Hej allihop!

Jag och min Sambo har köpt ett hus med renoveringsbehov där vi kommer att måla om och byta ut en hel del både inne och ute. Huset är byggt tidigt 70-tal - så det är mycket mörkbrunt och svart som vi kommer måla och/eller byta ut till vita detaljer. Allt ifrån lister till fönster och målade ytor.

Så, nu har vi börjat titta på färg - där vi lärde oss att vitt inte alltid är vitt som vi trodde. De berättade att många komponenter som lister och fönster görs i en lite varmare vit som standard (0502Y?) - så enklast är att även måla detaljer och annat i denna färgen.

MEN, efter det har jag såklart fått detta motargumenterat att det är på väg att blir mer och mer helvita (0500?) komponenter och att detta till skillnad ifrån den tidigare standarden håller sig fräscht längre.

Så jag tänkte höra vad NI har för åsikter? Har ni testat det ena eller andra och har erfarenhet? Vad var bra och vad var mindre bra (dåligt?)

För helst så vill vi undvika måla saker i onödan för att matcha - samtidigt som man vill kunna beställa komponenter.

Tack så mycket på förhand och ha en härlig sommar! Min sommar lär bli med färg på fingrar och sågspån i kallingarna... ;)

• Vit färgprov på en vägg med nyanser markerade som "NORDSJÖVIT" och "S 0502-Y".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
S 0502-Y är en färg som har använts som standardvit åtminstone sen 1970 och eftersom kärt barn har många namn har den kallats åtminstone antikvit, äggskalsvit och stockholmsvit. Eftersom den är lite svagt gultonad så tycker jag att det dröjer längre innan man behöver måla om den, däremot en vit färg utan gult (lätt grå 0500N) märker man ju mer om en del av det målade blir gulare med åren.

0500N har blivit populär de senaste åren.

• Gilla
Idus
  • Laddar…
Det är en djungel och genom våra projekt har vi spenderat mycket tid där inne... Om man tycker bäst om den netutrala eller gulbrutna vita är en smaksak, vissa håller på att gå under av snöblindhet när man målar neutral medan vissa, jag själv inräknad, tycker att den gulbrutna bara ser fadd och inrökt ut.

Det göller i alla fall att välja ett av alternativen och hålla sig till det, blandar man ser det inte bra ut.

Vi har kört med 0500 överallt inne och jag upplever att det oftare blir matchning mot möbler, lampor, elapparater etc. än vad vi skulle ha med den gula. Det står väl och vaggar lite vilken som är "standardvit" upplever jag.

Utomhus skulle jag säga att den 0502 är vanligast standard och det är kanske med all rätt då den neutrala blir väääldigt vit ute, i alla fall på stora ytor. Utomhus blandar vi 0500 och 0502 50/50 det passade vår smak bäst.

• Gilla
Idus
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.