12 604 läst ·
45 svar
13k läst
45 svar
Wellmate hydrofor rätt inkopplad?
Spelar ingen roll var injektorn sitter bara det i princip är mellan pump och tank. Och avstängning är bra på den sidan lämpligt närmast tanken så kan man jobba med pump, injektor, brytare ostört utan att tappa ur. Det man inte ska ha är som sagt kran mellan pump och brytare är den stängd och trycket sjunker går ju pumpen utan att stanna. Inte bra att köra utan flöde och kan även ge för höga tryck beroende på pumptyp.
Målade på bilden , har en brytare efter pump den som är inringad, sedan den som ja rita pilen på ska flyttas ? Å var sätter man den bäst ? Sorry om ja verkar korkadGK100 skrev:
Spelar ingen roll var injektorn sitter bara det i princip är mellan pump och tank. Och avstängning är bra på den sidan lämpligt närmast tanken så kan man jobba med pump, injektor, brytare ostört utan att tappa ur. Det man inte ska ha är som sagt kran mellan pump och brytare är den stängd och trycket sjunker går ju pumpen utan att stanna. Inte bra att köra utan flöde och kan även ge för höga tryck beroende på pumptyp.
Lämpligtvis direkt vid tanken på högra sidan. Dvs det blir kranar på båda sidor av tanken och direkt invid. Sen som sagt ev flytta om ordningen så tryckbrytaren kommer efter injektorn som då blir närmast pumpen.
Tack för bra svar =) . Ska förmedla de vidare till firman sedan . Återkommer när de är klart . Jäklar vad man är beroende av vatten =)GK100 skrev:
GK100 skrev:
En snabb fråga , han vvs aren ringde mig nu å så att de spelar ingen roll var tryckströmbrytaren sitter, å sitter den efter så kommer de luft i den. Kan de stämma ?
Att det skulle komma luft i den är inget meningsfullt påstående och betydelse av brytaren efter injektorn finns och går ev förklara även för rörmokaren. Nu är det just i ditt fall andra brister som gör att du ska begära att det ändras och som kompromiss kan du låta ordningen brytare-injektor vara som den är.
Det väsentliga här är att du får kranen vid tanken så du kan stänga och jobba med pump, brytare, injektor på ett vettigt sätt. Det stora felet som det är nu är att kranen stänger mellan pump och brytare. Lägg märke till att det även sitter en säkerhetsventil vid brytaren som ska avlasta skadliga övertryck.
Alltså har det rätt eller fel setts som att säkerhetsventil krävs och sen har verkan av den och tryckbrytaren tagits bort genom avstängningskranen. Här har du något rörmokaren inte kan slingra sig ur och ger du sen lite lina genom att inte pressa i placering av injektorn borde ni båda kunna känna er nöjda. Så att få kranen flyttad till tankinloppet löser allt på ett bra och enkelt sätt.
Det väsentliga här är att du får kranen vid tanken så du kan stänga och jobba med pump, brytare, injektor på ett vettigt sätt. Det stora felet som det är nu är att kranen stänger mellan pump och brytare. Lägg märke till att det även sitter en säkerhetsventil vid brytaren som ska avlasta skadliga övertryck.
Alltså har det rätt eller fel setts som att säkerhetsventil krävs och sen har verkan av den och tryckbrytaren tagits bort genom avstängningskranen. Här har du något rörmokaren inte kan slingra sig ur och ger du sen lite lina genom att inte pressa i placering av injektorn borde ni båda kunna känna er nöjda. Så att få kranen flyttad till tankinloppet löser allt på ett bra och enkelt sätt.
GK100 skrev:
Att det skulle komma luft i den är inget meningsfullt påstående och betydelse av brytaren efter injektorn finns och går ev förklara även för rörmokaren. Nu är det just i ditt fall andra brister som gör att du ska begära att det ändras och som kompromiss kan du låta ordningen brytare-injektor vara som den är.
Det väsentliga här är att du får kranen vid tanken så du kan stänga och jobba med pump, brytare, injektor på ett vettigt sätt. Det stora felet som det är nu är att kranen stänger mellan pump och brytare. Lägg märke till att det även sitter en säkerhetsventil vid brytaren som ska avlasta skadliga övertryck.
Alltså har det rätt eller fel setts som att säkerhetsventil krävs och sen har verkan av den och tryckbrytaren tagits bort genom avstängningskranen. Här har du något rörmokaren inte kan slingra sig ur och ger du sen lite lina genom att inte pressa i placering av injektorn borde ni båda kunna känna er nöjda. Så att få kranen flyttad till tankinloppet löser allt på ett bra och enkelt sätt.
