5 489 läst ·
31 svar
5k läst
31 svar
Wallbox och solceller
K knightjocke skrev:Om du inte valt till en smart-meter till installationen av din growatt kan du se vad du säljer och huset använder. Annars saknar du förutsättningarna för att får den datan.
Gällande smart-metern till laddaren. Så måste den sitta allra först efter din nätägares mätare. Annars fungerar den inte som tänkt. Det står 16000kwh i mätaren, vad kan du matcha det värdet emot? Så mycket du har laddat, husets förbrukning tex.
Det kan vara så att mätaren satt först innan de installerade solcellerna men att man byggt om och satt solcellerna före mätaren. Eller att den installerats på fel plats redan från början. Eller att man aldrig fick kontakt mellan mätare och laddare, men då borde dina huvudsäkringar gått, eftersom den inte kunnat lastbalansera korrekt
Enligt det buffyin skriver så har du rätt mätare. Men ingen erfarenhet av laddaren så kan inte säga hur det ska se ut i själva appen när man har kontakt med mätaren och om den kan visa om du importerar eller exporterar när du laddar. Men i manualen till mätaren kan du utläsa hur mätaren visar import/export i display
Laddaren och mätaren sattes upp året innan solcellerna.
Värdet som visas i displayen är förbrukningen sen den sattes upp.
Lastbalanseraren fungerar bra. Slår av och på laddboxen som den ska göra, beroende på hur mycket huset kräver för stunden.
Men som du säger. Den sitter kanske fel i förhållande till solcellerna.
Då är det egentligen solinstallatören du ska felanmäla till. Då de kopplat in växelriktaren på fel ställe i anläggningen eller skulle de flyttat lastbalanseraren.L Letherface skrev:Laddaren och mätaren sattes upp året innan solcellerna.
Värdet som visas i displayen är förbrukningen sen den sattes upp.
Lastbalanseraren fungerar bra. Slår av och på laddboxen som den ska göra, beroende på hur mycket huset kräver för stunden.
Men som du säger. Den sitter kanske fel i förhållande till solcellerna.
Var sitter lastbalansering, hur många centraler har du? Och var är växelriktaren ansluten?
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Samt, går överskottet över 6 A.
Detta är många som missar. I ecoläge startas ju inte laddningen förren överskottet når upp till bilens mininivå för att ladda.
Flera har även blandat ihop växelriktaren med denna laddutrustning. Det är separata anläggningar.
Så om mätaren sitter på rätt ställe och överskottet överstiger 6 A så skall det fungera. Det finns även en möjlighet att elektrikern som kopplade in växelriktaren har kopplat in den på fel ställe.
Jag har personligen fått åka ut till några kunder som fått växelriktaren inkopplad på fel ställe relativt lastbalanseringen.
Har själv inte så mycket till övers för sådana" elektriker" som inte fattar en sådan sak.
Detta är många som missar. I ecoläge startas ju inte laddningen förren överskottet når upp till bilens mininivå för att ladda.
Flera har även blandat ihop växelriktaren med denna laddutrustning. Det är separata anläggningar.
Så om mätaren sitter på rätt ställe och överskottet överstiger 6 A så skall det fungera. Det finns även en möjlighet att elektrikern som kopplade in växelriktaren har kopplat in den på fel ställe.
Jag har personligen fått åka ut till några kunder som fått växelriktaren inkopplad på fel ställe relativt lastbalanseringen.
Har själv inte så mycket till övers för sådana" elektriker" som inte fattar en sådan sak.
Oj. Ska försöka svara så enkelt som möjligt.K knightjocke skrev:
Växelriktare sitter i garaget. Några meter från huset.
Solcellerna sitter på hustaket.
Huvudsäkringar sitter i proppskåp på husväggen.
Lastbalanseraren sitter inne i huset vid elcentralen.
Elektrikern som kopplade solceller och växelriktare var aldrig inne i huset. Så dom kopplade allt till huvudsäkringarna på husväggen.
Var aldrig något prat om lastbalanseraren med solcellselektikern då jag tyvärr inte hade en susning om det då.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Ok. Där har du felet. Växelriktaren måste kopplas in efter lastbalanseraren. Dvs på nersidan. Lastbalanseraren ( mätaren ) måste kunna känna både konsumtion och produktion. Så som du har det nu så kan det fysiskt ej fungera med eco läge.L Letherface skrev:Oj. Ska försöka svara så enkelt som möjligt.
