E elmont skrev:
Och i din värld så betyder en svart punkt att det är belysning på? För mig är det närmare att det saknas ljus om det är svart.
Hmm, det var spännande.

Ja, jag har alltid antagit att markören antydde "på"

Intressant att det finns andra tolkningen.

Du ruckar min världsbild

E elmont skrev:
Och i din värld så betyder en svart punkt att det är belysning på? För mig är det närmare att det saknas ljus om det är svart.
Om brytaren sluts när pricken är synlig så antar jag att pricken ska markera att brytaren är sluten = lampan lyser🤔😇

• Gilla
nimhed
  • Laddar…
Om man trycker på "pricken" så trycker man på "på"

C
E elmont skrev:
Och i din värld så betyder en svart punkt att det är belysning på?
Den svarta punkten indikerar dock (i dessa fall) att belysningen är på, oavsett hur man tolkar det.
Dvs, det är i det läget brytaren är sluten, och det går inte att "vända" på den.

D Dilato skrev:
Om brytaren sluts när pricken är synlig så antar jag att pricken ska markera att brytaren är sluten = lampan lyser🤔😇
Ja, just det. Det är ju inte för oss att tolka. Strömbrytaren är ju konstruerad på ett visst sätt.

Tack!

E elmont skrev:
Om man trycker på "pricken" så trycker man på "på"
Försök trycka på "pricken" om du kan (den syns inte ens i avstängt läge) 🤓
Strömbrytare med en liten svart prick synlig på en av knapparna.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Kolla på andra brytare med vippor/spakar också, så kanske det klarnar. Att det är fel på apparater som producerades för 50-70 år sedan kanske inte har så stor betydelse i dag. Och titta på pilarna och text på moderna brytare som tex enpoliga (ovanliga men finns) och kronbrytare samt andra typer som tex arbetsbrytare

E elmont skrev:
Kolla på andra brytare med vippor/spakar också, så kanske det klarnar. Att det är fel på apparater som producerades för 50-70 år sedan kanske inte har så stor betydelse i dag. Och titta på pilarna och text på moderna brytare som tex enpoliga (ovanliga men finns) och kronbrytare samt andra typer som tex arbetsbrytare
Spännande retorik.
Det är inte standarden som ändrats, den var bara felaktig under 30 års tid.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
När jag gick el på gymnasiet i slutet av 90-talet så sa en lärare att på ska vara uppåt, han sa att det kom ifrån förr när man hade dessa gamla brytarna, pga tyngden på spaken så ska det inte vara möjligt att få ett tillslag ifall den skulle råka ramla ner, sen ifall han rätt vet jag inte...
Gammal mekanisk strömbrytare med svart handtag och rostiga detaljer, monterad på en rektangulär platta, sedd från tre olika vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
C
nimhed nimhed skrev:
Ja, det fanns uppenbarligen en epok när det var bakvänt, men jag skulle vilja påstå att ännu äldre brytare med vippa normalt är installerade med tänt uppåt. Precis som idag.

Noterar även att jag har brytare liknande den @Dilato postade i #36 som är monterade med pricken nedåt. Och den syns faktiskt rätt bra ändå, inte så att den känns felvänd faktiskt.

nimhed nimhed skrev:
Spännande retorik.
Den har varken ändrats eller varit felaktig, men en del har inte riktigt förstått 😉

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Sen har man trappkoppling och då blir det totalt förvirrat...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Kör samma håll på alla (tända nedåt) men med återfjädrande tycker jag det känns mest naturligt att tända/släcka/reglera på ovansidan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.