Vi har putsat fasaden på vårt nya hus. I avtalet har vi med ett vite på 3000:- per påbörjad vecka vid försening.

Arbetet slutfördes 5 veckor efter utsatt tid, det skulle alltså bli 15000 i vite men nu har jag fått en faktura på totalbeloppet.

När jag pratar med hantverkaren vill han inte alls gå med på att dra av vitesbeloppet. Han menar att han gjort ett bra jobb och att vi inte drabbats av något lidande för att jobbet var försenat. Det stämmer iofs, jobbet verkar bra gjort och de skötte sig bra under arbetet, vi har inte lidigt något direkt eftersom vi inte hade något annat som var beroende av putsen och vi är inte alls färdiga med insidan av huset än så egentligen gjorde det inte så mycket att det var försenat. Så det vi lidit är oron när det inte blev klart.

Arbetet skulle vara klart i mitten på oktober men var klart i slutet på november. Det vi var rädda för var att det skulle bli för kallt men nu hade han ju tur för det var en sån mild vinter så det gick ju bra.

Till saken hör att vi tidigare putsat ett annat hus som blev försenat en hel vinter + vår eftersom de inte hann klart innan kölden kom så vi fick vänta till våren och de kom inte tillbaka förens i juni. Då hade vi inga bra kontrakt så vi kunde inte göra något. Det var därför vi verkligen såg till att få med detta med vite och det gav mig lite hopp mitt i min oro när de vecka efter vecka inte blev klara.

Nu har vi sagt att vi kan tänka oss att gå halva vägen var och ta ut vite för 2,5 vecka men hantverkaren vill inte detta och menar att det inte funkar så och att han moraliskt sätt har rätt.

Det känns svårt, jag vill ju inte stöta mig för mycket med honom heller... Det är ju alltid otrevligt att bråka med någon och tänk om det spricker om något år.. då skulle det ju vara trevligt med en god relation.

Är det någon som har några synpunkter?

Den stora frågan är ju VARFÖR det blev så försenat? Prioriterade han er inte tillräckligt, trots en vitesklausul så beror det på att han var ute och tjänade väldigt bra pengar någon annanstans. Handlade det om materialsvårigheter, otjänlig väderlek, sjukdomar eller liknande som man inte riktigt kan rå på, så finns det ju en humanistisk och moralisk sida av det hela som kan leda till en viss förståelse.

Problemet är annars att det är för lite pengar att bråka om. Drar ni honom inför tinget kommer ni att få stå för era egna kostnader, oavsett utgång, och de riskerar nog att bli bra mycket större. Avtal skall förvisso hållas, jag är säker på att ni vinner i rätten om vitesnivån är skälig i förhållande till totalkostnaden, men som sagt kan det bli dyrt att bråka länge.

En bra kompromiss kanske annars kan vara att han får chansen att kompensera genom att göra ett extra arbete av något slag?

Nu var dte väl iofs så att pengarna var inte betalda ännu. Så det är ju hantverkaren som måste blanda in rätten om han skall få fullt betalt.

Jag förstår ert dillemma.

Nä, pengarna är inte betalda ännu så det är väl hantverkaren som måste dra det inför rätten och det borde ju inte vara värt det för honom heller. Det är ju verkligen ingen som tjänar på det så jag tycker att vi borde kunna dela på det. Struntar jag i att betala t.ex hälften av vitesbeloppet händer det förmodligen ingenting men jag skulle vilja att vi var överrens om att göra så.

Varför de blev försenade... han började inte i tid och det erkänner han att det var för att han hade mycket annat att göra. Och efter 2 veckor blev det kallt så då tog det längre tid att torka och därmed drog det ut ytterligare . Han har ju rätt i att det då var bättre att inte stressa på pga av vitet utan verkligen låta det torka ordentligt så att det blev bra gjort. Men å andra sidan så hade han ju inte fått problem med vädret om han börjat i tid.

nä... jag vet varken ut eller in...

Hemmakatten
Skulle definitivt dra av 15.000:- från fakturan!!! Tro mig,han kommer ALDRIG att dra detta vidare. Dessutom är det ju ni som har rätten på er sida! En klart och tydligt avtalad situation där ni har rätt till 3.000:- per vecka i vite om huset inteär klart. Varför skall ni vika er o gå halva vägen?? Finns ingen som helst anledning!

Hoppis skrev:
Han har ju rätt i att det då var bättre att inte stressa på pga av vitet utan verkligen låta det torka ordentligt så att det blev bra gjort. Men å andra sidan så hade han ju inte fått problem med vädret om han börjat i tid.

nä... jag vet varken ut eller in...
Väder som ingen styr över kunde ha påverkat hela hans planering. Reklamationer är oftast dyrare än vite och skappar mer problem inte minst för beställaren så jag tycker han handlade rätt mot dej och kunder som var före och efter i kön med att hellre vänta ut kylan och göra ett bra jobb . Tycker inte att han ska strafas för det om han inte orsakat några extra kostnader för dej.

Om man skulle kunna bli kompenserad av handverkarna för all oro dom skapar hos husbyggarna så skulle dom flesta hus byggas halvgratis ;)
gaia

Hade ni ingen dialog under tiden som arbetet pågick? Det är ju försent att påverka nu iofs men så mycket enklare det hade varit utifall han hade förklarat för er under arbetets gång att han kommer att ligga efter tidschemat pga väder etc.

Idag betalade jag fakturan för att hinna innan den förföll. Jag drog bort 7500:- som motsvarar 2,5 veckas försening (halva den faktiska förseningen). Vi ska skriva ett bestridande och skicka till honom via mail och brev.

Vädret kan man inte påverka men det var ju därför vi tyckte att det var så viktigt att de skulle bli klara i mitten på oktober. Det brukar ju bli kallt i november... och kan vara tidigare också men det kan ju inte ha kommit som en överraskning direkt att det snöar i november...

Det känns inte riktigt bra ändå men det är ju lättare att ångra sig och betala resterade också än tvärtom.

Problemet är väl att vi inte hade någon direkt dialog om förseningen... vilket man naturligtvis borde ha haft men jag vet inte varför det inte blev så...

Men alltså, om man inte avtalar om vite så har man ju rätt till ersättning om man lider skada eller får extra kostnader på grund av förseningen. Om man däremot avtalar om vite så är detta en ersättning som utgår endast på grund av förseningen, och är inte alls relaterad till om det blev några konsekvenser av den. Märkligt att killen inte verkar förstå det, utan pratar om vitet som om det vore ett skadestånd. Det är det inte alls.

Jag håller helt med hemmakatten, och förstår inte varför ni nu i praktiken gav hantverkaren 7500 kronor som han inte hade rätt till. Det var naturligtvis snällt av er, men då kunde man ju skippat att avtala om vite överhuvudtaget, eller bara satt vitet till 1500 per vecka.

Jag hade resonerat som så att eftersom han är avig när du erbjuder han hälften så hade jag dragit av 15000 kr ni har ju avtalat det klart och tydligt. Jag skänker inte mina pengar till hantverkare.

Jag fattar ingenting, varför skänka bort pengar???

Ni har ett kontrakt med avtalat vite. Om hantverkaren märker att han inte kommer att kunna fullfölja kontraktet, oavsett anledning, ligger det i hans intresse att ta upp en diskussion med er om detta och ev. förhandla fram ny tidsplan. Gör han inte det ÄR det kontraktet som gäller.

Ha absolut inte dåligt samvete för att ni följer gällande kontrakt. Känn er istället väldigt generösa som bara kräver halva vitesbeloppet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.