Har svårt att välja. Innan jag handlar tänkte jag höra vad ni tycker.

Ljust laminatgolv i hel mellanljus ek och vita socklar.

Nu är frågan vad som blir bäst, vita eller klarlackade kvartslister. Feedback önskas :)

Tänker att vita syns mer och gör kanske att sockeln "flyter" ut mer. Klarlackad vanlig furulist kanske inte ser bra ut mot den mellanljusa ek-imitationen. Finns kanske kvartslister i ek, men säkert dyrt och tonen lär nog ändå inte stämma.

Redigerat:
M marp68 skrev:
Har svårt att välja. Innan jag handlar tänkte jag höra vad ni tycker.

Ljust laminatgolv i hel mellanljus ek och vita socklar.

Nu är frågan vad som blir bäst, vita eller klarlackade kvartslister. Feedback önskas :)

Tänker att vita syns mer och gör kanske att sockeln "flyter" ut mer. Klarlackad vanlig furulist kanske inte ser bra ut mot den mellanljusa ek-imitationen. Finns kanske kvartslister i ek, men säkert dyrt och tonen lär nog ändå inte stämma.
Varför kvartslister överhuvud taget?

T Tompafix skrev:
Varför kvartslister överhuvud taget?
Får man gissa på att golvet är lagt efter att socklarna är på plats och man valt att inte ta loss dem vid golvläggningen? Har sett det tidigare att man river ut gammalt golv, lägger nytt och sätter kvartslist för att dölja springan.

• Gilla
marp68
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Får man gissa på att golvet är lagt efter att socklarna är på plats och man valt att inte ta loss dem vid golvläggningen? Har sett det tidigare att man river ut gammalt golv, lägger nytt och sätter kvartslist för att dölja springan.
Jag har också sett det. Brukar mest ske i hyreshus för att spara timmar..

T Tompafix skrev:
Jag har också sett det. Brukar mest ske i hyreshus för att spara timmar..
Det är i och för sig en bostadsrätt, men har valt det för att det är ett enkelt sätt att få ett nytt snyggt golv. Plus att det sparar både energi och timmar, istället för att ta bort gammal limmad vinylmatta, jämna av och ta bort spikade lister i 40-talslägenhet som går sönder tillsammans med putsen. Gjorde den erfarenheten i sovrummet för några år sedan. Finns roligare saker att ägna sig åt känner jag.

La golvet direkt på vinylgolvet med underlagsfoam under. Blev bra.

Antar att sockeln är vit ? Den där är svår, vita kvartslister är aldrig bra oavsett var de sitter. Jag hade nog tagit obehandlad i trä och betsat den i så nära golvets färg du kan komma.

• Gilla
Tomtom79 och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Antar att sockeln är vit ? Den där är svår, vita kvartslister är aldrig bra oavsett var de sitter. Jag hade nog tagit obehandlad i trä och betsat den i så nära golvets färg du kan komma.
Bra tips. Behöver ju faktiskt inte klarlacka. Räcker ju med antingen lite vattenbaserad bets eller lackbets. Furu gulnar ju med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.