1 890 läst ·
26 svar
2k läst
26 svar
Vvs mardröm i nytt hus
Jag kanske var otydlig. Det är inte avlopp som går upp till vinden utan vattenledningarna från källaren går rakt upp i vinden och därefter ned i boplan och källare igen. Jag kommer inte upp i vinden heller då accessluckan sitter så jäkla dumt. Ska ge ett försök imorgon och se.T TypRätt skrev:Avloppsröret som går upp på vinden kan ju vara till avluftning dvs det är inte panik att byta. Möjligt att det rostat sönder pga att det samlats regnvatten där i böjen om det slutar på taket med öppet rör.
Jag gissar på att badrummet byggts till senare och smidigaste sättet att få dit vattnet var via vinden, alternativet kanske var att riva upp allt golv eller synliga rör i källartaket. Är det lågt i tak redan kanske det senare inte var önskvärt. Så ispropp är väl fullt möjligt.
Du får inspektera rören uppe på vinden.
Den här lösningen fungerar bara om det då-och-då är flöde i rören, annars fryser de. Rören borde i stället ligga under isoleringen (på varma sidan) så de hålls frostfria av husets uppvärmning.
Har de varit fyllda med vatten men utan flöde under några veckor i minusgrader är det säkert ispropp.
Edit: under förutsättning att det är en kallvind, vilket det ser ut som.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har de varit fyllda med vatten men utan flöde under några veckor i minusgrader är det säkert ispropp.
Påbyggnaden på hyllan är bara en plåtbit och nedre är ett skåp i vägen. Tittar man bakom så är det bara 2 släta rör som går golv till tak tyvärr... Dålig vinkel på bilden. Under handfatet i badrum samt kök är det bara 2 släta rör igen som går upp i blandaren..D D_Anders skrev:
Det är en kallvind. Men borde inte vv ha frusit också då? Ska jag testa slänga upp en värmare i kallvinden och se om det kommer vatten? Kommer inte upp dit själv då enda luckan till vinden ligger ovanför trapphuset... har ingen 5 meters stege heller. Slängde upp telefonen på en billig selfie-stick och tog några bilder.redarn skrev:
Den här lösningen fungerar bara om det då-och-då är flöde i rören, annars fryser de. Rören borde i stället ligga under isoleringen (på varma sidan) så de hålls frostfria av husets uppvärmning.
[bild]
Kan ju hända att det var precis på gränsen så varmvattnet klarade sig den här gången. Ett alternativ är om du kan peta in en värmekabel innanför isoleringen. Behövs inte många watt för att långsamt smälta och hålla flytande med isoleringen men några watt behövs.T Tsom skrev:Det är en kallvind. Men borde inte vv ha frusit också då? Ska jag testa slänga upp en värmare i kallvinden och se om det kommer vatten? Kommer inte upp dit själv då enda luckan till vinden ligger ovanför trapphuset... har ingen 5 meters stege heller. Slängde upp telefonen på en billig selfie-stick och tog några bilder.
Finns det något sätt att felsöka detta först? Tänker att jag ska försöka ta mig upp och mäta ledningen med en termometer. Först tänkte jag koppla loss KV ledning i olika delar för att försöka smala ner området att söka igenom. Jag vet ju att det tar stopp någonstans efter kranen i källaren.redarn skrev:
Jag kan inte komma på något särskilt enkelt sätt förutom att ringa in området genom att öppna bit för bit/montera kranar eller vad man nu gör.T Tsom skrev:
Eftersom den ändå borde varmhållas på en kallvind hade jag nog ganska snart bara köpt en värmekabel men tar så klart emot lite beroende på hur bökigt det är att komma upp och åt utrymmet.
Hej
Det ser ut som gamla galvrör på kallvattnet som kan vara helt igensatta. Har de dessutom stått trycklösa så kan beläggningen släppa när vattnet sätts på och täpper igen totalt.
Det soM talar för det är att det faktiskt droppar lite på ett tappställe.
Det ser ut som gamla galvrör på kallvattnet som kan vara helt igensatta. Har de dessutom stått trycklösa så kan beläggningen släppa när vattnet sätts på och täpper igen totalt.
Det soM talar för det är att det faktiskt droppar lite på ett tappställe.
Har väldigt svårt att se att vatten går upp på vinden. Dom två rören som man ser på toan måste ju vara till expansionkärlet som fanns/ finns på vinden. Varför du inte får kallvatten till vissa ställen är nog för att galvrören du har har blivit tät. Å precis är det som någon skrev, att vara på plats å se är lättare att bilda sig en uppfattning
Är det bara att byta hela skiten då eller? Personen som ägde fastigheten nu senast men aldrig var där sa att "rören kan ha kalkat igen" (fick bostaden som arv och sålde direkt) Får väll kalla hit vvsareB Björkskär skrev:
Klicka här för att svara