AnneFi
Vi håller på att planera en framtida köksrenovering.
Huset är från 1943 så utrymmet för kök är inte direkt gigantiskt.

Vi kom nu på iden med att riva en vägg och bygga köket längre men frågan är hur långt det är möjligt att springa mellan spis och kyl utan att bli tokig.
Vad har ni själva för erfarenheter?

i mitt hus så kommer man in i vår hall som är en lång korridor som mynnar ut i köket. Rakt fram från korridoren står just nu högskåp med inbyggnadsugn(ej varmluft).
När jag lagar mat går matosen rakt ut i hallen och sätter sig i ytterkläderna. Inte så roligt.

När vi planerar om, är det då bättre att sätta ugnen under spisen där fläkten kan ta hand om matosen trots att det inte är så bekvämt att böja sig eller tar en ny varmluftsugn bättre hand om osen? Avstånd mellan ugn och spis är idag ca två meter.

tacksam för synpunkter.
 
När det gäller matos och fristående ugn kan du läsa genom denna tråd där just osproblematiken hos fristående ugna och lösningar diskuteras:
http://www.byggahus.se/forum/koek/9...ys-eller-katalys-udragsskenor-eller-inte.html

Annars är det bättre att placera ugnen så nära fläkten som möjligt. Och för att det skall bli bra drag i fläkten måste du även ordna så att det finns tilluft nånstansifrån. T.ex. genom att öppna ett fönster i ett näraliggande rum. Utan tilluft blir det inte nåt drag i fläkten.
 
AnneFi
tråden gjorde mig inte jätte mycket klokare men som det ser ut idag så hat jag 2,10 mellan ugn och fläkt.

alltså blir det bäst att sätta ugnen under spisen när renoverar, om ingen annan har någon bättre lösning.
ritning på köket som jag har tänkt kommer i nästa inlägg. :)
 
Redigerat:
AnneFi
här kommer bilderna.
dörren längst ner i bredvid högskåpet är ingen dörr utan en öppning och dörren till vänster är detsamma.
vi hade tänkt att riva den sista delen av väggen bredvid kylen för att kunna ställa en 60 frys vid sidan om.

Untitled.png
Untitled2.png
 
Som svar på din fråga om oslukt. En ugn med katalytiskt filter vi ugnens utlopp löser oslukten. Tyvärr ligger de ugnarna i det lite dyrare segmentet.
 
AnneFi
Raceman skrev:
Som svar på din fråga om oslukt. En ugn med katalytiskt filter vi ugnens utlopp löser oslukten. Tyvärr ligger de ugnarna i det lite dyrare segmentet.
Vad räknas som dyrare?

frågan är om det kommer att hindra oset för att gå ut i hallen.
hålet längst ner på köket är alltså "tarmen" till vår hall.
Sätter jag ugnen i högskåpet får jag den som nu, mitt för hallen.

Men samtidigt så känns det jäkligt tråkigt att man gör nytt och måste böja sig för att fixa med maten ugnen.
 
AnneFi skrev:
Vad räknas som dyrare?

frågan är om det kommer att hindra oset för att gå ut i hallen.
hålet längst ner på köket är alltså "tarmen" till vår hall.
Sätter jag ugnen i högskåpet får jag den som nu, mitt för hallen.

Men samtidigt så känns det jäkligt tråkigt att man gör nytt och måste böja sig för att fixa med maten ugnen.
>Vad räknas som dyrare?
Från ca 8-9000kr för ugnen
>frågan är om det kommer att hindra oset för att gå ut i hallen.
Från tråden som jag refererade till tidigare:
"Ärligt talat, det luktar ändå fett om man hettar upp ugnen efter en grillning av revbensspjäll eller liknande, och då man kör pyrolys gör det hela köket dimmigt. Men sen försvinner ju doften."
 
För att inte alls svara på din fråga:

Se till att du har 80cm mellan diskho och spishäll så har du lagom med utrymme för att hacka grönsaker etc. 60cm som du har på ritningen är aningen för lite.

