Har ett problem jag inte förstår mig på hur jag kan lösa. Gör om gästwc, och hade ett avloppsrör 110 (som var i höjd med golvet/betongen, så fick hjälp och fixa en ersättningsmuff (tror jag det heter) här för längesen för att höja röret. Monterade den och kapade sen 30mm över golv.
Tvingades sen av andra prioriteringar låta wc stå. Klinkrade klart under vintern och skulle nu sätta i en Faluplast-stos, då jag inte hade förstått att stosen skulle monterats innan tätskikt. provmonterade stosen och den passade men blev för hög. Instruktionerna för stosen är: kapa röret 10mm över golvet. När jag gjort det går inte stosen i pga ersättningsmuffen. Pinsamt och förbaskat korkat såklart. Borde ha insett innan osv osv.
Frågan är har man några som helst möjligheter rädda detta, eller är det kört? innermått inuti ersättningsmuffen ser ut som 80mm (perspektivförvrängning i bilden nedan). Yttermått rör genom golv: 110mm.
Vad kan man göra?

Alternativ som jag kan se:
* Jafo nämnde i en tidigare diskussion att man kan kapa porslinet i wc-röret något. Osäker på om det kan ge något här.
* Vi ska egentligen ha en vägg-fixtur till detta avlopp, men vill inte införskaffa en nu pga andra prioriteringar. Är det enklare, så är det lika bra vi går på det med en gång. Vi har den tidigare standard-ifö-stolen, men ingen idé göra massa extra krångel för att få den att funka.
Tvingades sen av andra prioriteringar låta wc stå. Klinkrade klart under vintern och skulle nu sätta i en Faluplast-stos, då jag inte hade förstått att stosen skulle monterats innan tätskikt. provmonterade stosen och den passade men blev för hög. Instruktionerna för stosen är: kapa röret 10mm över golvet. När jag gjort det går inte stosen i pga ersättningsmuffen. Pinsamt och förbaskat korkat såklart. Borde ha insett innan osv osv.
Frågan är har man några som helst möjligheter rädda detta, eller är det kört? innermått inuti ersättningsmuffen ser ut som 80mm (perspektivförvrängning i bilden nedan). Yttermått rör genom golv: 110mm.
Vad kan man göra?
Alternativ som jag kan se:
* Jafo nämnde i en tidigare diskussion att man kan kapa porslinet i wc-röret något. Osäker på om det kan ge något här.
* Vi ska egentligen ha en vägg-fixtur till detta avlopp, men vill inte införskaffa en nu pga andra prioriteringar. Är det enklare, så är det lika bra vi går på det med en gång. Vi har den tidigare standard-ifö-stolen, men ingen idé göra massa extra krångel för att få den att funka.
Redigerat:
Ser nu att Jafo dokumenterat exakt mitt problem, dock så har jag svårt att välja "lämplig wc-stos", men väldigt sugen på att förstå vilken det borde vara utifrån den här digra katalogen: https://www.jafo.eu/fileadmin/pim/files/2/5/12942-XMWC.pdf.
tänker mig jag skulle kunna använda alt D, men dock ej 90mm
tänker mig jag måste gå på alternativ E med 75-muff, eller vad kan jag få ner i mitt 80mm breda förlängare??
Doktorsgrad i avloppsstos-kunskap på den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tänker mig jag skulle kunna använda alt D, men dock ej 90mm
Logga in
Skapa konto
tänker mig jag måste gå på alternativ E med 75-muff, eller vad kan jag få ner i mitt 80mm breda förlängare??
Doktorsgrad i avloppsstos-kunskap på den?
Logga in
Skapa konto
Bästa svaret
Har pratat med Jafo och fått svaret att det är ju självlart är den lille RSK 310 66 84 som jag ska använda
. Den är också testad för att vara kapbar, något som inte alla leverantörer godkänner. Den är i själva verket kapbar ner till 22 mm (nedre delen med flänsarna). Det räcker också att det finns två flänsar kvar. (om någon nu skulle ha användning av den här informationen någon gång).
Klicka här för att svara