Hej!

Jag har problem med mitt badrum (Brf, hus byggt 2014, jag flyttade in för 3 år sedan). Redan vid inflytt såg fogarna i duschen konstiga ut. På flera ställen har fogarna nu lossnat helt, vilket gör att smuts, hudavlagringar, tvål och vatten fastnar där. Där fogarna är kvar är de missfärgade och går inte att skrubba rena, trots att jag testat alla möjliga medel. Längre upp på väggarna, där det inte kommer lika mycket vatten, ser det däremot bra ut.

Samma problem finns på golvet: fogen är mörkgrå så missfärgningen syns inte, men stora bitar har lossnat även där. Vi är väldigt noga med rengöring, och jag har aldrig upplevt detta i äldre badrum tidigare. Även silikonfogen som går längs med golvet är möglig och trasig.

Vad tycker ni att man bör göra åt detta? Kan det räcka med att foga om och byta silikon, eller kan det tyda på problem med tätskiktet?

Efter ett prat med chatgpt så tycker den att vi ska be styrelsen bekosta en besiktningsman som får kolla tätskiktet innan vi skrapar ut fogarna och lägger nytt silikon längs med golvet och eftersom vi som bostadsrättsinnehavare ansvarar för ytskikt, men föreningen ansvarar för tätskikt, men att det borde ligga i föreningens intresse att låta en fackman göra en bedömning innan vi själva åtgärdar felen.

Har mailat föreningen för säkert 1 år sedan som svarade att vi själva får åtgärda och se till att tätskiktet inte är skadat. Dom trodde det kunde bero på att nya hus rör på sig, men ingen av mina grannar verkar ha samma problem.Tacksam för svar! 😄

• Vita badrumsplattor med synliga fogar och vattendroppar. Flera av fogarna är skadade eller missfärgade. En del mörk mosaikplattor syns i kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fog i duschhörn med missfärgningar och skador på foglinjerna på vita kakelplattor i ett badrum.
    Skapa konto
  • Kakelvägg med fogar i dåligt skick, delvis missfärgade och spruckna, i badrum med byggrelaterade problem.
    Skapa konto
BirgitS
Tätskikt brukar ingå i den boendes ansvarsområde. Om ni inte har väldigt ovanliga stadgar.

Det är nog rätt normalt att man får byta ut silikonfogar efter 10 år eller så.

Om man städar väldigt mycket med kalklösande medel och/eller med sätt som nöter mycket på fogarna så blir de dåliga fortare än om man inte gör det. Tänker på det i och med att du skriver att ni är så noga med rengöring.

Sen kan förstås sättningar vara större eller mindre i olika delar av huset.

Man kan mäta fukt på andra sidan väggarna för att ta reda på om det finns fukt på fel sida av tätskiktet.

För att underlätta och minska på städandet så kan det vara en god vana att snabbt svepa över väggar och golv med en särskild handduk efter varje dusch. Det gör att det blir torrt snabbare och därmed mindre risk för mögeltillväxt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.