Har stått ute och bockat lite 16mm VP rör i veckan.
Om man står ute (typ 7-8 grader) behöver man då värma rören i samband med bockningen? haft 3-4 tillfällen då röret spruckit när jag bockat 90gradare.

(ja, jag har naturligtvis en bockningsfjäder.....)

dom knäcks lättare om dom är kalla :) ha dom liggandes i ett garage el nått annat ställe med lite värme så håller dom.

Det beror även till stor del på vilket fabrikat det är, men det var så länge sedan jag bockade (använder färdiga böjar och slang) rör så jag har glömt vilket fabrikat som var bra resp. dålig

tack för tipsen.

det var dom "billiga" rören som sprack-

lärdom--- nattfrost -> Rattmuff på

Slut handen runt den del av röret du ska bocka och dra fram och tillbaka några gånger så värms det upp av friktionen.

Rikard Ågren skrev:
Slut handen runt den del av röret du ska bocka och dra fram och tillbaka några gånger så värms det upp av friktionen.
Gammelgäddan på firman visade och berättade om en rörstump som han brukar ha i sin bil. Det var en grå rörstump som han sa var det första VP-röret, och att man var tvungen att göra just så där för att kunna böja rören.

//Patrik

Rikard Ågren skrev:
Börjar ju låta snuskigt:p

Det beror på vad man matat hjärnan med ;)

Rikard Ågren skrev:
Det beror på vad man matat hjärnan med ;)
Haha ja så sant! :) Skadad som man är, men allt prat om fjäder och dra fram och tillbaka

Redigerat:
Ytterliggare ett tips är att göra väl tilltagna böjar, inte för snäva.
Blir lättare att dra tråd då också :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.