Funderar lite kring det här med att såpskura altan och trädäck som verkar bli allt mer populärt. Hur miljövänligt är det egentligen? Såpade in mitt trädäck som är precis utanför sovrumsfönster och ventilationsintag. Efter denna insåpning vaknar jag numer på morgnarna med huvudvärk och en "dagen-efter" känsla. Såpan jag använde har doftsatts med nåt som skall lukta eneträ. (Tycker mest det luktar lacknafta...) Någon annan som har samma erfarenhet?

Funderar också på om det är så lyckat att såpskura tryckimpregnerat trä alls? Som träskydd kan det ju fungera bra men tvättar man inte samtidigt ur tryckimpregneringen ur trät? Vet inte vilka beståndsdelarna i tryckimpregnering är men såpa är ju bra på att göra rent och är väl inte otänkbart att det också kan tvättar ur impregnering ur trät som sedan följer med sköljvatten ner i marken och kan påverka både växtlighet och också grundvatten? Eller är jag helt ute och cyklar i mina tankar? Nyfiken på synpunkter!
 
Nästan alla människor som dog som vuxna i Sverige på artonhundratalet hade nog haft kontakt med såpvatten, bladlössen gillart inte heller..

Till golv och trall funkar linoljesåpa dock bra, forumshoppen brukar ha bra priser på Gysingesåpa och väjer man den slipper man doft av lacknafta och eneträ.
 
R richardke skrev:
Funderar också på om det är så lyckat att såpskura tryckimpregnerat trä alls?
Undrar oxo vad som är poängen. Tryckimpregnerat är underhållsfritt. Man behöver alltså inte göra något. Så varför hålla på.
R richardke skrev:
såpskura altan och trädäck som verkar bli allt mer populärt
Mode?
 
Det är inte själva såpan jag ifrågasätter, utan metoden att använda såpa på tryckimpregnerat trä. Löser såpan upp impregneringen och gör så att giftiga ämnen löses ut som sen hamnar på fel ställen?
 
Det jag ifrågasätter är heller inte själva såpan utan varför man lägger tid och pengar på att behandla underhållsfritt tryckt virke.
 
O O skrev:
Det jag ifrågasätter är heller inte själva såpan utan varför man lägger tid och pengar på att behandla underhållsfritt tryckt virke.
Det finns en poäng med att behandla med såpa och det är att du får en fetare yta på trät plus att du tvättar bort smuts o annat, ser fräschare ut helt enkelt. Men miljömässigt bra...? Jag är tveksam.
 
Tror gör vii kyrkan.

Linoljesåpa är miljövänligt och biologiskt nedbrytbart.

Inte heller det tryckimpregnerade virke du köper i dag är miljöfarligt i egentlig mening, det kan du läsa mer om här: https://www.radron.se/vardagskunskap/virke-med-daligt-rykte/

Ergo, det är helt ofarligt att tvätta och återfetta altanen med såpa och det gör att den håller längre. Den som tror att en altan är underhållsfri i meningen att den ska vara ren och hålla så länge som möjligt har missförstått.

Köp riktig såpa utan parfym nästa gång.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det jag ifrågasätter är heller inte själva såpan utan varför man lägger tid och pengar på att behandla underhållsfritt tryckt virke.
Hur underhåller du altaner och liknande?
 
  • Gilla
GöteA
  • Laddar…
R richardke skrev:
Det finns en poäng med att behandla med såpa och det är att du får en fetare yta på trät
Vill man ha fet yta är väl vanlig träolja ett bättre alternativ.
R richardke skrev:
plus att du tvättar bort smuts o annat, ser fräschare ut helt enkelt.
Tja vad man tycker är snyggt är individuellt. Vad andra tycker kanske man skall strunta i om man är nöjd själv. Många tycker det är snyggt med en rustik väderbiten träyta...
R richardke skrev:
Men miljömässigt bra...? Jag är tveksam.
Du har en intressant fråga. Jag är oxo tveksam. Utan att veta exakt vilka impregneringar och inoljningar golvet har och därmed utan att veta vilka otrevliga substanser som finns i träet skulle jag nog avstå att gå på med lösningsmedel (som t.ex. såpa) som riskerar att förgifta närmiljön.

