8 206 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
VVC-styrning
Sida 1 av 2
Jag har VVC från mitt pannrum. Det är 32m Maxithermkulvert.
Problemet som säkert alla märkt med VVC är att man har höga förluster.
Är det någon som har förslag/erfarenhet av att styra denna VVC.
Man vill ju unte att pumpen ska gå jämt.
Klockautomatik skulle nog fungera, men inte alltid. Är ju irriterande om
man går upp på natten eller är ledig en dag...
Några andra smarta idder?
/THrax
Problemet som säkert alla märkt med VVC är att man har höga förluster.
Är det någon som har förslag/erfarenhet av att styra denna VVC.
Man vill ju unte att pumpen ska gå jämt.
Klockautomatik skulle nog fungera, men inte alltid. Är ju irriterande om
man går upp på natten eller är ledig en dag...
Några andra smarta idder?
/THrax
http://www.grundfos.se/web/homese.nsf/Webopslag/UGRD-4KDLTQ
Det finns exempel på vvc-pumpar som har inbyggd termostat och kopplingsur.
Men frågan kvarstår, och är ytterst intressant.
hur får man vvc att gå bara precis så mycket som det behövs?
Jag tror att en detektor är den rätta vägen.
Svårigheten är att få ihop en bra och fungerande funktion.
Jag ser några exempel på problem:
Var ska detektorn placeras?
Det kanske inte räcker med bara en detektor för en bra funktion?
Jobbigt med kabeldragning. (det kanske finns lämpliga trådlösa detektorer)
För sen start av pumpen är inte bra (vv hinner inte fram). För tidig start av pumpen är inte heller bra (pump går i onödan).
För tidigt stopp av pumpen gör inte så mycket (det tar en tid innan vv kallnar)
För sen stopp är inte bra (pump går i onödan).
Det finns exempel på vvc-pumpar som har inbyggd termostat och kopplingsur.
Men frågan kvarstår, och är ytterst intressant.
hur får man vvc att gå bara precis så mycket som det behövs?
Jag tror att en detektor är den rätta vägen.
Svårigheten är att få ihop en bra och fungerande funktion.
Jag ser några exempel på problem:
Var ska detektorn placeras?
Det kanske inte räcker med bara en detektor för en bra funktion?
Jobbigt med kabeldragning. (det kanske finns lämpliga trådlösa detektorer)
För sen start av pumpen är inte bra (vv hinner inte fram). För tidig start av pumpen är inte heller bra (pump går i onödan).
För tidigt stopp av pumpen gör inte så mycket (det tar en tid innan vv kallnar)
För sen stopp är inte bra (pump går i onödan).
Sätt en liten elektrisk vvb i tvättstugan.
Låt vvc vända precis innan denna lilla elvvb.
Sätt termostaten på 55-60 gr i lilla elvvb.
Kör vvc på timer dom tider du normalt förbrukar vv.
Nu har du ett mycket bekvämt vv system, och du får vv alla timmar på dygnet utan att behöva vänta eller köra vvc i kulvert hela tiden.
När du har varma accar fylls lilla elvvb vid vvtappning på med hettvatten och elpatronen behöver inte gå.
Har du kalla accar så har du iallafall alltid lite elvärmt vv tillhands.
Det sistnämnda kan ibland uppfattas som livsnödvändigt och i vissa lägen kan stor övertalningsförmåga komma att krävas av dig för att bevisa motsatsen.
Det finns stunder då det är skönt att luta sig tillbaka och bara slappna av, det är ju dumt att förstöra endel av dessa stunder bara för att man måste elda för lite vv.
Låt vvc vända precis innan denna lilla elvvb.
Sätt termostaten på 55-60 gr i lilla elvvb.
Kör vvc på timer dom tider du normalt förbrukar vv.
Nu har du ett mycket bekvämt vv system, och du får vv alla timmar på dygnet utan att behöva vänta eller köra vvc i kulvert hela tiden.
