Morsan har en dubbelisolerad (gissar jag på iaf) takplafond i tvättstugan, och jordkabeln sitter löst i lampsockeln 20210101_020022.jpg

(samma gäller utomhus belysning btw)

Så jag tänkte att jag skulle sätta något för dom för säkerhets skull, så jag köpte ett paket WAGO 221 och ett paket kopplingsklämmor
20210112_130417.jpg

Spelar det någon större roll vilken jag använder? WAGOn har ju 2 öppningar men bara en behövs.

Och måste kabeln vara skalad eller oskalad?

Eftersom jordledaren inte ska ha elektrisk kontakt så behöver den inte vara skalad när den trycks in i wagon eller skruvas fast i klämman.
Oväsentlig vilken kopplingsklämma du använder.

P
Skala ALLTID upp innan du kopplar in i wago. Sen kommer nått pannben och ska koppla och kollar inte utan tar förgivet att det funkar.

• Gilla
Rawberry och 3 till
  • Laddar…
E
Det där är inget du behöver åtgärda, lämna skruvplintarna och spar Wago till en annan gång.

Bästa svaret

tommib
Man måste skala kabeln innan den sticks in i wagon. Jag skulle tro att fjäderstålet i Wagon skadas annars och kan ge upphov till glappkontakt i framtiden. Iofs funkar det med 2,5 kvmm också så det kanske går men det är inte att rekommendera.

Jag skulle skruvat dit en ubåt, mest för min egen sinnesfrid. Speciellt i utebelysningen. Det känns inte bra att lämna ledarändar oisolerade, även om det är skyddsjord.

Just för sådana här oanvända ledare gillar jag faktiskt ubåt, eftersom de går att skruva dit utan att avisolera. De är också lite nättare än en Wago.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.