8 143 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
Vinylgolv direkt på vattenburen golvvärme i 22mm golvspån
Har kraftig besutsånget o kan inte hitta någon guidning vare sig på detta forum eller anorstädes.
Skall lägga nytt golv på golvreglar (40mm) som ligger på ett Siporexbetonggolv med 40mm mineralull emellan. Har planerat för 22mm golvspån och LK Heatfloor22. Jag har 70mm total bygghöjd och med denna lösning skulle jag få 40+22=62mm vilket skulle bli perfekt att lägga på det 6mm vinylklickgolv med 2mm kork, totalt 8mm, som jag kikat på.
Ny säger min byggare att jag måste ha något emellan spånet o vinylen, ex.vis 10mm golvspån för att det inte skall bli "svajigt". Osäker blir jag givetvis och har sökt "överallt" utan att få någon vägledning.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av liknande eller överhuvutaget har en åsikt om jag kan/bör göra som jag tänkt?
Mycket tacksam för input.
Skall lägga nytt golv på golvreglar (40mm) som ligger på ett Siporexbetonggolv med 40mm mineralull emellan. Har planerat för 22mm golvspån och LK Heatfloor22. Jag har 70mm total bygghöjd och med denna lösning skulle jag få 40+22=62mm vilket skulle bli perfekt att lägga på det 6mm vinylklickgolv med 2mm kork, totalt 8mm, som jag kikat på.
Ny säger min byggare att jag måste ha något emellan spånet o vinylen, ex.vis 10mm golvspån för att det inte skall bli "svajigt". Osäker blir jag givetvis och har sökt "överallt" utan att få någon vägledning.
Finns det någon på forumet som har erfarenhet av liknande eller överhuvutaget har en åsikt om jag kan/bör göra som jag tänkt?
Mycket tacksam för input.
Tack Golvfirman menar att det absolut skall funka, men eftersom deras största intresse, får man förmoda, ligger i att sälja golvet (>100m2) så tvivlar jag. Är ju en hyffsat stor investering som jag inte vill gå och reta mig på
Tänker att någon här på forumet borde ha gjort/inte gjort liknande val.
Vinylgolv är otroligt mjukt, så risken att lägga det direkt på är att du kommer känna ”underlaget” när du går på de för de formar sig så lätt efter det de ligger på, la hela övervåningen hemma och där känns det tydligt vart man slarvat med underlagspappen (fått den omlott lite eller skurit den för kort mot vägg) och då är underlaget ja använde 2mm tjockt. Så att ha en homogen slät yta över golvvärmen tror jag inte är så fel
Är golvreglarna rätt dimensionerade och reglat med cc 600 mm så blir det definitivt inte svajjigt. Vinylgolv finns ju i varianter, dels tunna VÄLDIGT mjuka som jag har dålig erfarenhet av, men du säger att ditt golv är 6mm + 2 mm korkbaksida. Det tror jag är ett stadigt vinylgolv. Det blir säkert kanonbra!
OK, nu kanske din byggare menar att vinylgolvet kommer att bukta lite i mellanrummet mellan plåtarna förstår jag nu. Du kan ju prova, be att få låna hem nåt bit av den golvtypen och testa.
OK, nu kanske din byggare menar att vinylgolvet kommer att bukta lite i mellanrummet mellan plåtarna förstår jag nu. Du kan ju prova, be att få låna hem nåt bit av den golvtypen och testa.
Redigerat:
Hmmm, låter ju rimligt att det beror på kvalitén på vinylskivan. Också oväntat att det märks om underlagspappen ligger bara lite omlott. Tror jag får tänka om här. 5mm masonit hade nog varit perfekt, men det finns väll inte längre...
det finns 4,8 mm https://www.beijerbygg.se/privat/sv...oard/hård-board-4-8x1220x2440-551004812202440U Ubbetubbe skrev:
Klicka här för att svara