É
F FilipRenoverar skrev:
Speglar
Läste tidigare i tråden att folk har testat att sätta ihop ett gäng mindre speglar från IKEA och att det inte blev så bra. Har själv funderat i dem banorna, tyvärr säljs inte längre den här billiga från Jula [länk]
men den här finns på IKEA [länk] och tänkte att man kanske kunde sätta ha 3-4 stycken bredvid varandra.
Någon som har löst spegelutmaningen på ett bra och billigt sätt?

/Filip
Jag körde med Lärbro från Ikea men bara
2st bredvid varandra. Först använde jag fästena som följde med men sen när allt var monterat märkte jag att det inte blev bra. Det är en putsad vägg och den lilla ojämnhet jag har skapar en brytning i spegelbilden som var irriterande. Så jag använde avslutningslist i aluminium från Byggmax och kapade den i mitten så räckte den för två speglar. Finns även i två meter.
https://www.byggmax.se/endeprofil-lås-silver-20x9x101m-p208116

Fick precis plats att borra hål för skruv. Tror jag försänkte lite också så att spegeln fick plats.

É ÉlPon skrev:
Jag körde med Lärbro från Ikea men bara
2st bredvid varandra. Först använde jag fästena som följde med men sen när allt var monterat märkte jag att det inte blev bra. Det är en putsad vägg och den lilla ojämnhet jag har skapar en brytning i spegelbilden som var irriterande. Så jag använde avslutningslist i aluminium från Byggmax och kapade den i mitten så räckte den för två speglar. Finns även i två meter.
[länk]

Fick precis plats att borra hål för skruv. Tror jag försänkte lite också så att spegeln fick plats.
Tack för bra idé! Satte du listerna horisontellt uppe och nere eller IKEA-fästerna nere och klämde ihop dem med listerna från sidorna?

É
F FilipRenoverar skrev:
Tack för bra idé! Satte du listerna horisontellt uppe och nere eller IKEA-fästerna nere och klämde ihop dem med listerna från sidorna?
Satte skena nere och sen uppe. Inga ikea-fästen alls. Men blev lite osäker nu, att skenorna inte är jättestarka så satte nog nån skruv i mitten så att skenan inte säckade ihop nere av speglarnas tyngd, och att det var dessa jag behövde försänka lite. För annars skruvade jag precis utanför utan att försänka. Men vill man göra det snyggare kan man ju dölja även de yttre som syns på min bild.
Man får se till att skenan inte bågnar inåt heller då den inte är jättekraftig. Min vägg var ju lite ojämn så jag fick dra skruvarna ”lagom” hårt.

Gymutrustning med viktskivor och spegel på väggen bakom. Snedställd skena synlig ovanpå spegeln, monterad på en ojämn vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
FilipRenoverar och 2 till
  • Laddar…
F FilipRenoverar skrev:
Har bläddat igenom tråden nu och kikat på alla fina hemgym. Ska nu börja sätta ihop ett eget och testar att skjuta iväg några frågor som andra kanske redan har funderat på!

Ställning (half rack)
Kikat på [länk] som har en höjd på 215 cm. Jag har ca 230 cm i takhöjd, är rädd att jag kommer att slå huvudet i taket när jag kör chins, vilket är en övning som jag gillar
Någon som har stött på detta problem?
Någon som har hittat ett lägre half rack som jag borde kika på?

Speglar
Läste tidigare i tråden att folk har testat att sätta ihop ett gäng mindre speglar från IKEA och att det inte blev så bra. Har själv funderat i dem banorna, tyvärr säljs inte längre den här billiga från Jula [länk]
men den här finns på IKEA [länk] och tänkte att man kanske kunde sätta ha 3-4 stycken bredvid varandra.

/Filip
Om du har lutande tak som jag kan du vända på övre tvärbalken så du gör chins och pull-ups från andra hållet. Då får du mer utrymme. Men jag slår i huvudet ändå ibland även med den lösningen och mitt tak rakt ovanför ger 17cm utrymme. Men räkna inte med att kunna ”ta ut” rörelsen ordentligt.

Vill också varna för den nedre tvärbalken som beroende på vilken bänk du använder kan vara mycket i vägen om du har en sån bänk som jag har. För att köra incline press måste jag ställa bänken ovanpå balken och då är jag ändå inte tillräckligt långt bak.

Hemmagym med träningsställning för chins och pull-ups samt en träningscykel vid ett lutande tak i vitt rum.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FilipRenoverar
  • Laddar…
Äntligen klar, typ!!!
Tog ca 1 år längre än jag hade tänkt.

• Hemma-gym med ribbstol, spegel och viktskivor i ett mörkt rum med LED-belysning. Byggprojektet är klart efter ett års fördröjning.
    Skapa konto
  • Hemmabyggt gym med löpband, yogamatta och träningsutrustning, svart matta och belysning i taket. Färdigställt efter ett års försening.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
likblek och 5 till
  • Laddar…
F FilipRenoverar skrev:
Har bläddat igenom tråden nu och kikat på alla fina hemgym. Ska nu börja sätta ihop ett eget och testar att skjuta iväg några frågor som andra kanske redan har funderat på!

Ställning (half rack)
Kikat på [länk] som har en höjd på 215 cm. Jag har ca 230 cm i takhöjd, är rädd att jag kommer att slå huvudet i taket när jag kör chins, vilket är en övning som jag gillar
Någon som har stött på detta problem?
Någon som har hittat ett lägre half rack som jag borde kika på?

Speglar

/Filip
Jag kör denna rack. Mycket bra och stabil, saknar dock räcke för chins men finns tillbehör så du åtminstone kan köra dips. https://gymkompaniet.se/half-rack-premium-recoil?___store=default

Enklast för chins är kanske att hitta något som du sätter fast direkt mot väggen.

Ang speglar:
Köpte 7st Lärbro från IKEA. Satte upp med råspont från Byggmax. Funkar bra såvida väggen är rak (min var inte det).

Vikterna sitter på väggen med möbelben från Jula

• Hemmagym med half rack, bänkpress, spegelvägg, viktskivor monterade på väggen samt träningsutrustning och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
Efter att ha byggt garage, lägenhet och hus i fem år var min byggork helt slut, så det tog ett år av inget byggande innan jag hade motivation igen. Garaget var bara färdigt på ena halvan, andra halvan var bara plastad.

1/3 hade jag detta kvar att göra:

Renovering av garage med plastade väggar och isolering, delvis täckt med träpaneler, verktyg och material på golvet.
Skapa konto

När det var färdigt började jag regla upp skiljeväggen för gymmet:

Skiljevägg under uppbyggnad i ett garage med träreglar, verktyg, stegar och byggmaterial runtomkring i rummet.
Skapa konto

Och idag blev de sista detaljerna klara:

Hemmagym med skivstångsställning, viktskivor på väggen och en hylla med kettlebells, hantlar och ett jumping box. Vit skrivtavla i bakgrunden.
Skapa konto

Gråmålat rum med grått tak och mörk klinker. En väggpanel i trä med en svart rand är installerad för att skapa ett gym.
Skapa konto
Hylla med vikter och kettlebells av olika storlekar, en whiteboard ovanför, del av ett hemmagym.
Skapa konto

Hemmagym med träningsbänk, vikter och kettlebells, färdigt och redo för användning.
Skapa konto
Vägghängt ställ med skivstänger och viktplattor i hemmagym.
Skapa konto

Längtar efter att kunna ta första passet, men just nu är jag för sliten för det. 😆

• Gilla
Psan och 13 till
  • Laddar…
Snygg lösning med upphängningen av stängerna och vikterna. Hur har du fäst rundstavarna i träbiten som de fäster i? Är de genomgående eller bara skruvade?

Janus82 Janus82 skrev:
Snygg lösning med upphängningen av stängerna och vikterna. Hur har du fäst rundstavarna i träbiten som de fäster i? Är de genomgående eller bara skruvade?
Tack!

Jag hade tänkt bygga dem i stål först (sugen på att svetsa lite) men sen kläckte sambon ur sig den eminenta idén att bygga i trä.

Drog rejäla big dog-skruvar från baksidan, med extra bricka för att fördela trycket, och försänkta in i regeln så att det gick att skruva dem flush mot väggen.

Rundstavarna är inte försänkta in i träet, ligger bara mot regeln.

Träkonstruktion med två skruvar och brickor i en regel, placerad på betonggolv i verkstadsmiljö.
Skapa konto
Hand håller i en stor skruv bredvid en träregel med rundstav. Golv av grå betong i bakgrunden.
Skapa konto
Träregel med två fastsatta rundstavar och en synlig skruv på baksidan, del av ett byggprojekt enligt beskrivningen i foruminlägget.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Tack!

Jag hade tänkt bygga dem i stål först (sugen på att svetsa lite) men sen kläckte sambon ur sig den eminenta idén att bygga i trä.

Drog rejäla big dog-skruvar från baksidan, med extra bricka för att fördela trycket, och försänkta in i regeln så att det gick att skruva dem flush mot väggen.

Rundstavarna är inte försänkta in i träet, ligger bara mot regeln.

[bild][bild][bild]
Hm om det håller tillräckligt länge är det ju en rätt smidig design... Just nu ligger alla vikter på golvet och det är ju en sisådär bra lösning..

M mrmlz skrev:
Hm om det håller tillräckligt länge är det ju en rätt smidig design... Just nu ligger alla vikter på golvet och det är ju en sisådär bra lösning..
Ja det ska bli spännande att se. Nu har vi ju ganska lite last på varje hängare, max 25 kg, dock lämnade jag marginal för att komplettera med 1 vikt på 5-20 kg hängarna. 25or är så hemska att handskas med så det vill vi inte ha, men de ingick i detta paket så.

Spontant ser jag enda svagheten om underkant rundstav börjar pressas in i träet på väggregeln så att den sakta börjar luta neråt. Tycker dock det är så stor anliggningsyta så att det inte borde ske, men vi får se! Får väl sätta en stor metallbricka mellan i så fall.

Med en andra 20 kg skiva blir såklart vridmomentet då 3x, men ingen aning om det är ett problem

K
bra att få lite idéer om vikt förvaring. Ligger på golvet just nu och ännu fler vikter på väg hem så något får man nog hitta på 🤔

Hej alla bygghemnagymmare!
Jag har fått lite skador på hantlarna som tappar lite krom då och då samt blir vasst. Någon som har en bra idé att försegla enkelt, typ lacka men det känns inte så hållbart..🤔

Johannes Kullgren Johannes Kullgren skrev:
Hej alla bygghemnagymmare!
Jag har fått lite skador på hantlarna som tappar lite krom då och då samt blir vasst. Någon som har en bra idé att försegla enkelt, typ lacka men det känns inte så hållbart..🤔
Jag fick en skivstång som har rejält med rost. Har som projekt att slipa av all gammal flagig krom. Sen tänkte jag testa att bränna in linolja. Kan återkomma i höst med resultatet...

• Gilla
Johannes Kullgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.