14 262 läst ·
16 svar
14k läst
16 svar
Whirlpool-skräp!
Sida 1 av 2
Vi var så glada över att ha fyndat ny kyl och frys till nya köket, men skit blev det. Vi köpte Whirlpool och de är inte bra. Vi klämde lite i butiken och det kändes bra, de ser bra ut och inredningen fungerar, men de har vanliga handtag, enligt Whirlpool ska det finnas någon "easy open" ventil i dörrarna, men när vi försöker öppna dörren till frysen flyttar sig hela skåpet över golvet och först efter att skåpet flyttat sig en decimeter ger dörren med sig. Dessutom är det en del fabrikationsfel, ena listen i dörren på långsidan på kylskåpet är ett par centimeter för lång, vilket gör att den hänger ner mot golvet, det finns också en rejäl buckla på insidan av dörren. Listen i dörren på frysen är inte limmad ordentligt ett par decimeter, man kan skymta frigolitisoleringen där bakom, dörren är skev, tittar man uppifrån kan man se mer av listen mot golvet på ena sidan, det skiljer en halv centimeter och listen är rak. Så trött blir man! Ska ringa Whirlpool i morgon, men frågan är vad man kan hoppas på, vi vill returnera skiten och köpa annat, men de lär väl be oss byta paketet i butiken, men inte sjutton orkar jag kånka ner allt från lägenheten igen och in i bilen osv. Suck. Någon som har andra erfarenheter av Whirlpool?
jag försöker undvika dem... Kvaliteten på i synnerhet kyl/frys är allt annat än bra. Av Whirlpool kan man köpa inbyggnadsprylar och mikro, passa för resten.
Det som jag tror kommer hända med ditt skåp är att, under förutsättning att det inte gått 10 dagar, får skåpet utbytt som transportskadat.
Det som jag tror kommer hända med ditt skåp är att, under förutsättning att det inte gått 10 dagar, får skåpet utbytt som transportskadat.
Nu har jag ringt WP och de skickade mig till något serviceföretag här i Norrköping som ska kolla på grejerna på tisdag nästa vecka. Ok, bra om de fixar det som är defekt, men vi kan fortfarande inte öppna dörrarna utan att skåpen flyttar sig. Så ska det väl inte vara på nya produkter?
Frysens kompressor går ungefär 55 minuter per timme, är detta verkligen normalt?
Vi borde ha rätten att returnera varorna med tanke på alla fel och den dåliga funktionen.
Vi borde ha rätten att returnera varorna med tanke på alla fel och den dåliga funktionen.
Vi får -18 när temperaturreglaget står på 4/5. Det blir dyrt också, elen är inte gratis.
Just nu känns det som att vi kan köpa nya Siemens/Bosch-skåp och kasta ut den här skiten på Blocket för ett par tusen, en rejäl förlustaffär, men det här skräpet kan vi inte ha hemma, jag tappade helt sugen på att fortsätta med köksrenoveringen med det här bakslaget.
Just nu känns det som att vi kan köpa nya Siemens/Bosch-skåp och kasta ut den här skiten på Blocket för ett par tusen, en rejäl förlustaffär, men det här skräpet kan vi inte ha hemma, jag tappade helt sugen på att fortsätta med köksrenoveringen med det här bakslaget.
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 inlägg
att skåpen flyttar sig kanske inte beror på skåpen utan golvet.
vi har elektrolux skåp och de började "flytta på sig" när vi lade in klick golvet. innan var det inga problem. Nu har vi lärt oss öppna skåpet lite saktare då står det nästan kvar. man måste skjuta tillbaka det i hålet ca en gång i veckan... men d e ju inte hela världen
vi har elektrolux skåp och de började "flytta på sig" när vi lade in klick golvet. innan var det inga problem. Nu har vi lärt oss öppna skåpet lite saktare då står det nästan kvar. man måste skjuta tillbaka det i hålet ca en gång i veckan... men d e ju inte hela världen
Nu verkar era skåp vara defekta men om skåpen står på en glatt yta och flyttar sig så skulle jag lägga in lite gummimatta i framkant mellan golv och skåp. SKulle aldrig orka hålla på och knuffa in ett skåp 1 gång i veckan för jag är lat.
En tjurig servicetekniker var här, efter lite tjat gick han med på att byta de defekta dörrarna, att dörrarna knappt går att öppna förklarades med att man får det man betalar för. Jaha, så om jag köper en Skoda istället för Mercedes kan jag inte räkna med att dörrarna går att öppna, eller? Kanske inte en helt korrekt jämförelse, men man förväntar sig att nya saker ska fungera smärtfritt. Hur ofta kompressorn ska gå kunde han inte svara på, men att allt fungerade som det skulle kunde han tydligen veta ändå. Jag ska ringa till Whirlpool och förklara läget, att de säljer skräp.
VIlken pappskalle, han får ju betalt för att byta dem. Det är märkligt att vissa servicemänniskor har den inställningen är mest pinsamt för dem själva.
