1 297 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
vvs lärling och asbest frågan ...
Hej !
Jag är just nu på praktik i 2an gymnasiet och har jobbat mycket på ställen i gamla Undercentraler där asbesten har rivits ner och ligger ´på marken... även har jag rivit ner trasig böj HELA röret nertaget och det dammade mycket.. på golven, bara cirka en meter ifrån mig vid omkoppling. Jag har blivit tillsagd att det är ofarligt och att det inte är något att ora sig för.. men jag undrar om någon här har erfarenheter eller kunskap om det kan vara dåligt och skadligt för mina lungor i längden !
Jag är inte speciellt orolig för eventuell exponering och skulle gärna vilja veta om det finns något jag bör vara extra försiktig med för att undvika hälsoproblem.
Tacksam för alla svar! MVH 😂
Jag är just nu på praktik i 2an gymnasiet och har jobbat mycket på ställen i gamla Undercentraler där asbesten har rivits ner och ligger ´på marken... även har jag rivit ner trasig böj HELA röret nertaget och det dammade mycket.. på golven, bara cirka en meter ifrån mig vid omkoppling. Jag har blivit tillsagd att det är ofarligt och att det inte är något att ora sig för.. men jag undrar om någon här har erfarenheter eller kunskap om det kan vara dåligt och skadligt för mina lungor i längden !
Jag är inte speciellt orolig för eventuell exponering och skulle gärna vilja veta om det finns något jag bör vara extra försiktig med för att undvika hälsoproblem.
Du är fortfarande ung, var rädd om dig!
Arbetsmiljöverket har en del du kan läsa om asbest online.
På säkerhetsföretaget där jag jobbar får vi inte göra ingrepp i gamla dörrar som innehåller asbest. Vill kunden inte byta dörr får någon på annan firma som får jobba med asbest göra ingreppen som krävs. De har i de fallen hämtat dörrarna och löst resten hos sig.
Många tycker det är löjligt, men cancer och andra sjukdomar är inte så kul.
På säkerhetsföretaget där jag jobbar får vi inte göra ingrepp i gamla dörrar som innehåller asbest. Vill kunden inte byta dörr får någon på annan firma som får jobba med asbest göra ingreppen som krävs. De har i de fallen hämtat dörrarna och löst resten hos sig.
förstår min pappa har jobbat mycket med liknade och han har inte heller fått ta hand om branddörrar med asbest i !LåsÅSånt skrev:Du är fortfarande ung, var rädd om dig!
Vilken seriös firma.T bqeran adnnanrt skrev:
Klart det inte är farligt för dig nästa vecka. Men utsätt dig vecka in och vecka ut så blir dina lungor rätt otrevligt om 20-40 år.
Dessutom är du praktikant, du ska inte utsätta dig för skiten för att ett skitföretag inte skyddar sina anställda.
Prata med skolan.
Det är dumt att lära sig arbeta utan ordentlig skyddsuttustning.
Det låter som du hamnat hos en risig arbetsgivare.
Vilket skydd som behövs i vilken situation är ju väldigt väl väldokumenterat och det är ju så att du och dina kollegor ska hålla ett helt arbetsliv. Utan att få lungproblem, bli överkörd, trilla ner från en bygghiss eller såga av en arm.
Diskuteta gärna med din skola vad de tycker om att din praktikplats river asbest utan(?) skydd.
Vilket skydd som behövs i vilken situation är ju väldigt väl väldokumenterat och det är ju så att du och dina kollegor ska hålla ett helt arbetsliv. Utan att få lungproblem, bli överkörd, trilla ner från en bygghiss eller såga av en arm.
Diskuteta gärna med din skola vad de tycker om att din praktikplats river asbest utan(?) skydd.
håller med dig. ska prata med skolan och självklart tycker jag inte att det är okej att behöva bli utsatt för detta extremt dåliga damm som lärling några gånger var månad ibland inte alls men som sagt långsiktigt är dessa månader inte speciellt värda det jag får av de utan att hålla sig borta från det så mycket man kan vore bäst.. Tack för omtänksamheten !Rkarlsson skrev:
håller med dig det är dumheter att arbeta utan rätt skydd för det känns bara fel och inte speciellt mysigt att stå och arbeta bland dessa rör som är nerkapade med trasig isolering på i böjarna i samma rumm...Unikt namn skrev:
Det är dumt att lära sig arbeta utan ordentlig skyddsuttustning.
tack för dit svar ! ska försöka förhindra mig att bli exponerad för mycket
Det är inte mängden eller tiden som avgör, har du otur, kan du få cancer långt senare av väldigt liten exponering.Rkarlsson skrev:
Skall man jobba nära asbest, så är det bästa att gå därifrån och återkomma när det är sanerat..
Ja man måste tänka på sig själv. Så ring skolan på måndag eller prata med din lärare om du är där. Det minsta du kan begära är iallafall skyddsutrustning.T bqeran adnnanrt skrev:håller med dig. ska prata med skolan och självklart tycker jag inte att det är okej att behöva bli utsatt för detta extremt dåliga damm som lärling några gånger var månad ibland inte alls men som sagt långsiktigt är dessa månader inte speciellt värda det jag får av de utan att hålla sig borta från det så mycket man kan vore bäst.. Tack för omtänksamheten !
Det talades om det när jag gick i skolan med för drygt 20 år sedan och hur viktigt det var att skydda sig.
Det jag syftar på är att du blir inte sjuk i närtid. Utan senareK Keld skrev:
.... Det tog inte lång tid nu idag igen gjorde min handledare en fuling och satte kniven i 3 av stick gurumassan / asbesten fyllde rummet med damm 🤢😭 🫠T bqeran adnnanrt skrev:Hej !
LåsÅSånt skrev:Du är fortfarande ung, var rädd om dig!
Många tycker det är löjligt, men cancer och andra sjukdomar är inte så kul....
jag blev utsatt idag igen han rev ner en del asbest i ett litet rum och sen åkte jag i samma bil som min handledare i säker 70 min och han hade asbest damm fult på jackan och händernaRkarlsson skrev:
Har du pratat med skolan?T bqeran adnnanrt skrev:.... Det tog inte lång tid nu idag igen gjorde min handledare en fuling och satte kniven i 3 av stick gurumassan / asbesten fyllde rummet med damm 🤢😭 🫠
jag blev utsatt idag igen han rev ner en del asbest i ett litet rum och sen åkte jag i samma bil som min handledare i säker 70 min och han hade asbest damm fult på jackan och händerna
Sånt där skall man inte utsättas för. Det där är arbetarskyddsbrott som går att anmäla till arbetarskyddet och kanske rentav polisanmäla!
Jag skulle inte fara dit igen.
"Ofarligt" i de där företagens språkbruk betyder att man hinner byta arbetsplats innan sjukdomen bryter ut. Det brukar ta 20-40 år innan asbesten ställer till någonting och då är ju inte ens pensionär och borde ha många år kvar.
Tyvärr är det vanligt att oseriösa arbetsgivare sätter lärlingar att riva asbest utan skydd i trygg förvissning om att de inte vågar protestera och inte polisanmäla och har gått vidare och arbetar någon annanstans när sjukdomen bryter ut.
Jag skulle inte fara dit igen.
"Ofarligt" i de där företagens språkbruk betyder att man hinner byta arbetsplats innan sjukdomen bryter ut. Det brukar ta 20-40 år innan asbesten ställer till någonting och då är ju inte ens pensionär och borde ha många år kvar.
Tyvärr är det vanligt att oseriösa arbetsgivare sätter lärlingar att riva asbest utan skydd i trygg förvissning om att de inte vågar protestera och inte polisanmäla och har gått vidare och arbetar någon annanstans när sjukdomen bryter ut.
Redigerat:
Klicka här för att svara