K
Jag har flyttat så att jag nu bor ganska LÅÅNNGT ifrån två av mina favoritbutiker; Biltema och Clas Olsson (8 mil enkel väg till Jönköping). Som hemmafixare saknar jag de butikerna! Kan vara allt från en cykel-innerslag till urverk för att göra en egen väggklocka till tvåkomponentslim...

Det är svårt att hitta bra alternativ i närheten av där jag bor nu. Klart att det går leta ihjäl sig och hitta bra varor i närheten (be lokala byggvaruhuset beställa hem åt mig, leta lite på Överskottsbolaget osv) men jag har ingen butik som har ett stort sortiment hemma till ett vettigt pris. Både Biltema och Clas Olsson är ganska vettiga i pris och så har de ett stort sortiment för hemmafixaren, det saknar jag här.

Biltema verkar ha slutat med postorder helt. Clas Olsson har det men till en för hög frakt (89 kronor är mycket när man bara ska köpa något litet). Jula kunde ha varit alternativ om de inte har minimum order 500 kr och 99 kronor frakt.. Det är tråkigt att behöva samla på sig mycket på samma gång för att det ska löna sig. Ibland behöver man saker snabbare!

Är det någon som har förslag på bra postorder/webbutiker med hyfsat billig frakt? De ska helst ha ett hyfsat stort sortiment för hemmafixaren.

Tror denna passar bättre här/mod

Tror inte att det finns sådana internetbutiker, de flesta har ju likvärdiga villkor ändå. Finns det inge K-rauta eller Coop Bygg etc i din närhet?

Är ju inte billigare på frakten, men Conrad.se har ju ett helt ok sortiment.

Bergling skrev:
Är ju inte billigare på frakten, men Conrad.se har ju ett helt ok sortiment.
Ännu mer OK blir sortimentet om man kollar på deras Tyska hemsida. Dom säljer allt till Sverige men har inte orkat översätta allt.
Sedan finns ju alltid Ebay o Tradera

Jula säljer ju över postorder.

Classe har også postordre.

Logiman skrev:
Classe har også postordre.
Om du läser tråden från början ser du att TS var medveten om det, men han tyckte att frakten var för dyr. Jag tror dock att det blir svårt att hitta något företag som är betydligt billigare på frakten. De flesta webbutiker tar 50-100 kronor när man beställer småsaker.

lurk12345 skrev:
Om du läser tråden från början ser du att TS var medveten om det, men han tyckte att frakten var för dyr. Jag tror dock att det blir svårt att hitta något företag som är betydligt billigare på frakten. De flesta webbutiker tar 50-100 kronor när man beställer småsaker.
just därför är tradera ett bra alternativ

Paul-Staffanstorp
kanis skrev:
Biltema verkar ha slutat med postorder helt. Clas Olsson har det men till en för hög frakt (89 kronor är mycket när man bara ska köpa något litet). Jula kunde ha varit alternativ om de inte har minimum order 500 kr och 99 kronor frakt..

Normalt avstånd till en butik är kanske låt säga två mil vilket ger 4 mil ToR.
Detta kostar dig i bensin runt 50:- och med försäkringar, skatt, slitage och värdeminskning på din bil så är du en bra bit över de 89:-...

Bara en liten lätt kommentar till hur man kan tycka 89:- är dyrt för frakten.
Det är knappast gratis att köra till affären och handla heller. ;)
Dock missar väldigt många detta.

Paul-Staffanstorp skrev:
Normalt avstånd till en butik är kanske låt säga två mil vilket ger 4 mil ToR.
Detta kostar dig i bensin runt 50:- och med försäkringar, skatt, slitage och värdeminskning på din bil så är du en bra bit över de 89:-...

Bara en liten lätt kommentar till hur man kan tycka 89:- är dyrt för frakten.
Det är knappast gratis att köra till affären och handla heller. ;)
Dock missar väldigt många detta.
Wow Paul...vi verkar vara överens här...nästan..
Det jag tror man reagerar på är att frakten kanske går på 19 eller 29kr medans packeteringen kostar 60-70kr.
Men jämfört med att ta bilen blir det billigt iaf men om detta är relevant eller inte är upp till var o en att bedöma.

Jag skulle ha tagit kostnaden och tiden för att åka 8 mil för att köpa grejer. Tråkigt att köpa via postorder och internet och behöva vänta. Sedan åker man ju inte iväg för varje småsak.

89 kr i frakt, er det så ille? Du sparer tid og ikke minst masse bilbruk som koster deg sikkert det dobbelte. Nå er vel bil noe billigere i Sverige enn her i landet der bilen er å anse som noe kriminelt, men uansett koster det å reise t/r butikkene også.

Man må vel heller satse på å ta en tur i måneden og handle inn så man har, eller bestille større ordre, og heller satse på den lokale handelen når man må ha noe der og da.

8 mil från Jkpg?? Hur jag än funderar så är jag fullständigt övertygad om att det finns någon slags järnhandel i din näromgivning, det är ju ändå småsaker du vill ha, så om det kostar några kr extra kvittar väl det.. Gynna de närliggande butikerna.

K
Nu var det många svar här..:p

8 mil från Jkpg?? Hur jag än funderar så är jag fullständigt övertygad om att det finns någon slags järnhandel i din näromgivning, det är ju ändå småsaker du vill ha, så om det kostar några kr extra kvittar väl det.. Gynna de närliggande butikerna.
Självklart gör jag ju det reda nu! Visst finns det en rejäl järnhandel. Jag bor i Vetlanda så det är inte världens minsta stad jag bor i.
Men ibland är det tråkigt att åka runt och leta! Jag har ju ingen bil heller så det kan bli lite rundor med cykeln ibland. Från ena sidan stan till andra osv.. Från ÖoB till XL-bygg till Optimera osv.. kan vara ett enkelt cykellyse eller ett urverk till att göra en egen väggklocka eller tvåkomponentslim.. allt möjligt. Hoppas att Du förstår mitt problem?

Jag tror dock att det blir svårt att hitta något företag som är betydligt billigare på frakten. De flesta webbutiker tar 50-100 kronor när man beställer småsaker.
Jo, det är nog svårt. Men kanske inte omöjligt? Det är därför jag ber om förslag:) Jag känner ju till webbutiker inom andra områden som bara debiterar mig faktisk kostnad med Posten, eller de som har fraktfritt (fast det är kanske att drömma).. Jag vet en webbutik inom en annan branch som alltid tar 29 kronor i frakt exempelvis.

Jag skulle ha tagit kostnaden och tiden för att åka 8 mil för att köpa grejer. Tråkigt att köpa via postorder och internet och behöva vänta. Sedan åker man ju inte iväg för varje småsak.
Det kan man ju göra ibland också! Men ibland så är det ju nåt litet man behöver och så vill man slippa åka runt och leta överallt OCH så vill man slippa lägga den där lördagen på att åka långt..

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.