145 657 läst ·
513 svar
146k läst
513 svar
Visst är det parkslide?
Bevisningen går troligtvis att finna i dess rotsystem. Storleken på det borde kunna ge en fingervisning om hur länge det funnits.E schmeeelin skrev:Det sträcker sig som sagt 6-7 meter längs hela fasaden och en bit ut i gräsmattan. Runt 40-50 skott som kommit upp, huvudsakligen genom en rabatt som man fyllt med grus. Att det kommit "utifrån" är inte troligt då vi inte fyllt på med jord eller annat på den sidan huset, och särskilt inte den mängden.
Beviset i det här fallet är ju att det inte funnits där på visningen osv. Hade det funnits där under något av våra besök hade jag också tyckt att det var en del av undersökningsplikten, men nu fanns inga spår när vi var på plats.
Ogräs hade de rensat inför visningen, det har jag svarat tidigare i tråden också.
Vi har hört av oss till mäklaren nu iallafall, han bekräftade att säljaren inte heller informerat honom om parksliden och att varken han eller andra på visningen sett spår av det. Han kommenterade också att det var olyckligt och ett helvete att bli av med.
Du kan anmäla ditt fynd av den här https://artfakta.se/artbestamning/taxon/220782 för att hjälpa till.
E schmeeelin skrev:Hej!
Vi köpte hus i augusti förra året, flyttade in i november. Varken på visningen, när vi träffade säljaren eller vid inflytt fanns det några tecken på parkslide, men nu senaste veckan har det kommit upp säkert 40-50 snabbväxande skott som ser ut som just detta. De växer längs med ca 6-7m fasad och en bit ut på gräsmattan, vilket ju tyder på ett välutvecklat rotsystem som knappast uppkommit de senaste 8 månaderna. Vi tror därför att säljaren undanhållit den här informationen medvetet, och ryckt skotten allt eftersom de kommit upp för att inget skulle märkas.
Kan någon här bekräfta (eller ännu hellre dementera) att detta är parkslide? Vi är väl egentligen 99% säkra redan, men vill gärna höra det från någon oberoende innan vi jagar säljaren om dolt fel...
Svar: Ja, det är Parkslide! Jag ser det, vi har dem men jobbar på att få bort. Har grävt 40 cm ner, lagt markduk och singel. Samt dragit upp varje skott som kommit och låtit de torka. Det verkar ha lyckats. Började med detta för fyra år sedan och nu finns knappt några kvar.
Detta är från en husannons på hemnet.
Detta stod i beskrivningen :
Grannhuset har haft växten Parkslide på tomten.
För att bli av med denna måste man trötta ut växten genom att rycka upp alla skott som kommer upp.
Skotten ska ej komposteras.
Säljaren plockar ca 10-12 små knoppar/vecka.
Skotten är "vekare" än vad de var förra året. Nästa steg i behandlingen är att nästa sommar (2021) täcka över området och 2 meter utanför runt om med svart markduk (Plantex) och lägg på 20-30 ca jord ovanpå och så ny gräsmatta.
Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Detta stod i beskrivningen :
Grannhuset har haft växten Parkslide på tomten.
För att bli av med denna måste man trötta ut växten genom att rycka upp alla skott som kommer upp.
Skotten ska ej komposteras.
Säljaren plockar ca 10-12 små knoppar/vecka.
Skotten är "vekare" än vad de var förra året. Nästa steg i behandlingen är att nästa sommar (2021) täcka över området och 2 meter utanför runt om med svart markduk (Plantex) och lägg på 20-30 ca jord ovanpå och så ny gräsmatta.
Läs mer på Naturvårdsverkets hemsida: http://www.naturvardsverket.se/Sa-m...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/
Men hur menar du att köparna skulle ha kunnat se parksliden om den var bortrensad? Förstår verkligen inte hur du tänker nu? Och helt uppenbart var det ju verkligen inte heller......vad menar du att de skulle gjort? Grävt upp tomten och kollat efter rötter?S salkin85 skrev:Fruktar för den dagen jag ska sälja mitt hus, hur ska man kunna skydde sig mot folk som köper ett hus som är utav äldre modell, men begär garantier från säljaren som är jämförbara med nybyggnation. Spelar dolt fel kortet för saker de borde ha sett vid en besiktning, eller som är helt uppenbara...
Nu ska man alltså artbestämma hela trädgården och informera vad som finns där..
Du verkar inte ha läst om parkslide.D Daniel 109 skrev:
Det är en växt som har fått väldigt mycket skriverier på sistone och ingen positiv sådan.