Jag har inte tänkt på detta tidigare. Men jag kan ju inte säga att jag blivit mer sugen på att börja tvätta tryckt virke med såpa...
 
Funderar också på om det kan handla om hur gammalt trallvirke man har? Äldre tryckimpregnerat virke innehöll väl mer skadliga ämnen än dagens virke..?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Hur underhåller du altaner och liknande?
Jag har/väljer underhållsfritt material. Klinker eller sten eller tryckimpregnerat virke. Då behöver jag inte göra något underhåll alls.

Men tryckt trä brukar jag olja in när jag känner för det. Om det gör någon praktisk skillnad vet jag dock inte. Så det blir väldigt sällan.
 
O O skrev:
Jag har/väljer underhållsfritt material. Klinker eller sten eller tryckimpregnerat virke. Då behöver jag inte göra något underhåll alls.

Men tryckt trä brukar jag olja in när jag känner för det. Om det gör någon praktisk skillnad vet jag dock inte. Så det blir väldigt sällan.
Underhållsfritt virke som du brukar underhålla genom att olja in, då du känner för det.
Ok...🤔

Går du på känsla när det är dags att olja eller hur pass torr trallen är?

Du märker ingen skillnad men fortsätter ändå?
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
S
O O skrev:
Jag har/väljer underhållsfritt material. Klinker eller sten eller tryckimpregnerat virke. Då behöver jag inte göra något underhåll alls.

Men tryckt trä brukar jag olja in när jag känner för det. Om det gör någon praktisk skillnad vet jag dock inte. Så det blir väldigt sällan.
Det är kanske är någon som vill göra sig lustig, men underhållsfritt betyder förstås inte städ- eller tvättfritt. Glas är underhållsfritt, så varför putsa fönster..?

Oavsett trall, glas eller sten, finns det utomhus så utsätts det för natur, väder och vind = det faller ned saker från luften som kan fastna, förfula eller börja växa på ditt underhållsfria material.

Har du något ute vill du därför tvätta det emellanåt. För att tvätta trall är såpa bra. Miljömässigt inget problem alls.

Den som med kvast och såpa lyckas tvätta ut tryckimpregneringen ur sin trall borde direkt ställa upp i tävlingar om världens starkaste man/människa. Förslagsvis använder man prispengarna till att köpa ny trall eftersom man pulvriserat den gamla.


Jag tycker att det låter tokigt att tvätta trall med något som luktar lacknafta, men man får väl hoppas att lukten försvinner inom kort.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Underhållsfritt virke som du brukar underhålla genom att olja in, då du känner för det.
Ok...🤔
Ja, så har vi gjort tidigare. Alltså oljat in för att de som säljer olja sagt att det behövs.
FredrikR FredrikR skrev:
Går du på känsla när det är dags att olja eller hur pass torr trallen är?
Det har mest gått på känsla faktiskt. Vi har aldrig haft tanken att man skulle analysera/mäta hur torr trallen är. Trallen har alltid upplevts som torr utom precis den fick oljan förstås.
FredrikR FredrikR skrev:
Du märker ingen skillnad men fortsätter ändå?
Precis, vi märkte ingen skillnad alls. Så vi har sedan länge slutat olja. Jag var kanske otydlig. Men vårt trycka virke är helt underhållsfritt.
 
S stugfar skrev:
S stugfar skrev:
Den som med kvast och såpa lyckas tvätta ut tryckimpregneringen ur sin trall borde direkt ställa upp i tävlingar om världens starkaste man/människa. Förslagsvis använder man prispengarna till att köpa ny trall eftersom man pulvriserat den gamla.
Du menar att trallen bara består av impregnering..?
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.