Hejsan!
Jag har som många andra fått problem med pump/elpanna när vintern slagit till och har några frågor, men först lite bakgrund:

För två år sedan dömde den ena firman efter den andra ut min pump(F2025-6); kompressorn var slut, feldimensionerad för huset(150kvm) och så vidare. En bekant kom och tittade på pumpen, fyllde kylmedium och bytte kretskort sedan har den gått som en klocka, fram till nu. December började med hög returtemp, sedan felkod givare bytt, återkommande HP-larm och nu senast igår tillfälligt hög hetgas. Avfrostningen går max i ett par minuter innan den avbryts med en rätt hög smäll. En kyltekniker var på plats i mitten av december och var 99% på att laddpumpen behöver bytas, och jag tror även växelventilen är slut då den aldrig växlar när varmvattnet ska värmas. Vi skulle höras igen nu i dagarna då dom haft fullt upp. Elpannedrift sedan mitten av Dec förutom när jag testat för att försöka få igång åbäket. Systemet är installerat 2012. Förbrukning 13000kwh/år innan haveri.

Nu till frågorna:

1: Kylteknikern sa att om pumpen inte går att laga måste hela systemet bytas. Finns verkligen ingen fighter att docka till pannan att få tag på? (jag inser att leveranstiden är lång) De på Nibes hemsida ser inte ut att vara kompatibla.

2: Ser ni något utifrån infon jag skulle kunna göra själv? (Inte superkunnig på pumpar) Pumpen har gått som max 9 timmar innan larm nu efter problemen uppstod. Har testat olika kurvor och kört på höstläge för att slippa att elpatronen går jämt. Olika larm uppstår vad jag än gör.

3: Tror ni kompressorn är slut som teknikerna säger? Den har ju gått 2 år efter att den blev utdömd. Det känns som att när dom kommer och kikar kollar dom drifttid och säger ”det är bara att byta ut” istället för att verkligen kolla igenom hela systemet

1. Styrsystemen utvecklas hela tiden och det kommer nya generationer som inte är bakåtkompatibla. Därför krävs det att man byter både utedelen och innerdelen tillsammans.

2. Skriv upp de olika larmen som kommer. Kanske kan vara en ledtråd.

3. T.ex. Energimyndigheten anger att t.ex. kompressorn kan behöva bytas ut efter 10-15 år. Det finns fortfarande gott om reservdelar till F2025. Er totala el-förbrukningen är också rimlig så det är inte nödvändigt att direkt byta till en kraftigare värmepump.

Tack för svar! Ja, systemet är som sagt installerat 2012 så kompressorn är ju säkert på sista versen. Många sparpengar ryker på elräkning nu i vinter så får hålla tummarna att den går att laga, iaf tillfälligt. Ska kolla upp larmen, är på jobbet nu men återkommer. Allt började iaf med hög returtemp, vilket resulterade i att den gick till reducerad elpannedrift med lägsta framledning. Vid -18 ute så blev innetempen runt 10 på morgonkvisten. Frun måttligt nöjd :) Efter returtempslarmet har det varit återkommande HP-larm och hetgaslarm. Dessa uppstår inom 2 timmar med pumpen i drift. Pumpen stänger av efter 3 återkommande larm. Larmet Givare Bytt har också förekommit en gång, vilket enligt manualen betyder att pumpen/något i pumpen är felmonterad. Det känns lite som att larmen utlöser varandra. Hittar man felet så löser sig alla larm. Arm-chair kyltekniker :D
Igår när jag fick igång pumpen efter HP-larm tog det extremt lång tid att värma framledningen från 25 till 37c. Utlåtandet från kylteknikern kanske stämmer (denna gång) att flödet är för lågt från laddpumpen? Värmningen av varmvatten verkar enbart göras med elpatron. Jag har gjort en markering på växelventilsmotorn och den står alltid i samma läge. Därav misstänker jag växelventilen. Jag frågade också om smutsfiltret, som verkar sitta i en ventil, kanske behöver rengöras om flödet från pumpen/från laddpumpen är för lågt. På det svarade han att är smutsfiltret igensatt hade du inte haft varma element, så det behövs inte. Om jag ska göra detta själv, räcker det att stänga av pannan och pumpen, stänga av på vredet på röret och sedan lossa på muttern på ventilen? Eller kommer jag få vatten över hela källargolvet? Som sagt, inte jättesäker på det här med pumpar och pannor.

