Vad säger entreprenören om vitesfrågan?

Om jag förstår dig rätt tog ni inte dit besiktningsmannen den 30/9, trots att E ansåg sig klar? Jag tror iofs att E borde ha tillkallat besiktningsmannen när denne var klar.

Ert rent juridiska läge, om det blir problem, hade varit bättre om ni gjort en besiktning den 30/9, om enbart för att se att E ej var klar.......nu har ni inte gjort det och då vet ni ju inte hur er opartiska besiktningsman skulle ansett entreprenaden per den 30/9. Men om både du och entreprenören per den 30/9 var överens om att E ej var klar så skall vite utgå från 30/9 tills att E godkänts.

Du kan ju försöka kräva av E vite men med att du medgav "tidsförlängning" av entreprenaden via att besiktiga 3 veckor efter utsat tid gör att du inte har fastställt innan när entreprenaden var juridiskt färdigställd.

Problemet är just att du har ett mail där entreprenören har svarat att entreprenaden är färdigställd. Men att BM/ni valde att besiktiga 3 veckor senare.

Villa vista skrev:
Tiden då BM godkände entreprenaden har ingen betydelse då ni bokade BM. Entreprenören framhöll att entreprenaden var klar 30/9. E ansvarar ju inte för att BM bokade tiden ca tre veckor efter utsatt sluttid.
Men BOKADES verkligen besiktningen den 30/9? E borde haft lite framförhållning och bokat tills när denne ansåg sig klar. Det är inte kunden som alltid bokar besiktning......

Sant, om så är fallet då kanske E kan ses skyldig till vite, men kutym är att BM bekostas av beställare samt att denne för beställarens räkning bokar besiktningtid. Dock skall man alltid boka besiktining i anslutning till kontraktstiden. Just för att fasställa om entreprenaden är juridiskt färdigställd vid kontrakterat överlämnadet.

Det bästa kanske är att försöka kräva vite, skriv ett mail till E och framställ era krav och att tex ca 15 tkr skall dras från faktura. Bestrider E kravet kan det nog vara svårt.

BM bekostas ofta av beställaren, men E kan ju, och ska tror jag, meddela innan om denne är klar i tid till slutdatumet. Till BM och beställare...eller så meddelar BM beställaren.

Vi har inte tagit upp frågan med entreprenören än. Ville ha lite bakgrundsinformation först så vi vet vad vi kan begära. Men det är klart att vi ska försöka begära ut vitet.

Besiktningsmannen har bokats och betalats av beställaren i det här fallet.

Skriv hur det gick sen, lycka till :)

Om man bortser från ert rent juridiska problem med att ingen besiktning gjordes den 30/9, så låter det som att entreprenaden var sen och enligt avtal då bör ni få vite. vite bör då, tycker jag, utgå tills gk entreprenad.

Du bör låta ta dit besiktningsmannen igen för att han skall göra en ny slutbesiktning.
Han kolla om felen från första besiktningen är rätt åtgärdade.
sedan för han också bedöma era ny påståenden om fel och brister.
Det finns toleranser som man inte kan frångå men var gränssnitten går får besiktningsmannen avgöra
Samt påminn honom om att han såg kanske inte era "nya" fel när han var där eller att ni inte påminde honom om dessa fel.
I vilket fall som helst skall en opartisk besiktningsman göra kontrollerna och skriva ner i ett protokoll.
Sedan därefter beträffande skadestånd som nämns som 5000:- i veckan bör han också hjälpa er med i en bedömning om vad som verkar skäligt.
Allt finns reglerat i ABS-en.

Något kan tolkas?

LEnnart

Håller på och drar i detta med vite på mitt bygge som är över 4 månader sent!

Vitet börjar rulla den dagen entreprenaden skulle ha varit klar, dvs slutbesikning.
Det är entreprenören som säger att han är klar och du som byggherre kan INTE fördröja det hela om du är av en annan åsikt och det är du som byggherre som påkallar besiktningen!
För att ett bygge skall bli underkänt vid slutbesiktning krävs fel av allvarligare art, dvs att det regnar in, utrymningsvägar är förbyggda, elen är hej kom och hjälp mig. Att Ett golv behöver brytas upp eller det är bakfall i badrummet är småsaker och entreprenören har enl ABS09 2mån på sig att åtgärda felen om inte annat överenskommet.
Om du som beställare har gått med på att flytta slutdatum (slutbesikning) så är det det datumet som gäller vite kan ej tas ut.

I ditt fall så tycker jag att du skall hålla ditt vite / påbörjad vecka från slutfakturan och sedan stå på dig, misstänker att det kommer att ta hus i helvete och var beredd på att ta in juridisk expertis samt att jämka då nu tagit delar av entreprenaden i bruk!
De övriga felen ni har upptäckt skall ni påtala och hålla så mycket pengar som det skulle kosta att ta dit någon som gör jobbet åt er! Vill inte entreprenören så kontra med att ni tar ut en besiktningsman som han få bekosta om fel hittas!

Redigerat:
schnyggve skrev:
För att ett bygge skall bli underkänt vid slutbesiktning krävs fel av allvarligare art, dvs att det regnar in, utrymningsvägar är förbyggda, elen är hej kom och hjälp mig. Att Ett golv behöver brytas upp eller det är bakfall i badrummet är småsaker...
nej, det stämmer inte. Småfel är i stil med målningen dålig, lister skall silikonas, små skönhetsfel. Man skall kunna ta entreprenaden i bruk. Det kan man oftast inte om ett golv skall göras om i sin helhet.

Byggis1976 skrev:
nej, det stämmer inte. Småfel är i stil med målningen dålig, lister skall silikonas, små skönhetsfel. Man skall kunna ta entreprenaden i bruk. Det kan man oftast inte om ett golv skall göras om i sin helhet.
I mitt bygge har de inte byggt inner väggarna eller dragit elen, det skulle gå igenom med godkänd slutbesikning enligt besiktningsmannen!

schnyggve skrev:
I mitt bygge har de inte byggt inner väggarna eller dragit elen, det skulle gå igenom med godkänd slutbesikning enligt besiktningsmannen!
Jasså......då är det olika för olika besiktningsmän.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.