Mikael_L
Den här drack vi igår, och jag tyckte väl att den var ungefär lika bra, fast en en hundring billigare.
Ingen av dem var någon fruktbomb, utan lite mer strama, men med bra stomme i smaken, utan att vara löjligt överfylliga. Inte vinet jag skulle välja till sommarens grillparty, men till lite mer förfinade rätter av nöt eller lamm så blir de bra. Köttgrytor passar nog också.
(bild från systemets hemsida igen)
992055_400.png

• Gilla
beqen
  • Laddar…
J
Avslutning på mousserandekurs. Moët NV helt klart sämst i sällskapet. De både prestigechampagnerna bäst som förväntat - jag föredrog Comte. Mest prisvärt dock Moët vintage 2013 och Special cluben längst till höger (100% pinot meunier) - de flesta föredrog nog dock andra Special cluben (blanc de blanc).

• Tomma champagneflaskor uppställda på ett runt bord med en inredningsmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ullberg och 1 till
  • Laddar…
Har ni provat den här och vad tyckte ni isåfall?

Champagneflaska, Nicolas Brobergiere, grön, etikett, "Cuvée Première Brut", otydlig, guldbokstäver, närbild, inomhus.
Skapa konto

J Jonobe skrev:
@AndersMalmgren denna finns i tillfälligt sortiment nu. Ekad cava. Testat annat av producenten som varit riktigt bra. Billigt dessutom.
[bild]
[länk]
Plockade denna på TS idag

Förpackning för mousserande vin framför julgran. Etikett säger "Agustí Torelló Mata Gran Reserva Barrica Cava". Festlig stämning.
Skapa konto

• Gilla
Andreas_jti och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Idag en lite udda fågel, en leverantör till mig hade en lösning som krisade lite hade lite och jag var mitt i en eskalering och ringde deras Account manager - som var på besök hos annan kund i Tokyo. Jag fick honom att ringa inom sin org och ställa rätt personer till förfogande, under tiden insåg jag att han satt mitt i en middag med den andra kunden.

Han frågade då om vi ville att han personligen skulle sitta med i krismötena som startade. Det svarade jag nej till, primärt för att han själv inte kunde bidra men också för att han skulle kunna gå tillbaka till middagen…

nästa gång vi sågs kom han med den här och även om jag inte kan verifiera sanningshalten var storyn att han hade fått den av den andra kunden för att ge mig då de kunde fortsätta sin middag/representation med bara ett kort avbrott…

vet inte om det var sant och var nära att tacka nej pga våra riktlinjer avseende gåvor (än mer då jag hade noll uppfattning om värde även om jag anar att det inte är något märkvärdigt/dyrt) men landade till sist i att jag tog emot den, har försökt bjuda kollegor vid några tillfällen men har inte gått hem, så tog till sist hem den…

lång historia men ikväll blir det sake till räkmiddagen…
Flätad flaska omgiven av två glas med grön vätska på mörkt köksbord.
Skapa konto

/U

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Maria T
ullberg ullberg skrev:
Idag en lite udda fågel, en leverantör till mig hade en lösning som krisade lite hade lite och jag var mitt i en eskalering och ringde deras Account manager - som var på besök hos annan kund i Tokyo. Jag fick honom att ringa inom sin org och ställa rätt personer till förfogande, under tiden insåg jag att han satt mitt i en middag med den andra kunden.