Så jag värdet på fastigheten kan mycket väl tappat mycket i värde.
Så du tror på fult allvar att saker som är skadliga för fastigheter inte påverkar värdet på dom?D Daniel 109 skrev:Har du något som visar att ett sådant bestånd har en tydlig koppling till fastighetens värde?
Motorbanefallet är tämligen unikt. Där såg säljaren motorbanan som ett stort problem. Det finns inget som visar att din säljare såg det här som ett stort problem. Jag skulle inte göra det om jag varit säljare.
Att det finns individer som säger att de inte skulle köpa en fastighet med parkslide är inte något som visar att det är en stor värdepåverkan.
Vi köpte vårt hus på vintern och hade aldrig hört talas om parkslide för ens grannen sa åt oss vad det var för nått. Han hade hållt på och grävt rötter i 8 år nu är det helt borta på hans tomt. Ja rycker dom små lymlarna då ja ser dom sen slänger dom i säckar och är det några större eller om dom växer som i en rad har ja grävt upp dom. Började lite seröst med att få bort dom förra våren och det har minskat kraftigt. Bredaste roten som ja fått upp var kanske 4 cm i diameter och någon meter djup, grävde lite runt skotten och kanske 10 cm djupt sen följde allt med upp och det var 2 år sen och det har inte kommit upp nått mer på den sidan av huset. Testat gift och det bara ändrar form och färg på blad till året efter, lägger man ut duk över dom kryper dom bara precis under duken till kanten sen kommer upp där. Bara köra på med att gräva och rycka så blir man av med dom tillslut. Kämpa på
vi hade köpt vårt hu oavsett om vi visste om grönsakerna eller inte
vi hade köpt vårt hu oavsett om vi visste om grönsakerna eller inte
Parkslide borde väl kunna jämställas med ohyra? Och där tyckte Högsta domstolen att det skulle klassas som dolt fel (trots friskrivningsklausul om "befintligt skick").
https://lagen.nu/dom/nja/1998s792
Personligen hade jag aldrig någonsin köpt ett hus med parkslide på tomten, i synnerhet inte om det fanns intill husgrunden. Att jämföra det med brännässlor är ju bara löjligt.
https://lagen.nu/dom/nja/1998s792
Personligen hade jag aldrig någonsin köpt ett hus med parkslide på tomten, i synnerhet inte om det fanns intill husgrunden. Att jämföra det med brännässlor är ju bara löjligt.
Ja och det mesta som skrivs om mögel är också överdrivet, men det är inte något positivt att nämna att man har mögel eller parkslide eller hur.D Daniel 109 skrev:
Folk är livrädda för parkslide så självklart är det inte något positivt, tvärtom.
Om ts hade sett 3 meters plantor efter hela husfasaden av parkslide tror du då dom hade värderat fastigheten till ett samma värde?
Jag hade lite för mycket tid för BH några år sen när vi köpt vårt hus och sprang till svågern ”-har du läst på internet, Parkslide kommer att ta över världen, lås in barn och fruar!”. Han rankar jag som väldigt trädgårdskunnig och är snart 60 och tyckte som många andra att det är otroligt överdrivet. Läser man sedan på nätet med den biasen så kan man lugna ner sig ganska mycket.
Vi har inte nån Parkslide men känns väldigt fånigt med konspirationsteorier om att säljaren skulle ha ryckt skott *precis* innan varje tillfälle TS varit dit. Nä, hus är som den brorsan någon skrev om. Lugna ner er och ta den saken som ännu en grej med att äga hus. Troligen är det precis som de flesta säger att ni får rensa då och då och ingen big deal.
Tänkte ni försöka backa köpet eller vad är tanken? Vi har mycket barr och eklöv att ta hand om varje höst vilket var helt överraskande och drygt jobb. Men inte så att jag ringde säljaren och konfronterade med att det måste ha gjorts fint före visning och hävdar prisavdrag.
Vi har inte nån Parkslide men känns väldigt fånigt med konspirationsteorier om att säljaren skulle ha ryckt skott *precis* innan varje tillfälle TS varit dit. Nä, hus är som den brorsan någon skrev om. Lugna ner er och ta den saken som ännu en grej med att äga hus. Troligen är det precis som de flesta säger att ni får rensa då och då och ingen big deal.
Tänkte ni försöka backa köpet eller vad är tanken? Vi har mycket barr och eklöv att ta hand om varje höst vilket var helt överraskande och drygt jobb. Men inte så att jag ringde säljaren och konfronterade med att det måste ha gjorts fint före visning och hävdar prisavdrag.
Redigerat: