Bolak_jr Bolak_jr skrev:
Jag har också en Carl 95.
Man får in ganska bra med ved trots att den är liten.
Gummipluppen på spjället ovanför glasluckan har lossnat, vet faktiskt inte varför det är gummi på den, blir sinnessjukt varm även med gummi. Sedan så märker jag ingen skillnad oavsett vilket läge jag sätter det spjället i. Känns nästan som något är fel?

Jag har även problem med att det ryker in lite, men kan bero på att jag har en bakugn på bottenplan på samma kanal? Troligtvis inget fel på själva kaminen om inte ovan spjäll är boven? Kanske är stängt hela tiden?

Värmer hela min övervåning på 70m2 utan problem. Krävs dock lite luftcirkulation för att sprida värmen.

La in en liten film.
Ödehuset Ödehuset skrev:
Hur har det gått? Lyckats få någon film på den? Vore kul att se hur stor den är inuti och hur det ser ut när den tänds och brinner ☺️
A Anna Folkesson1 skrev:
Vi har varit bortresta men ska försöka komma ihåg att filma nästa gång vi tänder den. 😊
Här är en film på när det eldas i kaminen. Fotade också askspjället och hur det slagit sig. Håller även med föregående trådskrivare om att det inte verkar vara någon större skillnad på när spjället upptill är helt öppet eller stängt, det brinner på lika mycket ändå. Känns som att det knappt är något motstånd när man rör spjället heller så funderar på om det inte ens är ”påhakat”? Hur är det för er andra, är det något litet motstånd eller går det väldigt, väldigt lätt för er med?
 
  • En hand håller en spak på en gammal braskamin, möjligtvis för att reglera lufttillförseln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En bild av en öppen kamin med aska, mot en sliten trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Anna Folkesson1 skrev:
Här är en film på när det eldas i kaminen. Fotade också askspjället och hur det slagit sig. Håller även med föregående trådskrivare om att det inte verkar vara någon större skillnad på när spjället upptill är helt öppet eller stängt, det brinner på lika mycket ändå. Känns som att det knappt är något motstånd när man rör spjället heller så funderar på om det inte ens är ”påhakat”? Hur är det för er andra, är det något litet motstånd eller går det väldigt, väldigt lätt för er med?
Anna, är detta 95 eller 120?
Mitt galler ned mot asklådan ser inte alls ut som ditt. Jag har 95.
Tittar man in noga vad som händer när man justerat spjället ovan luckan ser man att det faktiskt rör sig ett rosettsspjäll där inne i mellanrummet man ser när luckan är öppen. Men märker som sagt ingen skillnad om det är stängt eller öppet heller.
 
  • Träpaneler omger en metallgaller i en rund brunn, möjligen en del av en braskamin eller liknande anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.