Ring Whirlpools kundtjänst och säg sakligt att din kompressor går 50-55minuter i timmen och att en servicetjomme som var ut och bytte dörrar sa att det var normalt men att du tycker det verkar konstigt om skåpet har energiklass XX. Det går liksom inte ihop om det skall vara energisnålt.
Vi har de dyrare skåpen från Whirlpool i sortimentet och de har ingen klagat på så de är väl ok gissar jag.
Ring Whirlpools kundtjänst och säg sakligt att din kompressor går 50-55minuter i timmen och att en servicetjomme som var ut och bytte dörrar sa att det var normalt men att du tycker det verkar konstigt om skåpet har energiklass XX. Det går liksom inte ihop om det skall vara energisnålt.
Vi har de dyrare skåpen från Whirlpool i sortimentet och de har ingen klagat på så de är väl ok gissar jag.
Hej!
Jag vet inte om ni köpt Bosch nu istället,varningens ord om dem.Köpte Bosch kyl och frys energisnåla höga.Det var 2 års garanti på dem.När jag så efter ett drygt år skulle städa ur kylskåpet(hade naturligtvis gjort det för också,lät som om jag inte städat det på ett år)upptäckte jag sprickor i bakväggen på insidan av kylskåpet,kontaktade Coop forum som bara hänvisar till att de bara är återförsäljare,betyder det att man inte har ansvar för produkten då eller?
Fick ta hem en reparatör som coop hänvisade till som skulle sätta in en skiva ovanpå,jättefult och en massa kanter som samlar smuts.Detta ville jag inte ha,kontaktade Bosch som vägrar byta kylskåtet trots att reparatören sa att det var ett fabrikationsfel. Man har inga rättigheter som kund och konsumentköplagen är skit,läser man på så upptäcker man att leverantören har alla rättigheter och du kanppt några,de är ändå de som bestämmer vad som ska göras.
Håller med ovanstående besvikna kund,man köper nytt med höga förväntningar och får skit!!!
Hoppas ni fått bättre hjälp än vad vi fick.
Jag vet inte om ni köpt Bosch nu istället,varningens ord om dem.Köpte Bosch kyl och frys energisnåla höga.Det var 2 års garanti på dem.När jag så efter ett drygt år skulle städa ur kylskåpet(hade naturligtvis gjort det för också,lät som om jag inte städat det på ett år)upptäckte jag sprickor i bakväggen på insidan av kylskåpet,kontaktade Coop forum som bara hänvisar till att de bara är återförsäljare,betyder det att man inte har ansvar för produkten då eller?
Fick ta hem en reparatör som coop hänvisade till som skulle sätta in en skiva ovanpå,jättefult och en massa kanter som samlar smuts.Detta ville jag inte ha,kontaktade Bosch som vägrar byta kylskåtet trots att reparatören sa att det var ett fabrikationsfel. Man har inga rättigheter som kund och konsumentköplagen är skit,läser man på så upptäcker man att leverantören har alla rättigheter och du kanppt några,de är ändå de som bestämmer vad som ska göras.
Håller med ovanstående besvikna kund,man köper nytt med höga förväntningar och får skit!!!
Hoppas ni fått bättre hjälp än vad vi fick.
Moderator
· Stockholm
· 57 792 inlägg
Gå på Coop igen, insistera på att de skall byta ut skåpet. Jag lyckades för ett antal år sedan få dem att ta på sig en trasig mobiltelefon. Felet hade avhjälpts genom omladdning av programvaran. Servicefirman hävdade att det berodde på slitage (det var efter ordinarie garantitid). Jag lyckades få Coop att begripa det absurda i att progarmvaran skulle kunna slitas ut.
Att sätta en synlig platta över en spricka kan aldrig vara en godtagbar garantireparation.
Kontakta Coop centralt, undvik den trilskande butiken.
Att sätta en synlig platta över en spricka kan aldrig vara en godtagbar garantireparation.
Kontakta Coop centralt, undvik den trilskande butiken.
Det är Coop du har handlat av så du kan alltid vända dig till dem med din reklamation. Det är sedan deras uppgift att kontakta leverantören. Är det sedan ett fabrikationsfel har leverantören rätt att laga/åtgärda det men jag har svårt att tro att sätta en skiva utanpå skivan är en okej åtgärd enligt ARN. Det är ju typ som att svetsa på en ny plåt utanpå dörren på en bil som rostat och så gör man ju inte riktigt..
Men nu var det ju inte det tråden handlade om. Tråkigt att ni har problem men läs på er på konsumentköplagen så ser ni att man som kund har rätt bra backning. Sen försöker ju företagen alltid men brukar kunna ge med sig.
Men nu var det ju inte det tråden handlade om. Tråkigt att ni har problem men läs på er på konsumentköplagen så ser ni att man som kund har rätt bra backning. Sen försöker ju företagen alltid men brukar kunna ge med sig.
