6 056 läst ·
27 svar
6k läst
27 svar
Walko MFT bänk alternativ till festool MFT
Walkon verkar grym, och jag skulle gärna ha en sådan. Men jag vet också att en forummedlem har avyttrat sin walko till förmån för mft, så kanske är den inte så bra i verkligheten som den verkar vara i videon.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Kollade på Walkon i nån tråd som var uppe här för ett tag sen, och visst verkar den ju användbar, men jag har ändå svårt att se att den skulle vara bättre än MFT/3. Mitt MFT används primärt för fräsövningar.
Däremot når den utanför Holland. Den marknadsförs emellanåt i amerikanska snickeritidningar.
Jag kom över en B&D Workmate för nåt år sen som jag ibland använder som komplement till MFT/3. Det är ju verkligen ingen särskild kvalitet i den alls, men principen att man sätter foten på är väldigt bra. Den får följa med när det ska kapas tegelpannor, och andra grovjobb som MFT varken är lämpat för eller tillräckligt sunkigt...
Däremot når den utanför Holland. Den marknadsförs emellanåt i amerikanska snickeritidningar.
Jag kom över en B&D Workmate för nåt år sen som jag ibland använder som komplement till MFT/3. Det är ju verkligen ingen särskild kvalitet i den alls, men principen att man sätter foten på är väldigt bra. Den får följa med när det ska kapas tegelpannor, och andra grovjobb som MFT varken är lämpat för eller tillräckligt sunkigt...
Om intresse fortfarande finns för någon slags massbeställning så är jag DUKTIG sugen..
Jag har aldrig fattat vad som är så fantastiskt med mftn, för mig är det mest ett dyrt bord med hål i...
Antar att jag borde göra min hemläxa lite bättre för att undgå att bli lynchad...
Jag har aldrig fattat vad som är så fantastiskt med mftn, för mig är det mest ett dyrt bord med hål i...
Antar att jag borde göra min hemläxa lite bättre för att undgå att bli lynchad...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
MFT har väl både för- och nackdelar, men det kommer väl framförallt till sin rätt när man har nytta av att flytta runt på bordet, typ ska bygga om ett rum eller åka ut på ett inredningsbygge med mycket detaljer osv.
Om man ska ha det på ett ställe i snickarboden hela tiden då kanske man lika gärna kan göra en hålskiva själv, eller det kan man med fördel.
Om man ska ha det på ett ställe i snickarboden hela tiden då kanske man lika gärna kan göra en hålskiva själv, eller det kan man med fördel.
Väldigt nöjd med mitt MFT 3 bord. Men Walko verkade så himla bra att lägga skivor på och såga.. MFT bordet känns lite litet om man slänger på en hel skiva.. Brukar lägga några längre reglar under.. Finns det något annat tips för sågning av stora skivor? smidigt asså.. inte typ lägg skivan på en stor lastpall.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Man kan väl med fördel lägga ut lite reglar på golvet och såga. MFT är väl inte precis gjort för att man ska lägga en 3'4 på. Annars är ju bockar och reglar en klassiker, om man vill komma upp från golvet.
Eller cellplast skivor (isolering) att såga på. Antingen på golvet eller på en större arbetsbänk. köksbordet eller vad som finns tillgängligt.
Finns också en trevlig variant under tips och trix som verkar portabel:
http://www.byggahus.se/forum/837749-post36.html
Finns också en trevlig variant under tips och trix som verkar portabel:
http://www.byggahus.se/forum/837749-post36.html
Jag har och trivs med MFT/3, men är dessutom nyfiken på Walkon.
Tror inte det ena bordet behöver utesluta det andra, tror snarare att dom kompletterar varandra.
Riktigt trevligt är det om båda två har samma arbetshöjd?
Walkon känns dock lite dyr när man måste importera själv.
Tror inte det ena bordet behöver utesluta det andra, tror snarare att dom kompletterar varandra.
Riktigt trevligt är det om båda två har samma arbetshöjd?
Walkon känns dock lite dyr när man måste importera själv.
Klicka här för att svara