något hemmasnickrat protokoll, och du har säkert skrivit på ett avtal som säger att du inte ens får tänka på att fundera ut hur det fungerar. Märkligt (eller?) att inte "branschen" är mer intresserad av standardisering.C cpalm skrev:Största problemet jag har med IoT är tillverkarnas något absurda benägenhet att bygga helt stängda och properietära system. Som så gott som genomgående är beroende av någon molntjänst tillverkaren tillhandahåller som kan sluta fungera när som helst och som kräver att användaren ingår olika mystiska avtal och skickar ut en massa känslig information på Internet. För att typ kunna koka kaffe. Helt galet...
Branschen jobbar väl alltid på att ta fram nya standarder?
https://xkcd.com/927/
https://xkcd.com/927/