När du har varma accar fylls lilla elvvb vid vvtappning på med hettvatten och elpatronen behöver inte gå.
Har du kalla accar så har du iallafall alltid lite elvärmt vv tillhands.
Det sistnämnda kan ibland uppfattas som livsnödvändigt och i vissa lägen kan stor övertalningsförmåga komma att krävas av dig för att bevisa motsatsen.
Det finns stunder då det är skönt att luta sig tillbaka och bara slappna av, det är ju dumt att förstöra endel av dessa stunder bara för att man måste elda för lite vv.
Helst skulle man ju mata elvvb med outspätt hett vv (typ 90 gr direkt från acc vvb).thrax skrev:
Rekommenderade maxtempen i plaströrskulverten är (hos mig) 70 gr. :-/
En vanlig termisk blandningsventil (i garaget) tar ner vvtempen till 65 gr och det är den temperaturen elvvb får ta emot.
Elvvb behöver inte gå mycket om termostaten är ställd på 55 gr.
När du har värme i acc laddar du beredaren vid vvtappning.
Vetskapen om att man minskar elförbrukningen förhöjer njutningen när man störttappar för ett bad.
Men... Du kör ju vvc? eller hur?thrax skrev:
När du kör vvc är det inga problem med temperaturen.
(då har du ju kulvert fylld med cirkulerande 65 gradigt vatten)
Kör vvc på timer då du normalt tappar vv.
Du får bjuda elvvb på 20 gr vatten dom undantagsgånger du ska tappa vv mitt i natten.
(eller komma på ett smartare sätt att styra vvcpumpen på)
Du har redan en elvvb. så bra då. då är ju saken klar. eller?
Oroa dig inte. det fungerar klockrent.
Jag har en liknande lösning för mitt vv.
Studera noga hur du kopplar vv systemet och glöm inte bort backventil på lämpliga ställen.
Har du en duktig röris som begriper systemlösningen är det inga problem.
Jag har en liknande lösning för mitt vv.
Studera noga hur du kopplar vv systemet och glöm inte bort backventil på lämpliga ställen.
Har du en duktig röris som begriper systemlösningen är det inga problem.
Har du tjuvlarm hos dig ?
Om ja: reläkoppla VVC via larmterminalen = när du är hemma- >VVC på,
larm aktiverat > VVC av, sen kan man då också sätta en magnetventil på inkommade vatten med denna funtion = när du är borta stängs inkommande vatten av, de flesta försäkringsbolag brukar då sänka premien (avseende vattenskador)
Om ja: reläkoppla VVC via larmterminalen = när du är hemma- >VVC på,
larm aktiverat > VVC av, sen kan man då också sätta en magnetventil på inkommade vatten med denna funtion = när du är borta stängs inkommande vatten av, de flesta försäkringsbolag brukar då sänka premien (avseende vattenskador)
Betyder detta att vvc går hela nätterna, hela tiden du är hemma?TN-Funkis skrev:Har du tjuvlarm hos dig ?
Om ja: reläkoppla VVC via larmterminalen = när du är hemma- >VVC på,
larm aktiverat > VVC av, sen kan man då också sätta en magnetventil på inkommade vatten med denna funtion = när du är borta stängs inkommande vatten av, de flesta försäkringsbolag brukar då sänka premien (avseende vattenskador)
i så fall går vvc pump alldeles för mycket i onödan tycker jag.
Vi vill ju att pump ska gå bara precis så mycket som det behövs. Allt för att minska förlusten maximalt.
Vi vill ha en vvc som startar precis i lagom tid innan vi öppnar kranen för att få vv.
Vvc ska stanna direkt när vi börjar tappa vv.
Med en sådan funktion så har man gjort vad man kan för att minimera kulvertförluster.
Denna funktion vill vi ha alla tider på dygnet närhelst vi behagar nyttja vv.
Fler förslag?