Vad kan ja skriva i mailet till firman ? Så att ja får med allt på ett bra sätt
Nej jag är inte VVS:are i så fall hempulare, det hindrar dock inte att man kan känna till hur saker fungerar och bör monteras. Där kan du ha mycket nytta av forumet för idéer och belysning av frågor från olika håll.J Jocke1980 skrev:
Vad du ska skriva måste du avgöra själv vi är alla så olika i hur vi vill beskriva och få saker gjorda. Men utgå från att kranen sitter fel i förhållande till brytare och säkerhetsventil och att du praktiskt därför vill ha den vid tankens inlopp.
Hej,
De har kommit ett problem nu efter några veckor.
Trycket sjunker av sig själv utan att något är på i huset det tar typ 10 min innan pumpen går på sedan slår av. Så den går från 2 bar till 4.5 på någon sekund. Hör inget som läcker ut.
Blir inte klok på detta =(
De har kommit ett problem nu efter några veckor.
Trycket sjunker av sig själv utan att något är på i huset det tar typ 10 min innan pumpen går på sedan slår av. Så den går från 2 bar till 4.5 på någon sekund. Hör inget som läcker ut.
Blir inte klok på detta =(
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Töm vatten till pumpen startar, stäng ventilen mot stammen som går ut från hydroforen till huset.
Fortsätter det så att sjunka, så är det väl troligast att backventilen i brunnen inte fungerar (om sådan finns). Slutar problemet, så försvinner vattnet ut någonstans i stammen som går i huset.
Det kan du även testa genom att stänga ventilen mot pumpen, men stäng av strömmen till pumpen innan du stänger ventilen.
Fortsätter det så att sjunka, så är det väl troligast att backventilen i brunnen inte fungerar (om sådan finns). Slutar problemet, så försvinner vattnet ut någonstans i stammen som går i huset.
Det kan du även testa genom att stänga ventilen mot pumpen, men stäng av strömmen till pumpen innan du stänger ventilen.
Tack =) . Får kolla detta när ja kommer hem.
M Marcussjogren skrev:Töm vatten till pumpen startar, stäng ventilen mot stammen som går ut från hydroforen till huset.
Fortsätter det så att sjunka, så är det väl troligast att backventilen i brunnen inte fungerar (om sådan finns). Slutar problemet, så försvinner vattnet ut någonstans i stammen som går i huset.
Det kan du även testa genom att stänga ventilen mot pumpen, men stäng av strömmen till pumpen innan du stänger ventilen.
Hej igen, jag provade att tömma ut tills pumpen startade igen å de tog någon sekund , men den fortsatte att sjunka. Är de svårt att byta den ventilen ? Eller är de en dyr historia ?
M Marcussjogren skrev:Töm vatten till pumpen startar, stäng ventilen mot stammen som går ut från hydroforen till huset.
Fortsätter det så att sjunka, så är det väl troligast att backventilen i brunnen inte fungerar (om sådan finns). Slutar problemet, så försvinner vattnet ut någonstans i stammen som går i huset.
Det kan du även testa genom att stänga ventilen mot pumpen, men stäng av strömmen till pumpen innan du stänger ventilen.
När du skriver att trycket går 2->4.5 bar på någon sekund tyder det på att du inte har luft i tanken. Du får rikta in dig på att fixa det först det har inte med ev läckage bakåt mot brunnen att göra och det verkar ju dessutom litet.
Om din injektor funkar och nivåregleringen i tanken är ok ska du aldrig behöva tänka på nivå vatten/luft det sköter sig själv. Börja med att tömma kärlet helt på vatten och starta om så får du lite vettiga förutsättningar.
Om din injektor funkar och nivåregleringen i tanken är ok ska du aldrig behöva tänka på nivå vatten/luft det sköter sig själv. Börja med att tömma kärlet helt på vatten och starta om så får du lite vettiga förutsättningar.
En liten fråga där med luften, de va inte så jätte länge sedan som dom va här å bytte sakerna , å ja har luftinjektor ska inte den fixa de med luften själv ? Har dom ställt den fel ?
Blir ju lite knas om man ska behöva tömma hydroforen på vatten för att de ska funka. Känns som de är något annat problem med.
Men får tömma ut den å se om de blir bättre .
Blir ju lite knas om man ska behöva tömma hydroforen på vatten för att de ska funka. Känns som de är något annat problem med.
Men får tömma ut den å se om de blir bättre .
GK100 skrev:
När du skriver att trycket går 2->4.5 bar på någon sekund tyder det på att du inte har luft i tanken. Du får rikta in dig på att fixa det först det har inte med ev läckage bakåt mot brunnen att göra och det verkar ju dessutom litet.
Om din injektor funkar och nivåregleringen i tanken är ok ska du aldrig behöva tänka på nivå vatten/luft det sköter sig själv. Börja med att tömma kärlet helt på vatten och starta om så får du lite vettiga förutsättningar.

