Någon som testat att dryga ut läktavståndet något inför läggning av Vittinge tvåkupigt lertegel (T11)? Dom har ju fast läktavstånd men jag skulle vilja öka med 3 - 5 mm till 378-380 mm för att få det snyggt i underkant och ändå nå nockpannorna...

Jag är ute efter erfarenheter, spekulera kan jag göra själv.

Trycka ihop en smula går i alla fall bra. Jag tror jag drog ihop pannorna 4-5mm för att slippa kapa en rad.

Det gäller ju att överlappet över det avkapade hörnet räcker till om man drar isär. Lite tolerans är det ju där eftersom pannorna kan vara ganska ojämnt stora. Men det ska ju bli nog tätt också, även när det regnar horisontellt.

Jag skulle nog hellre lägga i en rad till och trycka ihop lite, om taket är nog stort.

Det är ju en helt annan grej med betongpannor där överlappet i hörnet är gjort på ett helt annat vis som tillåter mycket större skillnad i läktavstånd.

Tycker inte att 3x3 pannor är tillräckligt med tanke på att dom varierar ganska mycket inbördes i storlek.

För övrigt år springan i hörnet är ganska stor, ca 1 cm, redan vid 375 mm som jag testat. Enligt anvisningarna kan/får den bli upp till 30 mm, men jag är osäker på om man verkligen vill ha det så?

• Gilla
Tj6
  • Laddar…
@VW Transporter Hur gick det för dig? Jag står inför precis samma problemställning, skulle behöva öka till ca. 380mm. Hur gjorde du?

Jag ökade några mm, till ca 377-378 nånting och det funkade fint - även om det var ett område där springorna i hörnen blev ganska stora, kanske 25-30 mm. Jag var ganska noga med att hålla 240 mm i andra riktningen och inte få det glesare...

Tack för infon, jag får prova lite.. skulle vara helt vansinningt att behöva lägga en hel rad extra, som bara är 75mm lång.

Hjälpte min granne att lägga 60 kvm lertegel för 2 helger sen. Det finns en anledning att det är fast läktavstånd , och inte som betong pannor som man kan justera några centimeter upp eller ner . Sista raden vid nock blev 12 centimeter så fick kapa en del pannor . Skulle inte justera läktavståndet nånting. Ni som gjort det eller tipsar om det. Har ni varit upp på taket och tittat och lyft på pannorna efter regn och sett om det är fuktigt på pappen ?

Hej. Nej. Jag har inte varit uppe och tittat när det regnar. Men Vittinge anger att funktion uppnås med upp till 30 mm hörnspringa, och mer har jag inte sett att jag har nånstans på mitt tak. Jag tror för övrigt att du får räkna med att det skvätter igenom lite som pappen får ta hand om även om du lägger pannorna på exakt nominella avstånd. Det är ju ganska stora variationer i pannornas form.

Jag lade för övrigt 100 kvm återvunnet Vittingetegel åt mig själv i början på semestern... ;-)

Drar jag in utsticket vid takfoten till ~10 mm och ökar läktavståndet till 376 mm så får jag ihop det med 42 mm vid nock (rekommenderat 40 mm). Med nominella pannmått blir då springorna 17 mm. Beroende på pannornas slutmått så kommer det nog lösa sig.

Du kan säkert öka lite på avståndet vid nock. Du vill säkert ändå ha ett nockband.

Precis som du skriver (som jag försökt förmedla i en ann tråd nyligen) så har man justermån på 15mm per rad.
glipan mellan de kapade hörnen kan variera mellan 15 och 30mm enligt monier.

Vårt tak var 630cm långt, så för oss passade det nästan perfekt (~5990/16~374,4mm).
Vi ville ha upp pannorna så långt upp mot nockbrådan som möjligt, för vi skippade nockbandet.

Illustration av flexibelt och fast takläktsavstånd med måttangivelser och monteringsinstruktioner för takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Glöm inte att nedersta läckt skall stå på högkant. Se tidigare ritning.

Nej, som du ser på bilderna i länken i inlägg 2 så finns det klackar i nederkant som gör att det blir rätt med samma läkt i alla positioner.

D Daniel 109 skrev:
rätt med samma läkt i alla positioner.
Nja, de klackarna är lite låga tror jag. Huvudsyftet för dem är nog att kunna stapla plant och att kunna använda underspännare. Sedan gäller det ju att man prickar klackarna med läkten isf.

• Gilla
Pielstick
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.