Du har inte funderat på att sätta ugnen på korta väggen och sen spisen i hörnet?
 
AnneFi
Dr Fozz skrev:
För att inte alls svara på din fråga:

Se till att du har 80cm mellan diskho och spishäll så har du lagom med utrymme för att hacka grönsaker etc. 60cm som du har på ritningen är aningen för lite.

Du har inte funderat på att sätta ugnen på korta väggen och sen spisen i hörnet?
Tack för din input. 60 är alltså diskmaskinen.
jag tycker själv att det är en jätteliten yta.
Frågan är om det inte blir trångt om man sätter spisen i hörnet och högskåp direkt brevid. är bara 168 från från vägg till vägg.
Fläkten tror jag iaf inte att jag behöver bry mig om med tanke på att båda är ytterväggar så borde jag väl bara kunna göra ett nytt hål ut?
tråkigt bara att där redan är två :P

jag vet inte riktigt hur jag ska få ihop det annars om jag ska ha 80 mellan spis och vask.
 
AnneFi
Martin_Blomberg skrev:
>Vad räknas som dyrare?
Från ca 8-9000kr för ugnen
>frågan är om det kommer att hindra oset för att gå ut i hallen.
Från tråden som jag refererade till tidigare:
"Ärligt talat, det luktar ändå fett om man hettar upp ugnen efter en grillning av revbensspjäll eller liknande, och då man kör pyrolys gör det hela köket dimmigt. Men sen försvinner ju doften."
okej. Jag förstod det i tråden men frågan är om det hindrar matosen från att sätta sig i kläderna som hänger i hallen. Osen som kommer ur ugnen försvinner ju från mitt kök idag också men innan dess har det förpestat alla ytterkläder.
 
AnneFi
här kan ni se hur det var när vi flyttade in. Fast värre eftersom vi har möblerat om hela köket
IMG_0694.jpg
och såhär ser det ut idagIMG_0701.jpg
IMG_0702.jpg
 
köket är inte så litet och 5,5 löpmeter kökskåp i en rak linje börde kunna räcka utan hörnskåp som är verkligen en obekväm uppfinning. Skulle ta bort 13 och 14. Skulle ställa en högskåp med inbyggd ugn där du har skåp nr 12 nära till fläkten, långt från hallen :)

Gammalt hus, högt till tak? Bygg skåp ändå upp till taket så det blir med förvaringsyta för saker man ej använder så ofta. Då behövs kanske inte mer köksskåp än de som får plats på 5,5 m?
Håller med Dr Fozz att du blir mer nöjd när du får 80cm mellan vask och spis. Flytta vasken närmare kyl/frys. Prova om det känns bättre :).
Kyl/frys idee som sparar ryggen - man kan köpa 2 kombinerade kyl/frys skåp och få 2 frysdelar nere + 2 kyldelar ovan om du tycker att du verkligen inte klarar dej med en Kylfryskombi.
Ovanliga ytor behöver ibland ovanliga lösningar. Glöm att skåpen ska linjera med överskåpen - det ser man bara på en ritning men ej i verkligheten.
Fundera på funktion i första hand!
gaia
 
Redigerat av moderator:
aha... det dyker upp ett fönster till och det är inte högt till tak ....
 
AnneFi
gaia skrev:
aha... det dyker upp ett fönster till och det är inte högt till tak ....
det är 2,55 i takhöjd. det extra fönstret får ni ignorera.
har tänkt att bygga garage på den sidan i framtiden och därför är det lika bra att mura igen fönstret nu. Inget roligt att ha utsikt in i ett garage. :)
Fönstret finns inte på originalritningen på huset och är säkert också i samma konstruktion som de andra fönsterna som förra ägarna öppnade upp.
alltså en träbalt istället för tegel. ingen höjdare.
 
AnneFi skrev:
det är 2,55 i takhöjd. det extra fönstret får ni ignorera.
då kan du ju testa att ställa en högskåp med inbyggd ugn,micro i stället för skåp 12 :)
.och slipa hörnskåp
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.