Hej på er,
Nu vet jag inte riktigt om jag har rätt ställe och fråga efter, men hoppas i alla fall att någon erfaren kan svara på det här,
Jag har köpt en betong blandare 165L och undrar om hur många betong säckar 25KG rymmes denna till? sammt om blandningstid är 10 min eller mer?
Jätte stor tack för hjälpen.
MVH

Typ 12 liter per säck. Sen skulle inte jag köra fullt då blir den rätt ranglig.

Sent from my A500 using Byggahus

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
5 säck ungefär.

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
I min 130 liter blir det perfekt med 20 kg cement.

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Lite mindre än hälften av trummans volym brukar bli bra. I ditt fall kanske 5-6 st 25-kg säckar.

Om du inte kört betongblandare innan och det är en billigare modell så tänk på att aldrig köra igång maskinen med full trumma om du stängt av den. Du riskerar då att kondensatorn pajar då de billigare modellerna inte klarar av att dra igång en full trumma eftersom de inte har tillräckligt med vridmoment.

• Gilla
FiWi och 1 till
  • Laddar…
Tack till er alla som svarade på min fråga men men, när jag läser i instruktionsboken så det står följande:
Trumvolym i Liter 165
Arbetsvolym i Liter 100 till 130
så vad menar de med arbetsvolymen?
Tack ska ni ha

Kör igång blandaren, ös i grus & sand, tillsätt vatten. Prova dig fram utan att häva i cement, du kommer märka när det rinner över. Då har du hittat den övre gränsen av arbetsvolymen.
Tombolan skall luta när blandningen körs.
Var noga med att rengöra blandaren både in & utvändigt efter avslutat arbetspass så kommer du ha glädje av den i många år.

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Tack men jag har ingen sand eller grus har beställd grovbetong färdigblandat.
Vill kolla hur mycket tid (eller hur många blandningar i tombolan) det kommer att ta för gjutning till ett rum på 6 kvm med 10cm tjock platta.
Tack för hjälpen

• Gilla
hahel
  • Laddar…
Räkna med att du kan blanda 60-80 liter.

Det du blandar ska ha ordentligt med plats att röra sig på i blandaren så ska man göra betong så kan man inte ladda i så mycket

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Maxpayne skrev:
Trumvolym i Liter 165
Arbetsvolym i Liter 100 till 130
Nu kan jag inget om betong, men trumvolymen måste vara hur mycket trumman rymmer om du fyller den proppfull. Men så kan man ju inte jobba.

Arbetsvolym är väl hur mycket du ska ha i den när du blandar.

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Betyder detta är det är fel i instruktionsboken?
Förrsten blandaren köpt på Jula en polsktillverkad.
Jag får helt enkelt vänta tills min betong är hemma sedan prova och se hur mycket den tar
Tack för alla svar
MVH

Jag har också en julablandare - den största modellen. Minns inte hur många liter den är på men jag reagerade också över att den hade liten kapacitet. Jag blandar inte mer än ett par tre säckar åt gången sen börjar motorn lukta plast.

Det går inte att jämföra dom där mot originalet, men den var billig...

• Gilla
Molehill
  • Laddar…
Ja den är den storsta modellen de har, den också billigare nu jag passade på och köpte den igår för 2690 Kr medan de har rea hittade inga beggagnade då köpte denna den är ju jätte stor
MVH

var tvungen att kolla vad det var jag hadde.

en 130 liters var det och i den är det max 60 liter om man ska få bra omrörning

• Gilla
Maxpayne
  • Laddar…
Om du bara skulle blanda till ett rum och inte ha något annat, så hade jag helt klart hyrt en brocka (tombola) istället.
Lämna tillbaka Jula-blandaren och hyr en ordentlig! :)

Vad gäller volymen så märker du hur mkt du kan blanda. I en 130l skulle jag tippa 60-80 liter effektivt. Arbetsvolym är nog vad den kan hålla, inte vad den kan blanda. (när du blandat färdigt, kan du höja den och låta den snurra precis som en betongbil för att massan inte ska stå still och bränna)

/Thomas

• Gilla
Adamnolsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.