Våran gamla tvättmaskin har slutat ta in vatten i maskinen.
Det började med att den stannade i ett tvättprogram. Jag rengjorde filtret som var i stort sett tätt av skit (Ja, jag är slarvig). Nu vill den inte ta in vatten alls (Har förmodligen inget med det filtret att göra).
Jag har även kontrollerat filtren på anslutningen.
När den stannar så blinkar lysdioen för tvätt och de två nedersta dioderna för hastighet.
Vad kan man börja felsöka innan man köper en ny?
Har ingen manual
Det började med att den stannade i ett tvättprogram. Jag rengjorde filtret som var i stort sett tätt av skit (Ja, jag är slarvig). Nu vill den inte ta in vatten alls (Har förmodligen inget med det filtret att göra).
Jag har även kontrollerat filtren på anslutningen.
När den stannar så blinkar lysdioen för tvätt och de två nedersta dioderna för hastighet.
Vad kan man börja felsöka innan man köper en ny?
Har ingen manual
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min högst oventskapliga teori är att det är ventilen som inte öppnar sig och släpper in vatten i maskinen.
Jag har kopplar lass den svarta slangen efter ventilen som provade att starta maskinen, inget vatten for ut.
Kan man kontrollera om det är ventilen eller kretskortet som är trasigt, typ med en multimeter?
Jag har kopplar lass den svarta slangen efter ventilen som provade att starta maskinen, inget vatten for ut.
Kan man kontrollera om det är ventilen eller kretskortet som är trasigt, typ med en multimeter?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Om du spolar vatten ur slangen utan att den sitter i maskinen, kommer det nått då?
Med en multimeter kan man ohm mäta spolen i ventilen värdet kan variera, det viktiga är att det inte är avbrott.
Därefter kan man mäta spänningen över spolen.
Koppla på multimetern i sladdanslutningarna mätområde 400v växelspänning.
Ingen spänning när det inte skall komma in vatten, och runt 230V vid vattenintag.
Är det ingen spänning är det sladden eller programverket.
Med en multimeter kan man ohm mäta spolen i ventilen värdet kan variera, det viktiga är att det inte är avbrott.
Därefter kan man mäta spänningen över spolen.
Koppla på multimetern i sladdanslutningarna mätområde 400v växelspänning.
Ingen spänning när det inte skall komma in vatten, och runt 230V vid vattenintag.
Är det ingen spänning är det sladden eller programverket.
Mammon regerar...
Jag kan inte annat än att hålla med
Felkoden för övrigt tyder på tömningsfel
I ditt fall kan det vara att den inte vet om att det är tomt och därför vill den inte fylla på
Då är det snarare i slangen till pressostaten eller nått ditåt
Jag kan inte annat än att hålla med
Felkoden för övrigt tyder på tömningsfel
I ditt fall kan det vara att den inte vet om att det är tomt och därför vill den inte fylla på
Då är det snarare i slangen till pressostaten eller nått ditåt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden