Vi har bestämt oss för att renovera vårt badrum som är 15 år gammalt.

Så idag satte min son Gustaf och jag oss för första gången framför ritrogrammet Sketchup för rita upp två nya planlösningar. Tyvärr kraschade programmet innan vi hann spara vårt resultat.

Det slutade med att vi övergick till att "tejpa upp" det nya badrummet i det befintliga så att man skulle få en känsla för ytorna.

Nu till min fråga. I ett av förslagen placerar vi dusch och toalett bredvid varandra på badrummets ena kortända. Problemet att rummet är gansks smalt, bara 156 cm.

Nu undrar vi hur bred yta man minst måste avsätta till toaletten för att det inte ska kännas för trångt. Och hur smal kan man göra duschen för att den inte ska upplevas som trång?

Redigerat:
Du vill nog inte ha duschen mindre än 80x80cm då kommer den upplevas som trång. 80cm vill man nog ha vid toaletten också så det borde gå att få till. Kör ni med draperi upplevs det nog som större än med en fast duschvägg. Om inte annat blir det ju lättare att städa.

Ja duschen bör vara minst 80x80. Men har ni dörrar ni kan vika in till väggen så ska det gå. Så länge ingen duschar samtidigt som den andra sitter på toaletten ;)

• Gilla
Landbogården
  • Laddar…
Tänkte montera upp en tunn duschvägg i glas mellan duschen och väggen. Så 78 + 78 eller 80 + 76 borde gå. Bra då kan vi ha kvar det som ett alternativ. Tack för svar.

Hade ett badrum som var ca 150x150 förut. Duschhörna 90x70 med rundade vikbara väggar gick bra, vi var ofta 2 där inne men det blev lite ont om svängrum då... Resterande 80 cm gick till wc-stol, även det gick bra men skulle inte vilja ha mindre.

• Gilla
Landbogården och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag tycker 80x80 eller 90x70 känns trångt om man ska ha det som primär dusch. Är det en extradusch fungerar det bra. Har 90x65 i gäststugan/bastun och där får man se till så att man står åt rätt håll så att man inte slår i duschväggen.

Men om man gör duschytan 90x90, är då 66 cm för smalt för toastolen (och dess användare)?
Själv är jag ganska smal men jag tänker mig att en bred person kanske slår armbågarna i väggen och duschväggen om han står upp och pinkar eller axlarna och armbågen om han sitter ner.

Jag hade nog tittat på möjligheten att ha ett duschdraperi istället för glasad dusch. Då blir det inte trångt alls, varken då man duschar eller sitter på muggen.

• Gilla
Per Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Så här ser vår toalett ut

Skärmklipp.PNG

och det är 75 cm där toaletten är och det upplever vare sig jag eller min man som är över 190 cm med långa ben och armar som trångt, men smalare går inte ha det.

Om du har en rörlig duschdörr mellan duschen och toaletten, som normalt är invikt i duschen, kan du reservera mindre utrymme för toaletten så länge som du har tillräckligt avstånd från toaletten till den riktiga väggen.

Om du har en fast vägg mellan duschen och toaletten kommer du inte åt att göra rent kring toaletten med mindre än 75 cm utrymme (det är besvärligt att göra rent vår).

90x90 cm är nog det vanligaste för en bekväm dusch men man kan ha smalare om duschen är längre, för det går ju bra att duscha i ett badkar som är kanske 70 cm på ena hållet.

I vårt minsta badrum har vi en asymmetrisk halvrund dusch. De välvda duschdörrarna är 80 + 90 cm. Det känns helt OK att ha som dusch. I vårt större badrum har vi en fyrkantig lösning med en fast glasvägg och en dörr. Där hade vi problemet att rummet har snedtak men som börjar på ca. 2m höjd över golvet. När vi planerade så vågade jag inte räkna med att golvet skulle komma på en höjd som fungerade med en 2m duschvägg där. Så vi byggde en 10cm "pelare" vid väggen som duschdörren är fäst vid. Därmed köpte vi även där en asymmetrisk fyrkantig dusch. Men det effektiva innermåttet är drygt 90cm x 90cm. Med facit i hand så hade det gått att sätta duschdörren direkt på väggen. Man hade fått snedsåga AL profilen som ligger mot väggen lite i ena hörnet.

pelpet skrev:
Jag hade nog tittat på möjligheten att ha ett duschdraperi istället för glasad dusch. Då blir det inte trångt alls, varken då man duschar eller sitter på muggen.
Håller med om detta, till viss del. Fördelen med en (bra) glasdörr är att man slipper vattenstänk utanför duschen, men det är klart att en mjuk golvlist tillsammans med draperi gör samma jobb till en bråkdel av kostnaden, samt att man slipper torka dörren hela tiden.

Snailman
Ett för trångt draperi är en riktig pina, så dusch dörrarna blev 100x100

Har erfarenhet av förctrångt för stolen också, mest pga toalettpappershhållaren, ska se om jag kan mäta ikväll, är mellan en vägg och kommoden.

Redigerat:
Mikael_L
80 brett för toa ska nog inte vara något problem, man får väl bara tänka till lite så toapapper hamnar bra till, och att inte t.ex. ett tvättställ hamnar så att det blir ivägen när man ska till/från muggen.

Skulle det verkligen knipa så kan jag tänka mig en bredd på 60cm runt toan. Men då kommer det definitivt upplevas aningens klaustrofobiskt. :)
Men i en inredd båt, husbil, friggebod, attefallshus osv kan det finnas anledning till att gå på riktiga minimimått.

Ett duschdraperi eller svängbara dörrar gör dock det hela till i princip en ickefråga i TS fall.

Detta badrum kommer inte uppfylla tillgänglighetskraven det allra minsta.
Men jag antar att det inte är någon bygglovsprocess inblandad. Men man kan ju också tänka på sådant för sin egen skull, ändå. :)
Men finns det ett annat, tillgängligt, badrum, så är detta en ickefråga både vad gäller bygglov och för ens egen skull.

Du behöver som sagt ha utrymme för armbågen, inte mindre än 20 cm till väggen. Åt andra hållet är det som bara att se till att inte ha en fast vägg, utan invikningsbar dörr eller draperi. Går inte att gå på toa samtidigt som någon duschar, men det är säkerligen ett ickeproblem eftersom ni ju har ett badrum till. Eller hur?

Krilleman
40cm är måttet som ska hållas fritt enligt normen. (alltså centrum WC till vägg/duschdörr)

Dusch upplever jag som "större än snittet" alltid är trång om måtten är mindre än 90x90.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.