164 078 läst · 410 svar
164k läst
410 svar
Visa ditt hemmagym
Jag körde med Lärbro från Ikea men baraF FilipRenoverar skrev:Speglar
Läste tidigare i tråden att folk har testat att sätta ihop ett gäng mindre speglar från IKEA och att det inte blev så bra. Har själv funderat i dem banorna, tyvärr säljs inte längre den här billiga från Jula [länk]
men den här finns på IKEA [länk] och tänkte att man kanske kunde sätta ha 3-4 stycken bredvid varandra.
Någon som har löst spegelutmaningen på ett bra och billigt sätt?
/Filip
2st bredvid varandra. Först använde jag fästena som följde med men sen när allt var monterat märkte jag att det inte blev bra. Det är en putsad vägg och den lilla ojämnhet jag har skapar en brytning i spegelbilden som var irriterande. Så jag använde avslutningslist i aluminium från Byggmax och kapade den i mitten så räckte den för två speglar. Finns även i två meter.
https://www.byggmax.se/endeprofil-lås-silver-20x9x101m-p208116
Fick precis plats att borra hål för skruv. Tror jag försänkte lite också så att spegeln fick plats.
Tack för bra idé! Satte du listerna horisontellt uppe och nere eller IKEA-fästerna nere och klämde ihop dem med listerna från sidorna?É ÉlPon skrev:Jag körde med Lärbro från Ikea men bara
2st bredvid varandra. Först använde jag fästena som följde med men sen när allt var monterat märkte jag att det inte blev bra. Det är en putsad vägg och den lilla ojämnhet jag har skapar en brytning i spegelbilden som var irriterande. Så jag använde avslutningslist i aluminium från Byggmax och kapade den i mitten så räckte den för två speglar. Finns även i två meter.
[länk]
Fick precis plats att borra hål för skruv. Tror jag försänkte lite också så att spegeln fick plats.
Satte skena nere och sen uppe. Inga ikea-fästen alls. Men blev lite osäker nu, att skenorna inte är jättestarka så satte nog nån skruv i mitten så att skenan inte säckade ihop nere av speglarnas tyngd, och att det var dessa jag behövde försänka lite. För annars skruvade jag precis utanför utan att försänka. Men vill man göra det snyggare kan man ju dölja även de yttre som syns på min bild.F FilipRenoverar skrev:
Man får se till att skenan inte bågnar inåt heller då den inte är jättekraftig. Min vägg var ju lite ojämn så jag fick dra skruvarna ”lagom” hårt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du har lutande tak som jag kan du vända på övre tvärbalken så du gör chins och pull-ups från andra hållet. Då får du mer utrymme. Men jag slår i huvudet ändå ibland även med den lösningen och mitt tak rakt ovanför ger 17cm utrymme. Men räkna inte med att kunna ”ta ut” rörelsen ordentligt.F FilipRenoverar skrev:Har bläddat igenom tråden nu och kikat på alla fina hemgym. Ska nu börja sätta ihop ett eget och testar att skjuta iväg några frågor som andra kanske redan har funderat på!
Ställning (half rack)
Kikat på [länk] som har en höjd på 215 cm. Jag har ca 230 cm i takhöjd, är rädd att jag kommer att slå huvudet i taket när jag kör chins, vilket är en övning som jag gillar
Någon som har stött på detta problem?
Någon som har hittat ett lägre half rack som jag borde kika på?
Speglar
Läste tidigare i tråden att folk har testat att sätta ihop ett gäng mindre speglar från IKEA och att det inte blev så bra. Har själv funderat i dem banorna, tyvärr säljs inte längre den här billiga från Jula [länk]
men den här finns på IKEA [länk] och tänkte att man kanske kunde sätta ha 3-4 stycken bredvid varandra.
/Filip
Vill också varna för den nedre tvärbalken som beroende på vilken bänk du använder kan vara mycket i vägen om du har en sån bänk som jag har. För att köra incline press måste jag ställa bänken ovanpå balken och då är jag ändå inte tillräckligt långt bak.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag kör denna rack. Mycket bra och stabil, saknar dock räcke för chins men finns tillbehör så du åtminstone kan köra dips. https://gymkompaniet.se/half-rack-premium-recoil?___store=defaultF FilipRenoverar skrev:Har bläddat igenom tråden nu och kikat på alla fina hemgym. Ska nu börja sätta ihop ett eget och testar att skjuta iväg några frågor som andra kanske redan har funderat på!
Ställning (half rack)
Kikat på [länk] som har en höjd på 215 cm. Jag har ca 230 cm i takhöjd, är rädd att jag kommer att slå huvudet i taket när jag kör chins, vilket är en övning som jag gillar
Någon som har stött på detta problem?
Någon som har hittat ett lägre half rack som jag borde kika på?
Speglar
/Filip
Enklast för chins är kanske att hitta något som du sätter fast direkt mot väggen.
Ang speglar:
Köpte 7st Lärbro från IKEA. Satte upp med råspont från Byggmax. Funkar bra såvida väggen är rak (min var inte det).
Vikterna sitter på väggen med möbelben från Jula
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Pepparkakshus 2023 – visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg
Tävling -
Pepparkakshus 2022 - visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg
Tävling -
Avslutad: Pepparkakshus 2021 - visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg
Tävling -
Pepparkakshus 2020 - visa ditt pepparkakshus och tävla om en ljusstake luciatåg
Tävling -
Avslutad: Pepparkakshus 2019 - visa ditt pepparkakshus och få chansen att vinna ljusstaken Luciatåg
Tävling