T
Kompletterande till mitt förra förslag, efter larmet, montera ett termostat på varmvattnenledningen i källaren som då "kickar" igång på inställd temperatur X . Kopparledningen med isolering brukar hålla värmen runt 40-60 min beroende på isolering (den ska vara bra) innan det blir för ljummet, då går alltså pumpen c:a 2-4 min, sen är hela systemet varmt 40-60 min till. Timer funkar inte praktiskt ur komfortsynpunkt på VVC tycker jag.
 
TN-Funkis skrev:
Kompletterande till mitt förra förslag, efter larmet, montera ett termostat på varmvattnenledningen i källaren som då "kickar" igång på inställd temperatur X . Kopparledningen med isolering brukar hålla värmen runt 40-60 min beroende på isolering (den ska vara bra) innan det blir för ljummet, då går alltså pumpen c:a 2-4 min, sen är hela systemet varmt 40-60 min till. Timer funkar inte praktiskt ur komfortsynpunkt på VVC tycker jag.
Betyder detta att du håller kulvert varm hela tiden då larmet inte är aktiverat även om inte vv behov finns? I så fall sparar du enbart elström till pumpen. kulvertförlusten underhåller du bara med denna lösning.
Bättre måste det bli?
 
Pasta skrev:
Tidur till morgon och kväll + manuell brytare som används vid behov utöver tidurets drifttider.

/Patrik
Ja varför inte, snabbt lär man sig att slå igång vvc när tidur ej akiverat vvc.
Kommer man ihåg att slå av vvc?

Själv kör jag vvc på tidur.
Det blir en hel del vvc i onödan men den går åtminsone inte på nätterna.
fungerar gör det, men förbättringar är aldrig fel.

Vi vill ha en vvc som startar precis i lagom tid innan vi öppnar kranen för att få vv.  
Vvc ska stanna direkt när vi börjar tappa vv.
Fler förslag?
 
Kommer man ihåg att slå av vvc?
Tidsbegränsd till 5 min eller 10 minuters timer.

/Patrik
 
Pasta skrev:
Kommer man ihåg att slå av vvc?
Tidsbegränsd till 5 min eller 10 minuters timer.

/Patrik
Ja varför inte .
Att stoppa pumpen i rätt tid är nog ganska enkelt att finna en lösning på.
Man kan tex se till att den stannar via en termostat som känner temperaturförändringen i samband med att man öppnar en vv-kran. Eller via en flödesvakt.
Att stoppa pumpen i rätt tid är inget stort problem.

Men att däremot starta pumpen i exakt rätt tid blir betydligt knepigare. (omöjligt?)
Vi vill helst få en styrning som automatiskt känner av att vi använder vv innan vi använder vv.
Mycket knepigt att hitta en bra lösning på det problemet.
Vi kan ju vara hemma långa tider utan att använda vv och då är det ju onödigt att pump går.

En kännare i vvkranen blir för sen och vvc hinner inte få fram vv i tid.

Nä. Jag tror att ett välinställt tidur är den bästa och mest praktiska lösning som finns idag.
Med ett tidur kan man i alla fall stänga pumpen de tider man normalt inte använder vv.
Ett tidur eventuellt kompletterad med en handstyrning för undantagsfallen är nog den mest praktiska lösningen.

Fler förslag?


 
Vad har man för flöde på en cirkpump, i normalfall.
Det är ju beroende av hur sent man kan starta pumpen.


Vore ju bra om man kunde ha en knapp (timer) som man slår till
när man går in i bad, X sekunder senare har pumpen skickat upp de
20litrarna som ryms i kulverten.

/Thrax
 
Det är klart att det går att lösa tillslaget manuellt.
Men jag tror inte att det är en hållbar lösning.
Är man inte för bekväm för att orka bry sig om knappar till höger och vänster? :P
Du kanske kan hantera och förstå funktionen, men hur är det med övriga i huset?
Nä, det ska bara fungera utan att man ska behöva tänka på det.

Det blir en timer och däremellan får man väl helt enkelt vänta på vv.
Det är ju inte hela värden att vänta på vv när det bara inträffar i sällsynta undantagsfall? :-?
 
MagnusS skrev:
Med rätt tjyvlarm, går det att koppla VVC till några strategiska rörelsedetektorer, när dessa aktiveras, går pumpen igång en viss tid.
Ja, varför inte?
Detta måste vara den hittills smartaste lösningen?
bara inte katten, med sitt eviga rännande, startar pumpen i tid och otid?

 
Jag har har "husdjursdeckare"....
Tack för tipset! Ska kolla med min kompis
som är larmguru.
/Thrax
 
Tar upp en ngt gammal tråd...

Grundfos moderna VVC-pumpar finns med "Autoadapt" vilket jag tolkar som inbyggd elektronisk termostat vilket gör att pumpen går en stund med jämna mellarum och sen stoppar tills temparturen gått ner igen. Men jag kan ha fel.

Styrningen tänker jag nog annars lösa med en vanlig rörelsedetektor i badrummet (samma som tänder ljuset). Om VVC startar direkt jag går in i badet så blir det lagom för att ha varmvatten när man klätt av sig och vill ha varmvatten i duschen alternativt tvätta händerna efter toabesök.
Detta går att kombinera med termostat på lämpligt ställe så att det både krävs kalla rör OCH närvaro i badrummet för start av VVC-pump.
 
När det gäller VVC bör man även beakta riskerna vilket man tar upp i denna skrift: http://www.svenskfjarrvarme.se/Glob...4/Injustering_av_VVC-kretsar_FOU_2004-118.pdf
VVC-systemen medför dessvärre inte enbart fördelar – kontinuerlig cirkulation av
varmt vatten resulterar självklart i signifikanta värmeförluster. I moderna bostadshus
kan dessa förluster grovt uppskattas till cirka 50-100 W per lägenhet, Wollerstrand [1].
För att minimera värmeförlusterna från varmvattencirkulationen är det önskvärt att ha
så låg och jämn VVC-temperatur som möjligt. Alltför låg VVC-temperatur innebär
dock risk för tillväxt av legionellabakterier. För att undvika legionellatillväxt, och den
risk för hälsoproblem som detta medför, föreskriver Boverket att temperaturen på
cirkulerande varmvatten i VVC-system inte får understiga 50°C i någon av systemets
delar, BFS [2].
 
Återknyter till denna viktiga tråd....
VVC-förluster är stora, ofta mycket större än vad man tror, varför man måste se upp .
(Pumpeffekten, förr 22W, i dag 4-5W är inget att bry sig om) Har drabbats hårt av detta.
(Se tidigare inlaga 130711 med förlorad isolering..) Har alltid använt timer + flödesbrytare
men "autoadapt" från Grundfos (se tidigare inl.) är definitivt ett steg i rätt riktning. Även
en liten VVB, motsv den mängd vatten som finns i rörsystemet, vid förbrukningsstället
är även detta en bra lösning där det går att genomföra. Lämpliga förslag emottages
tacksamt, detta måste gå att lösa bättre.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.