Växelriktare sitter i garaget. Några meter från huset.
Solcellerna sitter på hustaket.
Huvudsäkringar sitter i proppskåp på husväggen.
Lastbalanseraren sitter inne i huset vid elcentralen.
Elektrikern som kopplade solceller och växelriktare var aldrig inne i huset. Så dom kopplade allt till huvudsäkringarna på husväggen.
Var aldrig något prat om lastbalanseraren med solcellselektikern då jag tyvärr inte hade en susning om det då.
Det som den fungerar för är ju det som den igentligen ska fungera för, dvs undvika att huvudsäkringarna löser ut.
Så om du har trott att kunna ladda med solel så kommer du bli besviken. Det är också ett relativt stort ingrepp att placera om grejorna nu när de är uppsatta.
Me som sagt, det är ju bara vid ett överskott på 6 A som det skulle fungera överhuvudtaget.
Ja där har du felet. Bil-laddaren vet inte om solcellernas produktion. Den utgår från att den sitter vid huvudsäkringarna. Så dels kan du inte ladda med bara sol-el. Och dels kan du inte använda sammanlagringseffekten från både solceller och elnät för att ladda. Säg att du snabbt behöver ladda bilen samtidigt som du gör massa andra saker som drar ström.L Letherface skrev:Oj. Ska försöka svara så enkelt som möjligt.
Växelriktare sitter i garaget. Några meter från huset.
Solcellerna sitter på hustaket.
Huvudsäkringar sitter i proppskåp på husväggen.
Lastbalanseraren sitter inne i huset vid elcentralen.
Elektrikern som kopplade solceller och växelriktare var aldrig inne i huset. Så dom kopplade allt till huvudsäkringarna på husväggen.
Var aldrig något prat om lastbalanseraren med solcellselektikern då jag tyvärr inte hade en susning om det då.
Dock behöver kabel mellan mätarskåpet och huset klara av den strömmen vid sammanlagring. Vilket nog kan bli komplicerat när jag tänker på det
Om kabeln mellan mätarskåpet och centralen inne har för liten area eller inte är avsäkrad själv så har du en brandrisk. Då din nätägare kan leverera 16A och din växelriktare 16A. Som huset i soliga förhållanden kan använda 32A. Vilket kan vara för mycket för kabeln. (16A är bara exempel vet inte vad du har in eller för växelriktar).L Letherface skrev:Oj. Ska försöka svara så enkelt som möjligt.
Växelriktare sitter i garaget. Några meter från huset.
Solcellerna sitter på hustaket.
Huvudsäkringar sitter i proppskåp på husväggen.
Lastbalanseraren sitter inne i huset vid elcentralen.
Elektrikern som kopplade solceller och växelriktare var aldrig inne i huset. Så dom kopplade allt till huvudsäkringarna på husväggen.
Var aldrig något prat om lastbalanseraren med solcellselektikern då jag tyvärr inte hade en susning om det då.
Som det är nu med lastbalanseringen inne så skyddar den dig från att överbelasta vid billaddning. Men värmepanna, spis osv kommer dra till någon tar stopp.
Flyttar man ut lastbalansering till mätarskåpet så ökar risken, då den nu inte begränsar vad bil-laddningen drar genom kabeln mellan central och mätarskåpet. Sätter man en säkring där som skyddar kabeln så får du ett irritationsmoment istället då den kanske går ibland när du bådde laddar bil, lagar mat och värmer huset tex.
Allt beror på vilken area kabeln har och vad de kan säkra upp den till. Klarar kabeln 32A är det nog inget större problem. Nätägarens kabel brukar klara 25A till en villa tror jag. Så kan vara att man fortsatt med samma typ. Såklart påverkar ditt konsumptionsmönster också
K knightjocke skrev:Ja där har du felet. Bil-laddaren vet inte om solcellernas produktion. Den utgår från att den sitter vid huvudsäkringarna. Så dels kan du inte ladda med bara sol-el. Och dels kan du inte använda sammanlagringseffekten från både solceller och elnät för att ladda. Säg att du snabbt behöver ladda bilen samtidigt som du gör massa andra saker som drar ström.
