Hej! Jag är nybliven husägare och rookie på det mesta som har med huskonstruktioner att göra. Huset är byggt 91 och ligger i södra Skåne. Det är i ett plan med kallvind. Taket som ni ser på bilden är betongpannor och takboard. Därefter kommer ett insektsnät och luftspaltsskiva. Med åren tycks både takboarden och luftspaltsskivan gett vika lite och blivit ”böjda”. detta har resulterat i att luftspalten varit nästan obefintlig på några ställen. Vid besiktningen i våras såg detta enligt besiktningsmannen bra ut. Han menade att jag kunde återställa luftspalten när jag tillträdde huset för att minska risken för fuktproblem och mögel. När jag kom till huset i slutet av Juli upptäckte jag dock ett vitt ”ludd” i ett av husets hörn, vid insektsnätet mellan takboarden och luftspaltsskivan. Är detta mögel? Vad kan jag göra för att åtgärda det isåfall? Jag vet ju inte vad som döljer sig längre in i konstruktionen.

Tack på förhand.
Adam

• Bild på ett öppet hörn av ett hustak som visar betongpannor, böjd takboard, insektsnät och en trång luftspalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husets hörn med takstos och synligt vitt ludd som kan vara mögel nära insektsnätet mellan takboard och luftspalt.
    Skapa konto
Ser ut som spindelväv som det fastnat en massa bös i.

Försöker igen. Kan vara spindelväv som du skriver, men jag tvivlar på det. Vad tror ni om den här bilden?

• Närbild på en tätning eller springa med potentiell spindelväv eller smuts mellan fönsterramar.
    Skapa konto
Ännu mera. Som ”drivor”.

• Vit byggisolering synligt mellan bruna, överlappande byggmaterial, liknar drivor.
    Skapa konto
Ärligt talat. Jag vet lite hur det är som nybliven husägare. Man oroar sig för allt möjligt. Slappna av.

Skit samma om det är mögel eller inte. Att en masonitskiva möglar lite är vare sig konstigt eller något att oroa sig för. Mögel bryter inte ned skivan och sporerna är bara "utomhus" så det är inget som påverkar er heller.

Om orsaken till det eventuella möglet är att taket läcker så är det lite allvarligare men det är inte konstigt att något organiskt som exponeras för våra milda och fuktiga höst och vintrar möglar även utan något läckage. Jag skulle sitta still i båten och ha lite uppsikt över det om jag vore du.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Kan du inte skrapa dän lite och lukta/känna?

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.