Hej på er,
Nu vet jag inte riktigt om jag har rätt ställe och fråga efter, men hoppas i alla fall att någon erfaren kan svara på det här,
Jag har köpt en betong blandare 165L och undrar om hur många betong säckar 25KG rymmes denna till? sammt om blandningstid är 10 min eller mer?
Jätte stor tack för hjälpen.
MVH
Nu vet jag inte riktigt om jag har rätt ställe och fråga efter, men hoppas i alla fall att någon erfaren kan svara på det här,
Jag har köpt en betong blandare 165L och undrar om hur många betong säckar 25KG rymmes denna till? sammt om blandningstid är 10 min eller mer?
Jätte stor tack för hjälpen.
MVH
Typ 12 liter per säck. Sen skulle inte jag köra fullt då blir den rätt ranglig.
Sent from my A500 using Byggahus
Sent from my A500 using Byggahus
Lite mindre än hälften av trummans volym brukar bli bra. I ditt fall kanske 5-6 st 25-kg säckar.
Om du inte kört betongblandare innan och det är en billigare modell så tänk på att aldrig köra igång maskinen med full trumma om du stängt av den. Du riskerar då att kondensatorn pajar då de billigare modellerna inte klarar av att dra igång en full trumma eftersom de inte har tillräckligt med vridmoment.
Om du inte kört betongblandare innan och det är en billigare modell så tänk på att aldrig köra igång maskinen med full trumma om du stängt av den. Du riskerar då att kondensatorn pajar då de billigare modellerna inte klarar av att dra igång en full trumma eftersom de inte har tillräckligt med vridmoment.
Tack till er alla som svarade på min fråga men men, när jag läser i instruktionsboken så det står följande:
Trumvolym i Liter 165
Arbetsvolym i Liter 100 till 130
så vad menar de med arbetsvolymen?
Tack ska ni ha
Trumvolym i Liter 165
Arbetsvolym i Liter 100 till 130
så vad menar de med arbetsvolymen?
Tack ska ni ha
Kör igång blandaren, ös i grus & sand, tillsätt vatten. Prova dig fram utan att häva i cement, du kommer märka när det rinner över. Då har du hittat den övre gränsen av arbetsvolymen.
Tombolan skall luta när blandningen körs.
Var noga med att rengöra blandaren både in & utvändigt efter avslutat arbetspass så kommer du ha glädje av den i många år.
Tombolan skall luta när blandningen körs.
Var noga med att rengöra blandaren både in & utvändigt efter avslutat arbetspass så kommer du ha glädje av den i många år.
Tack men jag har ingen sand eller grus har beställd grovbetong färdigblandat.
Vill kolla hur mycket tid (eller hur många blandningar i tombolan) det kommer att ta för gjutning till ett rum på 6 kvm med 10cm tjock platta.
Tack för hjälpen
Vill kolla hur mycket tid (eller hur många blandningar i tombolan) det kommer att ta för gjutning till ett rum på 6 kvm med 10cm tjock platta.
Tack för hjälpen
Betyder detta är det är fel i instruktionsboken?
Förrsten blandaren köpt på Jula en polsktillverkad.
Jag får helt enkelt vänta tills min betong är hemma sedan prova och se hur mycket den tar
Tack för alla svar
MVH
Förrsten blandaren köpt på Jula en polsktillverkad.
Jag får helt enkelt vänta tills min betong är hemma sedan prova och se hur mycket den tar
Tack för alla svar
MVH
Jag har också en julablandare - den största modellen. Minns inte hur många liter den är på men jag reagerade också över att den hade liten kapacitet. Jag blandar inte mer än ett par tre säckar åt gången sen börjar motorn lukta plast.
Det går inte att jämföra dom där mot originalet, men den var billig...
Det går inte att jämföra dom där mot originalet, men den var billig...
Om du bara skulle blanda till ett rum och inte ha något annat, så hade jag helt klart hyrt en brocka (tombola) istället.
Lämna tillbaka Jula-blandaren och hyr en ordentlig!
Vad gäller volymen så märker du hur mkt du kan blanda. I en 130l skulle jag tippa 60-80 liter effektivt. Arbetsvolym är nog vad den kan hålla, inte vad den kan blanda. (när du blandat färdigt, kan du höja den och låta den snurra precis som en betongbil för att massan inte ska stå still och bränna)
/Thomas
Lämna tillbaka Jula-blandaren och hyr en ordentlig!
Vad gäller volymen så märker du hur mkt du kan blanda. I en 130l skulle jag tippa 60-80 liter effektivt. Arbetsvolym är nog vad den kan hålla, inte vad den kan blanda. (när du blandat färdigt, kan du höja den och låta den snurra precis som en betongbil för att massan inte ska stå still och bränna)
/Thomas
