1 459 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Såpa på trallvirke - bu eller bä..?
Funderar lite kring det här med att såpskura altan och trädäck som verkar bli allt mer populärt. Hur miljövänligt är det egentligen? Såpade in mitt trädäck som är precis utanför sovrumsfönster och ventilationsintag. Efter denna insåpning vaknar jag numer på morgnarna med huvudvärk och en "dagen-efter" känsla. Såpan jag använde har doftsatts med nåt som skall lukta eneträ. (Tycker mest det luktar lacknafta...) Någon annan som har samma erfarenhet?
Funderar också på om det är så lyckat att såpskura tryckimpregnerat trä alls? Som träskydd kan det ju fungera bra men tvättar man inte samtidigt ur tryckimpregneringen ur trät? Vet inte vilka beståndsdelarna i tryckimpregnering är men såpa är ju bra på att göra rent och är väl inte otänkbart att det också kan tvättar ur impregnering ur trät som sedan följer med sköljvatten ner i marken och kan påverka både växtlighet och också grundvatten? Eller är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Nyfiken på synpunkter!
Funderar också på om det är så lyckat att såpskura tryckimpregnerat trä alls? Som träskydd kan det ju fungera bra men tvättar man inte samtidigt ur tryckimpregneringen ur trät? Vet inte vilka beståndsdelarna i tryckimpregnering är men såpa är ju bra på att göra rent och är väl inte otänkbart att det också kan tvättar ur impregnering ur trät som sedan följer med sköljvatten ner i marken och kan påverka både växtlighet och också grundvatten? Eller är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Nyfiken på synpunkter!
Nästan alla människor som dog som vuxna i Sverige på artonhundratalet hade nog haft kontakt med såpvatten, bladlössen gillart inte heller..
Till golv och trall funkar linoljesåpa dock bra, forumshoppen brukar ha bra priser på Gysingesåpa och väjer man den slipper man doft av lacknafta och eneträ.
Till golv och trall funkar linoljesåpa dock bra, forumshoppen brukar ha bra priser på Gysingesåpa och väjer man den slipper man doft av lacknafta och eneträ.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Undrar oxo vad som är poängen. Tryckimpregnerat är underhållsfritt. Man behöver alltså inte göra något. Så varför hålla på.R richardke skrev:
Mode?R richardke skrev:
Det finns en poäng med att behandla med såpa och det är att du får en fetare yta på trät plus att du tvättar bort smuts o annat, ser fräschare ut helt enkelt. Men miljömässigt bra...? Jag är tveksam.O skrev:
Tror gör vii kyrkan.
Linoljesåpa är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart.
Inte heller det tryckimpregnerade virke du köper i dag är miljöfarligt i egentlig mening, det kan du läsa mer om här: https://www.radron.se/vardagskunskap/virke-med-daligt-rykte/
Ergo, det är helt ofarligt att tvätta och återfetta altanen med såpa och det gör att den håller längre. Den som tror att en altan är underhållsfri i meningen att den ska vara ren och hålla så länge som möjligt har missförstått.
Köp riktig såpa utan parfym nästa gång.
Linoljesåpa är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart.
Inte heller det tryckimpregnerade virke du köper i dag är miljöfarligt i egentlig mening, det kan du läsa mer om här: https://www.radron.se/vardagskunskap/virke-med-daligt-rykte/
Ergo, det är helt ofarligt att tvätta och återfetta altanen med såpa och det gör att den håller längre. Den som tror att en altan är underhållsfri i meningen att den ska vara ren och hålla så länge som möjligt har missförstått.
Köp riktig såpa utan parfym nästa gång.
Vill man ha fet yta är väl vanlig träolja ett bättre alternativ.R richardke skrev:
Tja vad man tycker är snyggt är individuellt. Vad andra tycker kanske man skall strunta i om man är nöjd själv. Många tycker det är snyggt med en rustik väderbiten träyta...R richardke skrev:
Du har en intressant fråga. Jag är oxo tveksam. Utan att veta exakt vilka impregneringar och inoljningar golvet har och därmed utan att veta vilka otrevliga substanser som finns i träet skulle jag nog avstå att gå på med lösningsmedel (som t.ex. såpa) som riskerar att förgifta närmiljön.R richardke skrev:
Jag har inte tänkt på detta tidigare. Men jag kan ju inte säga att jag blivit mer sugen på att börja tvätta tryckt virke med såpa...
Jag har/väljer underhållsfritt material. Klinker eller sten eller tryckimpregnerat virke. Då behöver jag inte göra något underhåll alls.FredrikR skrev:
Men tryckt trä brukar jag olja in när jag känner för det. Om det gör någon praktisk skillnad vet jag dock inte. Så det blir väldigt sällan.
Underhållsfritt virke som du brukar underhålla genom att olja in, då du känner för det.O skrev:
Ok...🤔
Går du på känsla när det är dags att olja eller hur pass torr trallen är?
Du märker ingen skillnad men fortsätter ändå?
Det är kanske är någon som vill göra sig lustig, men underhållsfritt betyder förstås inte städ- eller tvättfritt. Glas är underhållsfritt, så varför putsa fönster..?O skrev:
Oavsett trall, glas eller sten, finns det utomhus så utsätts det för natur, väder och vind = det faller ned saker från luften som kan fastna, förfula eller börja växa på ditt underhållsfria material.
Har du något ute vill du därför tvätta det emellanåt. För att tvätta trall är såpa bra. Miljömässigt inget problem alls.
Den som med kvast och såpa lyckas tvätta ut tryckimpregneringen ur sin trall borde direkt ställa upp i tävlingar om världens starkaste man/människa. Förslagsvis använder man prispengarna till att köpa ny trall eftersom man pulvriserat den gamla.
Jag tycker att det låter tokigt att tvätta trall med något som luktar lacknafta, men man får väl hoppas att lukten försvinner inom kort.
Ja, så har vi gjort tidigare. Alltså oljat in för att de som säljer olja sagt att det behövs.FredrikR skrev:
Det har mest gått på känsla faktiskt. Vi har aldrig haft tanken att man skulle analysera/mäta hur torr trallen är. Trallen har alltid upplevts som torr utom precis den fick oljan förstås.FredrikR skrev:
Precis, vi märkte ingen skillnad alls. Så vi har sedan länge slutat olja. Jag var kanske otydlig. Men vårt trycka virke är helt underhållsfritt.FredrikR skrev:
S stugfar skrev:Du menar att trallen bara består av impregnering..?S stugfar skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden