Vart är det som jag har kopplat fel?
Det som händer är att lampan tänds när jag trycker på knappen och sedan så dimmrar den ner tills den släcks när jag släpper knappen
 
  • Eluttag med synliga kopplingar och elektriska kablar på en träbjälke under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med öppen kabelförbindning och anslutna kablar i en vägginstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elkoppling av en dimmer på OSB-panel med felkopplat blått och brunt kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D Denwarp skrev:
Vart är det som jag har kopplat fel?
Det som händer är att lampan tänds när jag trycker på knappen och sedan så dimmrar den ner tills den släcks när jag släpper knappen
Flytta tändtråden till andra utgången på dosan?
 
H hapazard skrev:
Flytta tändtråden till andra utgången på dosan?

Du tänkte såhär?
 
  • Elanslutning av en LED-driver från Malmbergs med anslutna kablar på en OSB-skiva i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
ullet
ullet ullet skrev:
Kan det vara så att den förväntar sig en impuls?
Om du "blinkar till" med knappen: tänder och släcker direkt - lyser den vidare då?

I så fall behöver du montera en fjäder i brytaren för att göra den återfjädrande ([länk]).

De finns en sånn fjäder i brytaren redan och blinkar ja till snabbt så fortsätter den att lysa - egentligen ska den väl släcka då som jag förstår
 
D Denwarp skrev:
De finns en sånn fjäder i brytaren redan och blinkar ja till snabbt så fortsätter den att lysa - egentligen ska den väl släcka då som jag förstår
Jag menade att byta plats i brytaren. Nu verkar det som att den är på när du trycker in och av när du släpper, tvärtom borde funka bättre, för drivdonet måste ju ha ström.
 
H hapazard skrev:
Jag menade att byta plats i brytaren. Nu verkar det som att den är på när du trycker in och av när du släpper, tvärtom borde funka bättre, för drivdonet måste ju ha ström.

Nä funkar inte heller, gör jag det så blir det tvärtom - dom släcks när jag trycker på knappen och tänds igen när jag släpper
 
Redigerat:
Drivdonet ska ha konstant spänningsmatning. Återfjädrande brytare kopplas till ingångarna "switch dim".
Har du kollat installationsanvisningarna?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Drivdonet ska ha konstant spänningsmatning. Återfjädrande brytare kopplas till ingångarna "switch dim".
Har du kollat installationsanvisningarna?

Såhär alltså?
 
  • Eluttag i väggen med en synlig grön komponent och kopplade sladdar under installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • El-installation med öppen dosa där en elkabel är ansluten till en transformator för LED-belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här:
Elektriskt kopplingsschema visande anslutningar för L och N samt brytare till S-ingången på en enhet.
Konstant spänning till L och N.
Brytaren kopplas till L och S-ingången på donet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E etompau skrev:
Så här:
[bild]
Konstant spänning till L och N.
Brytaren kopplas till L och S-ingången på donet.

Ska testa
 
D Denwarp skrev:
Har testat det också och det som händer då är att dom lyser konstant även fast man trycker på knappen
Och du är säker på att du har kopplat på rätt sätt?
Dina bilder tyder på rejäla felkopplingar.
 
E etompau skrev:
Och du är säker på att du har kopplat på rätt sätt?
Dina bilder tyder på rejäla felkopplingar.
E etompau skrev:
Och du är säker på att du har kopplat på rätt sätt?
Dina bilder tyder på rejäla felkopplingar.
Nä jag förstår ju att jag måste ha kopplat fel, ritningen som du bifogade förstår jag mig inte på - i mina ögon bara massa linjer kors och tvärs
 
Ritningen kan tyckas lite stökig då den visar hur flera drivdon ska sammankopplas.
Som sagt, nätspänning 230 V från fas och neutralledare kopplar du till en L och N-ingång Där är flera av dessa plintar på donet men de är internt sammankopplade.

Den återfjädrande brytaren kopplas till fas (L) och sedan vidare till en S-ingång.
 
E etompau skrev:
Ritningen kan tyckas lite stökig då den visar hur flera drivdon ska sammankopplas.
Som sagt, nätspänning 230 V från fas och neutralledare kopplar du till en L och N-ingång Där är flera av dessa plintar på donet men de är internt sammankopplade.

Den återfjädrande brytaren kopplas till fas (L) och sedan vidare till en S-ingång.

Nä de funkar inte, den lyser konstant - blir gråhårig på den här lampjäveln
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.