Har ett lite märkligt problem.

I förrgår löste jordfelsbrytare ut och jag lokaliserade felet till Varmvattenberedaren.
Beställde ny elpatron och denna byttes igår av Elektriker och rörmokare.
Allt fungerade kanon igårkväll, men efter ca6timmar så löste jordfelsbrytaren ut igen.
Precis samma bekymmer som innan.
Så fort elen är tillslagen till VV-beredaren så löser jordfelsbrytaren.
Den förra elpatronen var ganska "kalkig", men jag har lite svårt att tro att den nya har kalkat igen på 6 timmar.

Någon som har någon fundering om vad det kan bero på?

Det är summan av alla läckage i huset som gör att JFB löser.

Låt oss säga att din kyl läcker 29 mA då är det frid och fröjd tills VVB slår till och läcker 1 mA vilket tillsammans gör att JFB löser. Att byta patron i VVB hjälper inte i det läget, även den nya kommer att läcka lite.

Elektrikern kan reda ut var läckaget finns.

Nja.. Lite tveksam till det i det här fallet. Om jag slår av alla säkringar till hela huset och bara slår till VVB så löser jordfelsbrytaren direkt.
Läckaget bör ju bara uppstå om övrig el är tillslagen i så fall...eller??
Kan ju inte vara så att jord och "nolla" ligger ihop någon annanstans för då bör väl JFB lösa utan el tillkopplad. Inte så hemma på det här men tacksam för ideér.

Du skriver att du loklaiserade felet till VVB. HUR lokaliserade du felet dit?
Edit: Svaret kom innan jag hann ställa frågan.

Om jord och nolla är ihop någonstans så löser jfb, när tillräckligt stor ström gå i nollan någonstans i huset. Men den löser inte om allt är avstängt.

Men du skriver att det fungerade i 6 timmar, sedan löste den, löser den nu direkt eller går det en stund?

Det låter för mig som att det kanske läcker vatten som kommit in i något kopplingsutrymme.

Så kan det ju faktiskt vara tillverkningsfel på patronen, det kanske kan läcka in i den.

Har lokaliserat felet till elpatronen. Verkar som det var fel på själva patronen. Det blir överslag i ett av de där rören som blir varma. Hehe vet inte vad de heter.
Lite konstigt ändå att den ändå fungerade ett tag.
Tack för svaren

Som sagt troligen en läcka så att det har sipprat in vatten under de där 6 timmarna det fungerade. Vet inte men jag inbillar mig att det är ovanligt med sådana fabrikationsfel.

Ja det är väldigt ovanligt. Hoppas bara det är den som är problemet, men kan inte se något annat.
Får en ny på måndag så vi får väl se

Har ni meggat (isolationsmätt) den? Bättre att göra det innan ni beställer en ny så ni är säker på att det är den som felar.

//Patrik

Riccie skrev:
Nja.. Lite tveksam till det i det här fallet. Om jag slår av alla säkringar till hela huset och bara slår till VVB så löser jordfelsbrytaren direkt.
Läckaget bör ju bara uppstå om övrig el är tillslagen i så fall...eller??
Kan ju inte vara så att jord och "nolla" ligger ihop någon annanstans för då bör väl JFB lösa utan el tillkopplad. Inte så hemma på det här men tacksam för ideér.
Säkringarna behöver inte vara tillslagna för att det skall läcka mellan nolla och jord, men om du har en trefas elpatron verkar det lite otroligt att det skulle ström i nollan.

Förhoppningsvis har du hittat felet.

För att vara säker på vart felet är måste man mäta fram det, det är rätt vanligt att JFB löser när man använder någon "tung" förbrukare men att jordfelet finns i någon helt annan apparat. Så är VVB kopplad för 230 V råder jag att "megga" först för att se vart felet sitter.

Ja Patrik vi har meggat den eller rättare sagt elektrikern gjorde det. Kollade med både 250volt och 500 så vi/han är säker på felet.

@mycke_nu: Nja nollan är väl om jag fattat det rätt inte ens inkopplad i sammanhanget. På denna patron är det 3 faser som kopplas in på varsin skruv och avslutningarna på "värmeröret" är byglade med bleck.
Jag fattade det som att det finns andra som man ska koppla in nollan på blecket men då ska blecken ligga som en stjärna. Det gör de inte på denna.
Hoppas du fattar vad jag menar. Fredagkväll och lite tankeslö Heh

Okej, jag då verkar ni ju ha rätt. Hoppas det funkar bättre med nästa patron!

(Glöm inte att uppdatera med hur det funkar efter yttliggare ett byte.)

//Patrik

Hm...

Ska den verkligen vara D-kopplad (inte stjärna) på ett 400/230V nät? Den är väl inte köpt i Norge och D-kopplad för 230/130V nät vid leveransen? För isåfall är det inte så underligt att den bara fungerade i 6 timmar i Sverige.

Pen

Bra poäng Pen!

Sex timmar låter som en rätt rimlig tid en elpatron i vatten tål vid tredubbel effekt mot vad den är specad för... Torrkokning trots att den är omsluten av vatten lär nog vara vad som hänt :(

Om elektrikern gjorde bytet så bör elektrikern absolut stå för kostnaden för ytterligare en ny patron. Du själv kan däremot bjuda elektrikern på en dumstrut ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.