Badrummet på 10m2 har vitt 60x30cm kakel och vill väl egentligen ha vit fog.
Har läst både här o där att vit fog är omöjligt att hålla ren o fräsch och plattsättaren sa samma sak. Den blir smutsig/missfärgad tämligen fort.
Googalde runt mer på detta och fann att det finns fog-impregnering (Seal-guard för att nämna någon) - så den självklarar frågan är om produkter av denna typ fungerar så att vi fog faktiskt är ett alternativ??
Eller ska jag glömma vita fogar??
Har läst både här o där att vit fog är omöjligt att hålla ren o fräsch och plattsättaren sa samma sak. Den blir smutsig/missfärgad tämligen fort.
Googalde runt mer på detta och fann att det finns fog-impregnering (Seal-guard för att nämna någon) - så den självklarar frågan är om produkter av denna typ fungerar så att vi fog faktiskt är ett alternativ??
Eller ska jag glömma vita fogar??
Förutom att vit fog blir skitig så tycker jag personligen att hur bra man än försöker hitta en lämplig vit fog så finns det ingen vit fog som har samma färg som vita plattor. Så antingen blir fogen vitare och då ser plattorna gula och trista ut annars är plattorna vitare och då ser fogen gul och skitig ut.
Valde själv den ljusaste grå LIP fogen vilket gör att plattorna ser vita ut men ändå en ljus fog.
Valde själv den ljusaste grå LIP fogen vilket gör att plattorna ser vita ut men ändå en ljus fog.
Vit fog plus fogimpregnering funkar fint, det är överdrivet att det ser hemskt ut på nolltid. Ljusgråa fogar blir också missfärgade. Kanske mörkgrå fogar är helt underhållsfria. Dessutom, med 60x30 får du inte många meter fog att hålla rena med fogrengöringsmedel.
Har du egen erfarenhet av fogimpregnering?
Vad jag läst så ska en applicering av det hålla i 10-tals år, är detta verkligen fallet så tar jag gärna kostnaden för det och tiden det tar att applicera den. MEN jag vet ju inte om det verkligen fungerar som dem själva säger...
Edit: frågade plattsättaren som avfärdade dessa impregneringar...
Vad jag läst så ska en applicering av det hålla i 10-tals år, är detta verkligen fallet så tar jag gärna kostnaden för det och tiden det tar att applicera den. MEN jag vet ju inte om det verkligen fungerar som dem själva säger...
Edit: frågade plattsättaren som avfärdade dessa impregneringar...
Redigerat:
Har själv impregnerat med Höganäs fogimpregnering, FB 9700 tror jag den heter. Enl instruktionerna skall man behandla 1-2 gånger per år. Jag har vit fog i hela badrummet, men den är bara duschen jag behandlar. Funkar fint än så länge. Det är egentligen till oglaserade plattor, men principen är den samma, en parafinolja som gör att smutsen har svårare att tränga ned. Jag var också inne på att byta till ljusgrå fog i duschen men min plattsättare föreslog att det inte blir lika snyggt, och det hade han rätt i.
Det är extremt överdrivet att vita fogar blir så smutsiga. Visst, om man aldrig städar och håller efter så kanske det efter några år är så smutsigt att det inte går att få rent igen.
Jag renoverade vårt badrum för snart 2 år sen och har vit fog på väggarna. Städar inte överdrivet, men skrubbar fogarna och väggarna i duschen kanske varannan vecka. Lite noggrannare ett par gånger om året. Finns inga tendenser till smuts än så länge. Vi duschar för övrigt i princip varje dag.
Jag använde mig också av fogimpregnering i hela badrummet. Om den faktiskt gjort någon skillnad vet jag inte. Jag betvivlar dock att den finns kvar i duschhörnan, borde vara bortskrubbad för länge sen.
Jag renoverade vårt badrum för snart 2 år sen och har vit fog på väggarna. Städar inte överdrivet, men skrubbar fogarna och väggarna i duschen kanske varannan vecka. Lite noggrannare ett par gånger om året. Finns inga tendenser till smuts än så länge. Vi duschar för övrigt i princip varje dag.
Jag använde mig också av fogimpregnering i hela badrummet. Om den faktiskt gjort någon skillnad vet jag inte. Jag betvivlar dock att den finns kvar i duschhörnan, borde vara bortskrubbad för länge sen.
Intressant, och helt plötsligt är jag inne på att välja vit fog. Svårt att bestämma mig, vill inte råka ut för missfärgade/smutsiga fogar....vectrex skrev:Det är extremt överdrivet att vita fogar blir så smutsiga. Visst, om man aldrig städar och håller efter så kanske det efter några år är så smutsigt att det inte går att få rent igen.
jag har också vita foger hemma och det går bra. Lycka till med att städa dem som har vita foger!
Är säkert jättebra, men lite skeptiskt blir man ju när man läser sånt här.jeppeknaster skrev:
Känns ju jättevetenskapligt!PCI Geofug skrev:
Den ska tydligen vara lätt att jobba med, ge fina fogar och vara väldigt smutstålig. Dessutom blir de mörka färgerna inte flammiga som en del fogar kan bli.
Klicka här för att svara