perf skrev:
Jaja, men ska vi vara petiga så heter ju tråde "Visst är vi fler som bygger i STEN och BETONG".

Annars håller jag nog med dig om att det här är en pseudodiskussion, och det var inte alls min mening att starta något "flame war" när jag ifrågasatte de lätta materialen.
Det är väl knappast den första tråden som har tagit en skarp vänstersväng på det här forumet. ;)

Den här är ju i alla fall nästan kvar i ämnet.
Och inte flame-war, för då brinner mitt cellplasthus upp :(

En sak har ni rätt i,betonghus brinner inte men det gör cellplasten,iallafall i mina väggar..

Under svetsningen av våra väggar gick det åt en hel del vatten och cellplast...

När det väl börjar brinna,då går det fort!!

No worries, inget flamewar, kul med lite liv i dialogen. Men fredstu, vad svetsade ni? Det där lät ju inget vidare. Börjar brinna, och att cellplast brinner fort var ju bra att få reda på.

Bara lättbetong finns i följande varianter (minst):

Tunnfogade block

Murade block

Lättbetongelement

Vad är ett "äkta" stenhus gjort av? Hur ser väggen ut i genomskärning?

kalleanka70 skrev:
No worries, inget flamewar, kul med lite liv i dialogen. Men fredstu, vad svetsade ni? Det där lät ju inget vidare. Börjar brinna, och att cellplast brinner fort var ju bra att få reda på.
Det sitter ingjutna svetsplåtar i de olika blocken,så samtliga sektioner svetsas samman..

En sak till som är bra att veta ang. cellplasten,den reagerar ihop med rostskyddsfärgen,vilket resulterade i ännu mindre isolering,lyckades dock rädda mestadelen av plasten!!

Vet inte vad färgen heter,men jag fick den i en omärkt burk med instruktionen "glöm inte skyddshandskar".

Frigolit kan man limma med latex.
Men funkar det med golvlim blir det nog både enklare och billigare.

Jag har för mig att man även kan limma frigolit med vanligt vitt snickarlim. Kan det stämma?

Hemmakatten
Kan vi inte dela upp den här råden?? Massor med olika frågor om stenhus, som ju innefattar det mesta (tills nån klargör vad som INTE är ett stenhus). Limma betong kan väl vara en tråd.Frigolit-diskussioner kan väl vara en annan.

Trawolta som göt liv i denna tråd (för vilket jag är mycket glad!) kan inte ha anat att den skulle innehålla så många ämnen.

Eftersom vi tänker bygga "stenhus" är det förstås oxå egoistiskt tänkt att det är mycket bättre om det finns många oliak trådar om mång olika ämen under stenhus. Så mycket lättare att hitta. :D

Vi bygger et sten-hus, såkallad "vand-skuret" tegel. kolla inn www.uniqhus.se...

A

Uniqhus: nu pratar vi riktiga stenhus där till och med innerväggarna är i tegel. Föga förvånande så kommer uniqhus kommer från Danmark. Där finns det en stark tegeltradition, till skilland från Sverige där teglet har degraderats till ett smått exotiskt fasadmaterial.

Jag har pendlat mellan sten eller trä. Blir förmodligen en kompromiss. Ett souterränghus där halva huset muras i leca och halva blir vanligt trähus.
Så vad är det för ett hus? Stenhus eller trähus? Svara på det den som kan! :)

...ett stenhus med trälåda ovanpå ;)
gaia

gaia skrev:
...ett stenhus med trälåda ovanpå ;)
gaia
:)

Fler borde bygga i betong!

Jag jobbar som AL på Peab och älskar materialet, kommer jag nån gång att bygga eget så blir det helt klart platsgjuten betong.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.