Byggahus.se

Visst är detta mycket akut?

1. C
    Medlem Nivå 4
    Ser verkligen oroväckande ut ( i mina ögon, inte besiktningsmannens).

Visst är det omedelbar renovering vid tillträdet? Fast oroväckande att någon ska fortsätta duscha fram till augusti när tillträde i så fall sker.

Hur hade ni tänkt och resonerat?

2. T
    Besserwisser · Nivå 9
    Lite klorin löser det där på nolltid. Jag ser inget som behöver åtgärdas akut, men misstänker att ventilationen är halvdan!

3. H
    Medlem Nivå 1

Mögel och avfällningar. Ingen fara, något bra rengöringsmedel, mögeldödare el dyl. Fast ett badrum som har 15 eller mer år på nacken är väl dags att renovera ändå?

4. C
    Medlem Nivå 4
    Men alltså i hörnan är det ett hål i fogen. Vatten rinner ner. Det är inte bara missfärgat. Det kan väl inte vara bra att vatten samlas där under?!

Men jag hoppas ni har rätt!!

5. C
    Medlem Nivå 4
    • Laddar…
  6. Larsa
    Medlem · Nivå 13
    Själva tätskiktet är bakom kaklet. Att fogar är dåliga är ingen fara.

7. G
    Medlem · Nivå 7
    Fogen tätar inget. Bara tvätta och lägga i ny fog om man vill.

8. T
    Husägare · Nivå 10
    Ja, börja med att tvätta med klorin. Ser det fortfarande fult ut så krafsa FÖRSIKTIGT ur fogen där du vill fräscha upp det. Tätskikten sitter innanför kaklet/under klinkersen. Och tätskikten vill du inte förstöra. Därför du ska vara försiktig. Sen fogar du om där så det inte är hål längre. Alternativt så hade jag lagt våtrums-silikonfog i passande kulör i hörnen/vinklarna. Då kommer det där fungera 5 år till utan problem.

Men som någon annan sa, det är viktigt med god ventilation i ett badrum.

9. E
    Medlem · Nivå 19
    Säger som den gamla devisen: bättre med lite skit i hörnet än ett rent helvete.
    Det ser ut som ett vanligt, använt duschutrymme med några år på nacken..

10. H
    Medlem Nivå 1
    Fog och silikon har inget, som även övriga säger, inget med tätskikt att göra. Gör rent och lägg i lite silikon. Sen ser ju badrummet ut att vara äldre, då kan ju snart den tekniska livslängden på ffa golvbrunnen vara slut. Det är inte dumt att fundera på att renovera men inget akut som jag ser det

11. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Och den så kallade tekniska livslängden.
    Den är en teoretisk tid som försäkringsbolagen slänger sig med, för att slippa betala ut pengar.
    Enligt min erfarenhet är den betydligt längre än så.

• Laddar…
  12. M
    Medlem · Nivå 10
    Ovanstående kommentarer förutsätter att du har ett intakt tätskikt under kaklet vilket är det mest troliga. Har du möjlighet att komma åt underifrån att se att allt där ser torrt ut så kan du sova ännu bättre..