Blir det HP-larm betyder att värmepumpen inte blir av med värmen och då kan laddpumpen vara misstänkt. Växelventilen kan kärva och då behöver man ta av ställmotorn och motionera ventilen och eventuellt byta ut insatsen i ventilen. Är det ett smutsfilter med vred så är det bara att stänga det och skruva av det lilla locket. Man kan behöva en låstång för att kunna lossa låsringen som håller fast silkorgen.

J Josth skrev:
Blir det HP-larm betyder att värmepumpen inte blir av med värmen och då kan laddpumpen vara misstänkt. Växelventilen kan kärva och då behöver man ta av ställmotorn och motionera ventilen och eventuellt byta ut insatsen i ventilen. Är det ett smutsfilter med vred så är det bara att stänga det och skruva av det lilla locket. Man kan behöva en låstång för att kunna lossa låsringen som håller fast silkorgen.
Hej! Tack för svar! Filtret är nu kollat och det var helt rent. Trots att det inte rengjorts på många år. Jag hade ytterligare en tekniker här, som med hjälp av Nibe fick fram att motorn till ventilen inte fungerade och därav HP-larm. Inget fel alls på pumpen. Idag byttes motorn. Bytet tog en minut. Teknikern stannade i 30 minuter för att kolla läget…5 minuter efter han gick blev det HP-larm

Hej.

Jag tankte att jag väcker upp en gammal tråd och ser om jag kan få svar på min fråga.
Har ett liknande problem som TS med konstant återkommande HP-Larm på min VVM300-F2025-8.
Ytterdelen är precis nyservad med sprillans ny kompressor, torkfilter, expantionsventil etc etc.
Cirkpumparna byttes för knappt 2 år sedan tillsammans med växelventilen.
Dock stod ytterdelen still från december till februari pga haveri på ytterdelen.
Och som sagt, när vi nu kör igång så får vi konstant HP-Larm.
Tilläggas ska att ställer vi den på Vår/Höst läge och vrider upp cirkpumpen för ytterdelen till 95-100% så kan pumpen gå i flera timmar utan HP-Larm. Men ställer vi in den på Vinter läge kommer larmet inom 2-3 sekunder.
Växelventilen växlar som den ska mellan varmvatten och värme (detta märks om inte annat när jag kopplar in den att gå på tillskottsdrift).

Har tyvärr inte haft något smutsfilter på detta system (ett ärvt system, satt i huset när vi flyttade in) men har ett ståendes som ska installeras när temperaturen tillåter.
Finns det någon uppgradering på cirkpump mot ytterdelen man kan installera, som är lite kraftigare kanske.
Alla rör mot ytterdelen är nya (22mm) men gamla stålrör i hela huset (sedan 30-talet någon gång).
Systemet är "tvångs-luftat" med direkt fyllning på retursidan i 30-40 min per gång, och detta har gjorts 6-7 gånger totalt (självklart är det luftat på traditionellt sätt också).

Alla värde ser bra ut i pumpen när den väl går på kompressor, har ett Delta-T på ca: 10 och ca 4.8C diff mellan värmebärarna. Alla temperaturer ser förövrigt ut att häng med som de ska.

Någon som har några förslag är jätte välkomna att svara.
Tänker inte spendera en massa pengar på systemet då det ska bytas till nästa vinter, men vore bra att få igång det hela de sista kalla månaderna innan sommaren.

Tack för att ni tittat, och stort tack till er som svarar.../Henrik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.