Hej!
Vi har en lysrörsarmatur i vår tvättstuga som är riktigt ful. Nu när båda rör pajjat tänkte vi slänga upp en enkel 3-spot från IKEA istället. Frågan är bara, jag är van vid blå+brun+jord när jag installerat andra takarmaturer.
Denna har vit+blå+jord. Vad gör den vita och varför finns det ingen brun sladd?
Tacksam för svar.
Vi har en lysrörsarmatur i vår tvättstuga som är riktigt ful. Nu när båda rör pajjat tänkte vi slänga upp en enkel 3-spot från IKEA istället. Frågan är bara, jag är van vid blå+brun+jord när jag installerat andra takarmaturer.
Denna har vit+blå+jord. Vad gör den vita och varför finns det ingen brun sladd?
Tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svar - men vad betyder det?
Med väldigt stor sannolikhet är den vita tändtråd. Men egentligen borde man mäta lite
Tändtråd är tråden från strömbrytare, som har fasspänning då strömbrytaren är till, kallas därför tändtråd eller ibland "bruten fas".
Men du kopplar blå mot blå, gg mot gg och vit till brun, så blir det nog bra.
Det viktigaste i just detta fall, var skyddsjorden hamnar, blir nog rätt i alla fall, då jag ser att på den gamla armaturen går gulgrön till skyddsjorden i armaturen (kopplad mot plåten).
Tändtråd är tråden från strömbrytare, som har fasspänning då strömbrytaren är till, kallas därför tändtråd eller ibland "bruten fas".
Men du kopplar blå mot blå, gg mot gg och vit till brun, så blir det nog bra.
Det viktigaste i just detta fall, var skyddsjorden hamnar, blir nog rätt i alla fall, då jag ser att på den gamla armaturen går gulgrön till skyddsjorden i armaturen (kopplad mot plåten).
Generellt håller jag med dig om "att mäta är att veta" men just i detta fall har jag svårt att se vad som kan bli fel. Visst, rent teoretiskt kan vit vara nolla och blå tändtråd/fas, men det kvittar ju egentligen.Mikael_L skrev:
Ja det vågar jag nästan garantera!Mikael_L skrev:
Tändtråd kallas den fasledning som går genom strömbrytaren. En lampa/lysrör behöver en nolla och en fas. När fasen går att bryta med en strömbrytare kallas den tändtråd.crackerjack skrev:
På en normal lampa spelar det egentligen ingen roll om man förväxlar fas och nolla. Jämför med ett vägguttag där slumpen (hur man vänder stickproppen) avgör vad som blir nolla och vad som blir fas.
Det som dock är extremt viktigt är att gul/grön, dvs skyddsjord ansluts på rätt sätt. Vidare får gul/grön aldrig användas till något annat än skyddsjord. Aldrig!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken puts till källarvägg
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken bergvärmepump ska jag välja? Nibe, CTC, Bosch eller Thermia
Värmepumpar -
Vilken limträberäkning är att lita på? Olika resultat på olika sidor.
Vilken typ av skruvprofil är detta?
Vilken ledare i strömbrytaren är fas?
El