17 900 läst ·
5 svar
18k läst
5 svar
Vit bänkskiva - komposit eller granit?
Bygger hus och är i slutskedet. Dags att välja bänkskiva till köket.
Först var jag sugen på granit men vill gärna ha en kritvit skiva.
Komposit och kvarts - är det samma sak?
Silestone & Corian - är det märken?
Kritvit skiva - 2 små barn - funkar det? (Silestone hävdar det)
Har stor köksö och mycket kök så den första offerten låg på 48.000:- vilket är herrejössesdyrt och då vill jag att den ska hålla sig vit länge.
Tacksam för svar och tips!
/Sanna
Först var jag sugen på granit men vill gärna ha en kritvit skiva.
Komposit och kvarts - är det samma sak?
Silestone & Corian - är det märken?
Kritvit skiva - 2 små barn - funkar det? (Silestone hävdar det)
Har stor köksö och mycket kök så den första offerten låg på 48.000:- vilket är herrejössesdyrt och då vill jag att den ska hålla sig vit länge.
Tacksam för svar och tips!
/Sanna
Vit/ljus granit är mer porös och behöver vara behandlad/tätad för att inte bli känslig för fläckar. Men, om du verkligen vill ha vitt så är kvarts den enda alternativet (dvs inte natursten).
Jag kan verkligen rekommendera Diapol, proffsiga, håller vad de lovar och bra priser. Kommer dock själv för mitt nuvarande kök nog att köpa av Andrews Granite, ännu "billigare".
Jag kan verkligen rekommendera Diapol, proffsiga, håller vad de lovar och bra priser. Kommer dock själv för mitt nuvarande kök nog att köpa av Andrews Granite, ännu "billigare".
Ordet komposit betyder ungefär "en kombination av olika material". Det säger alltså ingenting om VILKA material som kombinerats. Kvarts är ett mineral, en typ av sten kan man säga.
Silestone och Corian är varumärken. Bägge dessa produkter kan lite slarvigt beskrivas som en blandning av plast och mald sten. I Corian används en termoplast (acryl) medans Silestone verkar använda en härdplast (polyesterharts).
Jag har själv noll erfarenhet av dessa material, men här är ett foruminlägg (från 2008 iofs):
http://www.byggahus.se/forum/kok/9107-silestone.html#8
Silestone och Corian är varumärken. Bägge dessa produkter kan lite slarvigt beskrivas som en blandning av plast och mald sten. I Corian används en termoplast (acryl) medans Silestone verkar använda en härdplast (polyesterharts).
Jag har själv noll erfarenhet av dessa material, men här är ett foruminlägg (från 2008 iofs):
http://www.byggahus.se/forum/kok/9107-silestone.html#8
Lite mer info: Silestone och Corian är varumärken och 2 helt olika typer av material (trots vissa likheter men dessa ska vi inte gå in på för det tror ajg abra blir rörigt). Det ena kan vi kalla för lyxbetong (Silestone, Caesarstone m fl.) och det andra kan vi kalla för lyxplast (Corian, Hi Macs m fl.). Silestonen tål värme men har en begränsning i längd och tjocklek innan du måste skarva med synlig skarv, Corian kan sammanfogas i all oändlighet så du får en skarvlös skiva oavsett längd eller tjocklek. Corian kan även värmas och böjas samt att du även kan få vask i samma färg och material. Skulle du få ett hack eller en repa i Corian så kan du laga vilket du inte gör om du mot all förmodan skulle knacka en bit ur en kvartskomposit. Corian sågas, borras, slipas etc med bra slipade verktyg som vanligtvis används till träbearbetning. Ett kul material bortsett från att det inte tål värme annat än i klass med en laminatskiva.
Jag testade att lägga en rejäl klick ketchup på en provbit Corian och en provbit Caesarstone och vad vi kunde se efter 24h så hade inget av proverna blivit missfärgade.
Jag testade att lägga en rejäl klick ketchup på en provbit Corian och en provbit Caesarstone och vad vi kunde se efter 24h så hade inget av proverna blivit missfärgade.
Är t.ex Silestone lika tåligt som granit? Jag trodde att det var "idiotsäkert" och att det inte gick att slå en bit ur det men det kanske är fel?
Vi har ett matsalsbord med en tunn skiva i corian (ligger ovanpå den massiva träskivan)- ursnyggt och en väldigt behaglig yta (känns aldrig iskall) men det känns som om det går att få repor i den och corian kommer inte att vara något alternativ då vi renoverar köket.
Vi har ett matsalsbord med en tunn skiva i corian (ligger ovanpå den massiva träskivan)- ursnyggt och en väldigt behaglig yta (känns aldrig iskall) men det känns som om det går att få repor i den och corian kommer inte att vara något alternativ då vi renoverar köket.
Kanske skall uppdatera med att vi flyttat och sedan 4,5 år bor vi i en lägenhet med just corian i köket. Matsalsbordet börjar bli repigt (vi använder det som kombinerat köksbord/matsalsbord) men det fungerar över förväntan med corian i köket! Jag tycker det är ett mycket bra material!Misse skrev:
Är t.ex Silestone lika tåligt som granit? Jag trodde att det var "idiotsäkert" och att det inte gick att slå en bit ur det men det kanske är fel?
Klicka här för att svara