Jo det stämmer att det ska till kortlingar.
Ska sätta en på bortsidan och sen stöttningar på var sida om avloppet.

O
Patrik Kullman skrev:
hangun, det är det kortlingarna ska fixa sen när jag är säker på att avloppet är korrekt ..

Odjuret: "Stående ledning ( S ) som övergår i liggande ledning ( L ) ska utföras med två böjar ≤ 45°. Se fig. 2.3.3e."
Sida 15 i Säker Vattens branchregler: [länk]
Då hade jag helt fel! Så har man lärt sig någonting nytt igen!:D

Odjuret skrev:
Då hade jag helt fel! Så har man lärt sig någonting nytt igen!:D
Jag har då en 90 böj på min toa. Vad skulle vara problemet med det menar dom?

Två 45-graders böjar efter varandra ger en mjukare radie än en 90-graders. Dvs du får bättre skjuts på spolvattnet med två 45-or när du spolar ned något "grovt" :D. Ibland finns det inte plats för annat än en 90-graders och då måste man välja det. Tex vid tunna betongbjälklag.

Mjo de svenska våtrumsreglerna verkar lite väl nitiska ibland, och trots att jag hade fått till allt perfekt med en 90° känns det bättre att göra om det med två 45° så det inte finns något att klanka ner på.

Det finns också s.k "långböjar" i 90 grader de har större kurvradie, och tar lite mindre plats än 2x45. Det finns två skäl att använda 3x45 eller långböj. Dels för flödet, dels för att underlätta rensning.

Nu blev det så rörigt, så man får gå till systemet och be om en "halvböj"

hempularen, det låter som att det är något sånt jag behöver. Finns långböjar med bara en muff?
Nu har jag fixat till med 2x45 och då tycker jag att fallet blir för dåligt, vid lilia vattenpasset på bilden tycker jag det är helt plant.

20140426_094729_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns som att det antingen är en långböj eller en vanlig 90° som behövs för att få ordentligt fall?
Är långböjar godkända för stående till liggande?

Verkar ju helt klart meningen att man ska använda denna från stående till liggande, annars skulle väl inte bilden se ut på det sättet?
Tack för det tipset, det är en sån jag ska ha!

Ja, böjen på den är mjuk och rätt så lång. Men jag tror ändå att den bygger mindre än 2st 45-gradersböjar.

Nu har jag varit nere och jobbat på lite och fick dit ett sånt wc-stos.
Känns bra tycker jag.

Har hängt fast avloppet i bjälklaget med fästband på två ställen och ställt upp med brädbitar för att fixera.
Har även kilat fast små träbitar mellan bjälklag och avlopp för att förhindra rörelser uppåt.

Har sen börjat kortla upp CC 30.
Golvbrunnen är kortlad på bortsidan och stöttad på båda sidor om avloppet.

Hur mycket behöver avloppen fixeras?
Exempelvis avlopp från handfatet nere till höger, kan det bara sticka upp som det gör?

Något annat jag håller på att göra galet?

Hoppade syllpappen eftersom det tidigare bjälklaget var snustorrt.
Ska även dit med några fler stöttor.

IMG_20140429_202137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avloppet måste fixeras så att fallet upprätthålls, någon annan orsak tror jag inte det finns, eller?

Men hur mycket tryck ska fixeringen klara av?
Nu prövar jag att trycka ganska hårt på de ställen som känns kritiska, men hur hårt ska man kunna trycka?
Känns inte som att man behöver fixera brädbitarna under avloppet i varken avlopp eller platta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.