20 136 läst ·
45 svar
20k läst
45 svar
Visonic Powermaster 10 eller annat larm?
Ah, det här? https://www.mobil2.se/erbjudande/gratis-50
Verkar bra, tack för tipset. Universal ser bra ut också.
Det verkar lite smidigare än Comviqs kontantkort som jag måste fylla på lite då och då för att det inte ska inaktiveras.
Verkar bra, tack för tipset. Universal ser bra ut också.
Det verkar lite smidigare än Comviqs kontantkort som jag måste fylla på lite då och då för att det inte ska inaktiveras.
Sådär, då var det installerat och klart. Gick ganska smidigt. Men varning för vansinnigt dåliga instruktionsböcker. Jag tror installationsmanualen är på 90 sidor, varav man kanske hade kunna skriva det som man behöver veta på 2-5 sidor. Sen kommer användarmanualen på 66 sidor. Herregud. Somliga som jobbar med instruktionsböcker tar inte sitt jobb på allvar.
Är det någon som kan tipsa om en app till iOS som kan skicka larm-sms lite smidigare?
Är det någon som kan tipsa om en app till iOS som kan skicka larm-sms lite smidigare?
Ja, instruktionerna är skrivna av en ingenjör för en ingenjör. All info finns där, men det är svårt att sålla fram det som är grundläggande tycker jag.bjorn_s skrev:Sådär, då var det installerat och klart. Gick ganska smidigt. Men varning för vansinnigt dåliga instruktionsböcker. Jag tror installationsmanualen är på 90 sidor, varav man kanske hade kunna skriva det som man behöver veta på 2-5 sidor. Sen kommer användarmanualen på 66 sidor. Herregud. Somliga som jobbar med instruktionsböcker tar inte sitt jobb på allvar.
Är det någon som kan tipsa om en app till iOS som kan skicka larm-sms lite smidigare?
Jag har inga direkta tips till iOS eftersom jag kör Android, men det kan vara bra att veta att SMS-kommandona till PowerMaster verkar vara desamma som till PowerMax. Jag kör själv en PowerMax-app som funkar utmärkt. Många gånger går det dessutom att anpassa SMS-kommandona i apparna om det är nåt man vill ändra.
Grejen med kameraverifiering är just verifiering, dvs att du (eller larmcentralen) ska kunna verifiera vad som triggat larmet (dvs brinner det, ser vi rök, är en ruta krossad osv), inte att skapa knivskarpa HD-bilder som kan användas som bevismaterial.bjorn_s skrev:
Om en rörelsedetektor löser ut larmet, du får ett SMS och ringer 112, så kommer de inte skicka ut någon polis. Om en kameradetektor löser ut kan du verifiera om någon krossat en ruta (etc) och när du ringer 112 så kommer de skicka ut polis (i mån av tid).
Drabbades själv av inbrott nyligt (överraskade dem då jag kom hem och drev dem på flykten) och letar efter larmlösningar.
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Är det inte andra trådlösa frekvenser som gäller i en del andra EU länder (433 vs 868) än vad som gäller i Sverige eller fungerar det bara man köer ALLA tillbehör i UK?
Var i England köper man annars bäst Powermaster?
Var i England köper man annars bäst Powermaster?
Redigerat:
Köper du alla enheter från samma ställe så funkar de ihop. Problemet är inte frekvenserna utan att tillverkaren regionskodat enheterna. Enheterna kan prata med varandra men godkänner inte varandra om de kommer från olika regioner.
Medlem
· Stockholm
· 591 inlägg
Trist att fler går samma väg som DVD (ganska framgångslöst) valt att gå. Bra sak att veta dock så tack för info!
Skall kika på http://www.securitywarehouse.co.uk/ som många verkar föreslå i andra trådar....
Skall kika på http://www.securitywarehouse.co.uk/ som många verkar föreslå i andra trådar....
Redigerat:
I tillägg till det Nyfniken skrev om att Visonic valt att regionskoda Powermaster kan jag nämna att både 433 och 868 MHz är godkända larmfrekvenser inom EU. Dock anser jag att 868 MHz är att föredra, eftersom det inte är lika trångt på den frekvensen. På 433 MHz finns allehanda pryttlar såsom garageöppnare o dylikt.Amatörsnickaren skrev:
Det enda stället i England som jag hittat och som säljer Powermaster-larm direkt till slutkund är Security Warehouse. Har personligen bra erfarenhet av dem.
Agility3 från Risco gör inte på det viset tack o lov. Dock inte lika många som säljer dessa till slutkund tyvärr.Amatörsnickaren skrev:
Väcker liv i denna tråd. Står i valet att beställa powermaster-10 eller annat larm (läs Agility 3). På forumet finns det trådar som både lovordar och kritiserar båda larmen. Hur långt har utvecklingen kommit med powermaster? Jag tänker främst på möjligheter till att se bilder från pir-kameror när man vill och att kunna styra allt på distans, från androidapp och dator. Hur har det gått med PowerLink3 Ip-modulen, vad kan man göra med den? Jag tänkte beställa mitt larm i sverige med både gprs- och ip-modul.
Jag gick också i tankar att köpa ovan nämnda larm men har bestämt mig att utrusta huset istället med z-wave teknik, bland annat från fibaro. Jag tror det är ett bättre alternativ än en gammal larm lösningAdamski74 skrev:Väcker liv i denna tråd. Står i valet att beställa powermaster-10 eller annat larm (läs Agility 3). På forumet finns det trådar som både lovordar och kritiserar båda larmen. Hur långt har utvecklingen kommit med powermaster? Jag tänker främst på möjligheter till att se bilder från pir-kameror när man vill och att kunna styra allt på distans, från androidapp och dator. Hur har det gått med PowerLink3 Ip-modulen, vad kan man göra med den? Jag tänkte beställa mitt larm i sverige med både gprs- och ip-modul.
Gammal larmlösning? Visonic lanserade PowerG-produkterna 2010. Det är beprövat, stabilt och har aldrig falerat för mig. Fungerat från första början och aldrig falsklarmat under dom två åren jag använt det.
Jag har läst en hel del om z-wave och visst är det en teknik för framtiden (har precis beställt en Vera själv, men det är många spelare som vill in på denna marknaden så vad händer när exempelvis Apple eller Google lanserar sina produkter?) men med tanke på alla stabilitetsproblem som man kan läsa om här på forumet med controllers som behöver startas om och tvivelaktiga Fibaro-produkter (säljstopp på wall plug och nu insatsbrytare) så skulle jag inte satsa på enbart z-wave som larmsystem.
Jag har läst en hel del om z-wave och visst är det en teknik för framtiden (har precis beställt en Vera själv, men det är många spelare som vill in på denna marknaden så vad händer när exempelvis Apple eller Google lanserar sina produkter?) men med tanke på alla stabilitetsproblem som man kan läsa om här på forumet med controllers som behöver startas om och tvivelaktiga Fibaro-produkter (säljstopp på wall plug och nu insatsbrytare) så skulle jag inte satsa på enbart z-wave som larmsystem.
Z-wave som larm går helt bort. Jag har pillat med z-wave sen sommaren, har en Vera 3 och en massa olika tillbehör. Flera prylar har jag inte ens hunnit sätta upp, men det är mycket pill. Tom så enkla saker som en timer på kaffekokaren krävde trådar i forumen, läsning på nätet mm. Allt tar tid när det gäller z-wave. Ok, kanske förutom en enkel på/av switch för golvlampan
....men det är en annan historia och lite ot.
Vad jag har förstått är Fibaro betydligt enklare att hantera än vad Vera är.
Gällande wall plug och insatsbrytare så behövs ju inte dessa till själva larmenheten. Där handlar det ju i princip enbart om rörelsedeckare och möjligtvis en trådlös web kamera om man tycker det känns bra.
Fördelen med z-wave tycker jag är följande:
Om brandlarmet går kan huset tändas upp.
Om inbrottstjuven kommer så kan man välja om larmet skall vara tyst, 8 personer får ett medelande, kan titta i webkameran och sedan ringa 112. Eller så kan man ha en utomhus deckare och om det rör sig tända upp inomhus vilket säkerliger skrämmer en inbrottstjuv.
Är man borta kan man programmera olika tänd och släcksekvenser vilket också torde hålla tjuven borta.
För att inte förglömma, rörelsedeckaren fyller fler funktioner så man får fler saker för samma pris.
Jag har även försökt söka på forum och kan inte se nackdelarna i säkerhet med larm som kommunicerar trådlöst kontra z-wave. Båda systemen torde gå att störa ut...
Gällande wall plug och insatsbrytare så behövs ju inte dessa till själva larmenheten. Där handlar det ju i princip enbart om rörelsedeckare och möjligtvis en trådlös web kamera om man tycker det känns bra.
Fördelen med z-wave tycker jag är följande:
Om brandlarmet går kan huset tändas upp.
Om inbrottstjuven kommer så kan man välja om larmet skall vara tyst, 8 personer får ett medelande, kan titta i webkameran och sedan ringa 112. Eller så kan man ha en utomhus deckare och om det rör sig tända upp inomhus vilket säkerliger skrämmer en inbrottstjuv.
Är man borta kan man programmera olika tänd och släcksekvenser vilket också torde hålla tjuven borta.
För att inte förglömma, rörelsedeckaren fyller fler funktioner så man får fler saker för samma pris.
Jag har även försökt söka på forum och kan inte se nackdelarna i säkerhet med larm som kommunicerar trådlöst kontra z-wave. Båda systemen torde gå att störa ut...