Han frågade då om vi ville att han personligen skulle sitta med i krismötena som startade. Det svarade jag nej till, primärt för att han själv inte kunde bidra men också för att han skulle kunna gå tillbaka till middagen…

nästa gång vi sågs kom han med den här och även om jag inte kan verifiera sanningshalten var storyn att han hade fått den av den andra kunden för att ge mig då de kunde fortsätta sin middag/representation med bara ett kort avbrott…

vet inte om det var sant och var nära att tacka nej pga våra riktlinjer avseende gåvor (än mer då jag hade noll uppfattning om värde även om jag anar att det inte är något märkvärdigt/dyrt) men landade till sist i att jag tog emot den, har försökt bjuda kollegor vid några tillfällen men har inte gått hem, så tog till sist hem den…

lång historia men ikväll blir det sake till räkmiddagen…
[bild]

/U
Precis som att målet inte alltid är behållningen av resan så kan en historia -sann, utbroderad eller helt påhittad vara nog och tillräcklig. I det här fallet känns det som flertalet blev nöjda och du har en spektakulär flaska men innehåll som förhoppningsvis passar till räkorna. Smaklig spis!

ullberg
Ja, endera kan man anföra saker i linje med Karin Boye, eller så nöjer man sig med att bara konstatera att man inte ska ifrågasätta en bra/kul story… ;)

hur som funkade sake:n bra till räkorna, bättre än det bubbel som vi också testade.
Vinflaska märkt "JACOB PREMIUM CUVÉE VINTAGE 2017" på köksbänk, julgran i bakgrunden.
Skapa konto

min jag minns rätt är det från TS och pratade om bröd och nougat, men var långt från en matig champagne, mer ett vettigt mingelbubbel…

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Ingen som provat den jag la upp?

Mikael_L
nino nino skrev:
Ingen som provat den jag la upp?
Det har väl inte varit nyårsafton än? :cool:

Men jag har inte tjackat den för prov heller, köpte lite bubbel redan för några veckor sedan.

Jag dör litegrann varenda år jag ska in på systembolaget i senare delen av december, så jag brukar klara av alla inköp som ska räcka fram till efter nyår redan i slutet av november, senast innan lucia.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det har väl inte varit nyårsafton än? :cool:

Men jag har inte tjackat den för prov heller, köpte lite bubbel redan för några veckor sedan.

Jag dör litegrann varenda år jag ska in på systembolaget i senare delen av december, så jag brukar klara av alla inköp som ska räcka fram till efter nyår redan i slutet av november, senast innan lucia.

Verkar väl som ni i tråden dricker oftare än bara på nyår :D
För strax under 200 så är det ju nästan som billig cava eller prosecco

nino nino skrev:
Verkar väl som ni i tråden dricker oftare än bara på nyår :D
För strax under 200 så är det ju nästan som billig cava eller prosecco
Inte druckit, men av erfarenhet brukar billig champagne vara sämre än cava, sekt, cremant för samma pengar :)

• Gilla
Andreas_jti och 2 till
  • Laddar…
Har de här tre liggandes.
Tre flaskor mousserande vin med granris och juldekorationer i bakgrunden, festlig stämning.
Skapa konto

Cavan till vänster har jag provat tidigare och den är bra men de två andra är nya bekantskaper. Champagnen till höger blir kvällens dryck. Vid 12-slaget blir det som vanligt en G&T.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Mikael_L
I rätt många år nu så har jag öppnat ett fint bubbel tidigt på nyårsafton (ifall jag har satsat på ett sådant det året) och haft som välkomst/start/förrätt osv.
Då smaklökarna är fräscha och man är nykter.
Sen vid tolvslaget öppnas det typ den billigaste cava eller prosecco då man ändå inte skulle det minsta uppskatta ett fint bubbel för dess fina smak.

En GT är nog också bra, rejält med smak som gör sig bra då.

Varför inte en Irish coffe om det är kallt ute.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte druckit, men av erfarenhet brukar billig champagne vara sämre än cava, sekt, cremant för samma pengar :)
Jo men den här har fått bra betyg och flera som jag frågat säger att den kommer gå upp rejält i pris nästa år men det är ju troende bara...

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Detta är min lineup för kvällen. Värden står för rödvinet. Jag ska också ta med en Winston Churchill cuvee

Två flaskor mousserande vin i kylskåp, en med rosa folie, en med guld, årgång 2014.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.