Jag vet inte på vilket sätt det är fel, eller om det är fel, men om ljudet är kvar när du testar utan strålsamlare så är det säkert från den keramiska insatsen ljudet kommer. Vad har du för fabrikat och modell på blandaren? Har du plockat isär den och tittat om nåt är uppenbart trasigt ut?
Låter som förträngningar pga kalk? Som föregående skriver.
Går den att plocka isär och hitta reservdelar till?
Dom blandare jag har som inte är av de stora kända märkena låter olika mkt pga flöde..
Går den att plocka isär och hitta reservdelar till?
Dom blandare jag har som inte är av de stora kända märkena låter olika mkt pga flöde..
Ny keramisk insats hjälper säkert. Vad är det för fabrikat?
Medlem
· Blekinge
· 12 481 inlägg
Jag hade en duschblandare som visslade och skrek. Jag plockade isär den och hittade några skarpa kanter i mässingsdelen som jag tror fungerade som orgelpipor. Men det var från dag 1. Jag slipade ned dom och plockade även bort backventilerna och det blev lite bättre men inte helt.
Tyvärr kan man knappast returnera en nyköpt blandare som för oväsen.
Tyvärr kan man knappast returnera en nyköpt blandare som för oväsen.
Medlem
· Blekinge
· 12 481 inlägg
Ja, det har jag hört förut när jag berättade om mitt tilltag. Men jag gjorde det ändå och märkte inga som helst problem i hela huset.Demmpa skrev:
Jag kan inte heller förstå mekanism bakom backflödet men tillverkarna måste ju ha en anledning till att sätta dit sådan.
Eller är det en sådan "det har vi alltid gjort" och ingen vet varför. Det har jag sett i min bransch.
Oftast går backflödet från kallvattnet till varmvattnet när man tappar vatten.
Däremot så kommer varmvattnet att tryckas in i kallvattnet när varmvattenberedaren värmer vattnet och ingen tar varmvatten.
Backflödet beror på att det är olika flödesmotstånd i kall-/varmvattenledningarna.
Är det liten skillnad i flödesmotståndet så blir det lite backflöde, är det stor skillnad i flödesmotståndet så blir det stort backflöde.
Hur pass man märker det beror på flera saker, bl.a. var man tappar vatten i förhållande till blandaren utan backventil(er), hur stort flöde man tar av kallvattnet respektive varmvattnet.
Däremot så kommer varmvattnet att tryckas in i kallvattnet när varmvattenberedaren värmer vattnet och ingen tar varmvatten.
Backflödet beror på att det är olika flödesmotstånd i kall-/varmvattenledningarna.
Är det liten skillnad i flödesmotståndet så blir det lite backflöde, är det stor skillnad i flödesmotståndet så blir det stort backflöde.
Hur pass man märker det beror på flera saker, bl.a. var man tappar vatten i förhållande till blandaren utan backventil(er), hur stort flöde man tar av kallvattnet respektive varmvattnet.
Medlem
· Blekinge
· 12 481 inlägg
Tack för svaret men jag förstår ändå inte. Det måste vara extrema omständigheter om detta ska vara ett besvär.Demmpa skrev:
Oftast går backflödet från kallvattnet till varmvattnet när man tappar vatten.
Men skitsamma. Backventilerna är nog inte lösningen för TS för dom har ju funnits sedan dag 1.
Klicka här för att svara