Byggahus.se
Hej! Jag planerar att fixa en platsbyggd bokhylla med underskåp och spegeldörrar. Jag är egentligen en elektriker och är hobby snickare så jag vet inte så mkt om träets egenskaper och träets hållfasthet. Jag tänkte använda limfog 28mm till hyllorna och limfog eller plywood 21mm till underskåp. Funkar det? Virke är ju dyr vara och så virke med dålig kvalite kan bli dubbelt så dyrt. Kan ni kanske tipsa mig något ställe där jag kan handla bra virke utan att det kostar skjortan?

Min erfarenhet efter att ha byggt några hyllor är att det faktiskt inte spelar så stor roll. Det som framförallt påverkar är om man ska ha lång spännvidd på hyllorna eftersom böcker är tungt som bly. Men det löser man enkelt med att sätta en bärande list i bakkant på undersidan av hyllorna så att de inte kan svikta ner (enligt principen om L- eller T-balk). Resten är mest en fråga om tycke och smak.

När det gäller priser beror det helt på vad som finns där du bor och hur långt du är beredd att åka. Det är nog tyvärr bara att sätta sig och surfa/ringa runt för prisuppgift.

Jag har använt vanlig ytterpanel; jag har behållit den ohyvlade sidan för att vi valt en rustik stil för inredningen. Annars kan man ju enkelt slipa eller hyvla den sidan.

• Gilla
Jurij The Fury
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Min erfarenhet efter att ha byggt några hyllor är att det faktiskt inte spelar så stor roll. Det som framförallt påverkar är om man ska ha lång spännvidd på hyllorna eftersom böcker är tungt som bly. Men det löser man enkelt med att sätta en bärande list i bakkant på undersidan av hyllorna så att de inte kan svikta ner (enligt principen om L- eller T-balk). Resten är mest en fråga om tycke och smak.
Jag vill nog gärna undvika onödiga detaljer mellan hyllorna, det ska liksom se ut som ett stycke. Tänkte sammanfoga hyllorna med domino, då jag har en sådan, och med pockethole till alla underskåp. Just för att det inte ska svikta så tänkte jag köra med 28mm eller är det överdrivet tjockt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.