Vart är det som jag har kopplat fel?
Det som händer är att lampan tänds när jag trycker på knappen och sedan så dimmrar den ner tills den släcks när jag släpper knappen
Det som händer är att lampan tänds när jag trycker på knappen och sedan så dimmrar den ner tills den släcks när jag släpper knappen
Redigerat:
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Kan det vara så att den förväntar sig en impuls?
Om du "blinkar till" med knappen: tänder och släcker direkt - lyser den vidare då?
I så fall behöver du montera en fjäder i brytaren för att göra den återfjädrande (https://www.jula.se/catalog/el-och-...nsmateriel/strombrytare/impulsfjadrar-400247/).
Om du "blinkar till" med knappen: tänder och släcker direkt - lyser den vidare då?
I så fall behöver du montera en fjäder i brytaren för att göra den återfjädrande (https://www.jula.se/catalog/el-och-...nsmateriel/strombrytare/impulsfjadrar-400247/).
ullet skrev:
De finns en sånn fjäder i brytaren redan och blinkar ja till snabbt så fortsätter den att lysa - egentligen ska den väl släcka då som jag förstår
Jag menade att byta plats i brytaren. Nu verkar det som att den är på när du trycker in och av när du släpper, tvärtom borde funka bättre, för drivdonet måste ju ha ström.D Denwarp skrev:
H hapazard skrev:
Nä funkar inte heller, gör jag det så blir det tvärtom - dom släcks när jag trycker på knappen och tänds igen när jag släpper
Redigerat:
E etompau skrev:
Såhär alltså?
E etompau skrev:
Nä jag förstår ju att jag måste ha kopplat fel, ritningen som du bifogade förstår jag mig inte på - i mina ögon bara massa linjer kors och tvärsE etompau skrev:
Ritningen kan tyckas lite stökig då den visar hur flera drivdon ska sammankopplas.
Som sagt, nätspänning 230 V från fas och neutralledare kopplar du till en L och N-ingång Där är flera av dessa plintar på donet men de är internt sammankopplade.
Den återfjädrande brytaren kopplas till fas (L) och sedan vidare till en S-ingång.
Som sagt, nätspänning 230 V från fas och neutralledare kopplar du till en L och N-ingång Där är flera av dessa plintar på donet men de är internt sammankopplade.
Den återfjädrande brytaren kopplas till fas (L) och sedan vidare till en S-ingång.
E etompau skrev:Ritningen kan tyckas lite stökig då den visar hur flera drivdon ska sammankopplas.
Som sagt, nätspänning 230 V från fas och neutralledare kopplar du till en L och N-ingång Där är flera av dessa plintar på donet men de är internt sammankopplade.
Den återfjädrande brytaren kopplas till fas (L) och sedan vidare till en S-ingång.
Nä de funkar inte, den lyser konstant - blir gråhårig på den här lampjäveln
Redigerat:







