Hej,
jag har en tre år gammal spis/ugn med glaskeramikhäll; modell EKC6011BOW (PNC 947941054).
Tyvärr har ett vred lossnat (vredet som reglerar ugnens funktioner, men även avstängning av hällen). Reglaget ser helt ut (dvs inga sprickor i plasten), men det finns en metalldel som jag inte vet hur den ska fungera. Behöver man köpa ett helt nytt vred eller finns det någon fästanordning?

Tacksam om någon har något tips!

L
Den metalldel som du säger ska sitta i hålet på vredet och spänna mot den avfasade delen på axeln , så den inte ramlar av och håller vredet i rätt läge för indikeringen , har du den .
Om du drar ut ett annat vred som är OK ( kan vara lite trögt men går bra ) så ser du hur det ser ut , som reservdel finns den inte utan ett nytt vred måste till
Är du inte så petig kan du ta vad för spisvred som helst och sätta dit , en skrotad spis tex.,
tror t.o.m att ett bleck från en sådan passar till ditt vred
Gå till återvinningen , där finns massor av spisar , bara ta bort en eller två vred , så har du reservdel 2

Ok, tack för tipset. Har nu lossat ett annat vred och de ser identiska ut, dvs jag har alla delar. Däremot ser det ut som det är mer "böj" på fjädern i det andra (som satt fast). Ska försöka böja till fjädern i det lossnade vredet imorgon. Den känns dock ganska styv, så tveksam hur mycket som går!

P
Böj inte fjädern

electroluxaren skrev:
Böj inte fjädern
Ok, men vad ska jag då göra?

Det är inte vredet som har kroknat på nåt vis då så motsatta sidan är sprucken och inte låser fast allt? Låter ju märkligt om en fjäder som sitter statiskt i ett vred skulle tappa formen.

P
själva vredet är det i 99,99% av fallen
det kommer med en ny fjäder om man beställer.
vredet kostar 46:-

Nu har jag kollat lite noggrannare och det ser ut som om en plastkant i framkanten är nersliten och därmed inte trycker fjädern i läge. Var hittar du vredet till 46:-? Enligt Nettoparts kostar det 139:- + 65:- frakt. De ska ha + för snabbt svar och att de refererar delen till PNC-numret!

P
electrolux.se

K kelju skrev:
Hej,
jag har en tre år gammal spis/ugn med glaskeramikhäll; modell EKC6011BOW (PNC 947941054).
Tyvärr har ett vred lossnat (vredet som reglerar ugnens funktioner, men även avstängning av hällen). Reglaget ser helt ut (dvs inga sprickor i plasten), men det finns en metalldel som jag inte vet hur den ska fungera. Behöver man köpa ett helt nytt vred eller finns det någon fästanordning?

Tacksam om någon har något tips!
Antar att du löste det men kanske kan vara bra för andra som råkat ut för det.

Detta hände för mig idag, energiregulatorn hade gängat ur sig och lossnat, det som låg kvar i hålet var två tx20 skriv och själva vredet.

Lossade på hällen (två skruv baktill) och lossade på plåten där energiregulatorerna sitter samt vreden sitter fast. Två skruv på vardera sida samt 3 undertill, sen var det bara att lossa och montera energiregulatorn på plats, tillbaka med alla skruvar och så hade man en manövrerar platta igen.

En stor applåd till Electrolux som vägrade ge mig någon vägledning eller sprängskiss. Köper annat märke av spis nästa gång. De vill bara sälja teknikertimmar tydligen.

• Svart rund objekt, kanske en kamera eller sensor, med två synliga skruvar, monterad på vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en cirkulär svart lins, antagligen en del av en elektronisk enhet. Bakgrund ljus, oskärpa.
    Skapa konto
  • Ugn med öppen lucka och demonterad spishäll ovanpå, inre delar synliga, reparation eller underhåll antyds.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.