Dock behöver kabel mellan mätarskåpet och huset klara av den strömmen vid sammanlagring. Vilket nog kan bli komplicerat när jag tänker på det
Elektriker som satte upp Wallbox och lastbalanserare/Smartmeter, var här nu på morgonen.
Som du säger måste lastbalanseraren flyttas. Får inte plats i elcentralen (elmätare och huvudsäkringar) som sitter på uteväggen. Alternativet är att borra genom elcentralen och sätta på insidan väggen.
Får se vart prisbilden hamnar på det.
Men har svårt att se att jag går tillbaks till fossilbil i framtiden. Så det är ev. värt att kosta på det jobbet.
Är ju helt klart bättre att passa på att ladda bilen när det t.o.m. är minuspris på elen.
Fortsättning följer.......
Vad sas det om arean på kabeln mellan centralerna?L Letherface skrev:Elektriker som satte upp Wallbox och lastbalanserare/Smartmeter, var här nu på morgonen.
Som du säger måste lastbalanseraren flyttas. Får inte plats i elcentralen (elmätare och huvudsäkringar) som sitter på uteväggen. Alternativet är att borra genom elcentralen och sätta på insidan väggen.
Får se vart prisbilden hamnar på det.
Men har svårt att se att jag går tillbaks till fossilbil i framtiden. Så det är ev. värt att kosta på det jobbet.
Är ju helt klart bättre att passa på att ladda bilen när det t.o.m. är minuspris på elen.
Fortsättning följer.......
Personligen tycker jag att den som skapat problemet och inte anpassat sig efter din anläggningens förhållanden ska åtgärda det. Men beror lite på hur mycket man får bråka om det. Och även hur beställning och offert gick till.
Sas inte något om area osv.K knightjocke skrev:
Bara att det skulle bli en ny liten central för lastbalanseraren.
Growatt 10kw växelriktare förresten.
Och att den skulle fungera som förut. Att den slår av och på när det behövs mer el till hushållet, när jag inte tar el från solcellerna till bilen. Utan tar från nätet till bilen.
Som i nuläget.
Sen visste inte den som satte upp laddboxen att jag skulle köpa solceller året efter.
Visste det inte själv.
De som kopplade solcellerna visste inte heller att det satt en lastbalanserare inne. Var aldrig prat om det.
Det var senare jag såg att laddboxen kan ta direkt från solcellerna.
.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Med all respekt... Laddboxen tar inte direkt från solpanelerna. Däremot kan den med hjälp av elmätaren ställas in så att överskottet går till bilen i stället för att säljas. Alltså när det finns ett överskott på samtliga faser om minst 6 A.L Letherface skrev:Sas inte något om area osv.
Bara att det skulle bli en ny liten central för lastbalanseraren.
Growatt 10kw växelriktare förresten.
Och att den skulle fungera som förut. Att den slår av och på när det behövs mer el till hushållet, när jag inte tar el från solcellerna till bilen. Utan tar från nätet till bilen.
Som i nuläget.
Sen visste inte den som satte upp laddboxen att jag skulle köpa solceller året efter.
Visste det inte själv.
De som kopplade solcellerna visste inte heller att det satt en lastbalanserare inne. Var aldrig prat om det.
Det var senare jag såg att laddboxen kan ta direkt från solcellerna.
.
Det är väl det som lastbalanseraren ordnar? Om jag förstått det rätt.E Elajomannen skrev:
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jo men tycker att ingår lite undersökningsplikt. Så att man anpassar det man installerar efter hur det ser ut hos dig. Inte bara trycker in grejorna i närmsta punkt och springer därifrån.L Letherface skrev:Sas inte något om area osv.
Bara att det skulle bli en ny liten central för lastbalanseraren.
Growatt 10kw växelriktare förresten.
Och att den skulle fungera som förut. Att den slår av och på när det behövs mer el till hushållet, när jag inte tar el från solcellerna till bilen. Utan tar från nätet till bilen.
Som i nuläget.
Sen visste inte den som satte upp laddboxen att jag skulle köpa solceller året efter.
Visste det inte själv.
De som kopplade solcellerna visste inte heller att det satt en lastbalanserare inne. Var aldrig prat om det.
Det var senare jag såg att laddboxen kan ta direkt från solcellerna.
.
Som det tekniskt fungerar så kommer den att se när du exporterar mer än 6A på alla faser och då säger den till bilen att dra 6A eller mer. Och när solen går i moln så kommer laddaren slå av igen