4 011 läst ·
42 svar
4k läst
42 svar
Vippa på strömbrytare, upp eller ned för att tända?
Kolla på andra brytare med vippor/spakar också, så kanske det klarnar. Att det är fel på apparater som producerades för 50-70 år sedan kanske inte har så stor betydelse i dag. Och titta på pilarna och text på moderna brytare som tex enpoliga (ovanliga men finns) och kronbrytare samt andra typer som tex arbetsbrytare
Spännande retorik.E elmont skrev:Kolla på andra brytare med vippor/spakar också, så kanske det klarnar. Att det är fel på apparater som producerades för 50-70 år sedan kanske inte har så stor betydelse i dag. Och titta på pilarna och text på moderna brytare som tex enpoliga (ovanliga men finns) och kronbrytare samt andra typer som tex arbetsbrytare
Det är inte standarden som ändrats, den var bara felaktig under 30 års tid.
När jag gick el på gymnasiet i slutet av 90-talet så sa en lärare att på ska vara uppåt, han sa att det kom ifrån förr när man hade dessa gamla brytarna, pga tyngden på spaken så ska det inte vara möjligt att få ett tillslag ifall den skulle råka ramla ner, sen ifall han rätt vet jag inte...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det fanns uppenbarligen en epok när det var bakvänt, men jag skulle vilja påstå att ännu äldre brytare med vippa normalt är installerade med tänt uppåt. Precis som idag.nimhed skrev:
Noterar även att jag har brytare liknande den @Dilato postade i #36 som är monterade med pricken nedåt. Och den syns faktiskt rätt bra ändå, inte så att den känns felvänd faktiskt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Sen har man trappkoppling och då blir det totalt förvirrat...
Klicka här för att svara