102 621 läst ·
1 092 svar
103k läst
1,1k svar
Vintråden
Vilket fint urval, jag skulle kunna tänka mig fler av dessa flarror att testa!J Jonobe skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Hittade en Pinot längst bak i lagret på landet
Skulle säga att den nog stått lite länge men väldigt rund och fin i smaken och gick utmärkt till dagens middag
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga att den nog stått lite länge men väldigt rund och fin i smaken och gick utmärkt till dagens middag
/U
Det blev lite vin i helgen.
Detta var en riktigt trevlig natur-etna rosso från systemets tillfälliga sortimentet från något år sedan.
Sedan 3 av vinerna från Vivinobeställningen ovan:
Blanc de blanc-champagne från 2006. Gyllengul med drag av brioche. Personligen föredrar jag den typen av champagne. God men går säkert att hitta bättre för prislappen på 400. Åldern märktes inte av så mycket annat än kanske dragen som jag nämnde - men tycker det finns gott om ung champagne med liknande toner.
Sen blev det barolo från 2013. Vi dricker sällan barolo, inte så förtjust i de unga som finns på systemet - och därmed heller inte börjat stoppat undan i källaren. Denna var dock väldigt trevlig, börjat utvecklas en del. Jag tror den kostade 280, och leverade betydligt högre än de jag testat från systemet i samma prisklass (dock inte testat så många...). Helgens bästa vin.
Sen kom helgens nitlott. 4.3 i betyg på vivino på 63k recensioner- jag har börjat inse att höga betyg på många recensioner snarare är en varningsflagga än kvalitetsstämpel. Mjukt, bärigt och massa vanilj - fullt drickbart men hade aldrig köpt det igen. Om man nu gillar bärbomber så finns det billigare alternativ.
Logga in
Skapa konto
Detta var en riktigt trevlig natur-etna rosso från systemets tillfälliga sortimentet från något år sedan.
Sedan 3 av vinerna från Vivinobeställningen ovan:
Logga in
Skapa konto
Blanc de blanc-champagne från 2006. Gyllengul med drag av brioche. Personligen föredrar jag den typen av champagne. God men går säkert att hitta bättre för prislappen på 400. Åldern märktes inte av så mycket annat än kanske dragen som jag nämnde - men tycker det finns gott om ung champagne med liknande toner.
Logga in
Skapa konto
Sen blev det barolo från 2013. Vi dricker sällan barolo, inte så förtjust i de unga som finns på systemet - och därmed heller inte börjat stoppat undan i källaren. Denna var dock väldigt trevlig, börjat utvecklas en del. Jag tror den kostade 280, och leverade betydligt högre än de jag testat från systemet i samma prisklass (dock inte testat så många...). Helgens bästa vin.
Logga in
Skapa konto
Sen kom helgens nitlott. 4.3 i betyg på vivino på 63k recensioner- jag har börjat inse att höga betyg på många recensioner snarare är en varningsflagga än kvalitetsstämpel. Mjukt, bärigt och massa vanilj - fullt drickbart men hade aldrig köpt det igen. Om man nu gillar bärbomber så finns det billigare alternativ.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det blev dryga glaset över från denna middag och nu två dagar senare har det förändrats ordentligt, nu är det nästan portvin i doft och smak, mängder av russin.ullberg skrev:
Väntar man sig en pinot noir blir man nog besviken men jag fick en riktigt positiv överraskning så här på måndagskvällen, en riktig upplevelse!
Logga in
Skapa konto
/U
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Ville få en referens på ovan så jag rotade vidare i gömmorna och hittade en Grand tawny från Penfolds (och ja, jag vet att det är ett grappa-glas men tycker det gör ett bra jobb med att utveckla smakerna i söta viner)
Får erkänna att G tawnyn är ännu mer russin och åt portvinshållet men hade jag inte haft dem sida vid sida hade jag hävdat att pinot:en smakade som G tawny:n…
/U
Logga in
Skapa konto
Får erkänna att G tawnyn är ännu mer russin och åt portvinshållet men hade jag inte haft dem sida vid sida hade jag hävdat att pinot:en smakade som G tawny:n…
/U
Medlem
· Blekinge
· 12 164 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Testade en spansk Grenache på lunchen. Var ganska trevlig faktiskt. Glömde tyvärr ta bild på flaskan. Men roligt gå utanför sin comfort zone ibland. Inget jag skulle dricka till mat. Men var trevlig sitta smutta på
Logga in
Skapa konto
Tycker ren garnacha är rätt trevligt även om det är ovanligt. Tyvärr tenderar de att vara rätt alkoholstarka.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg
Blev också sugen på det, men här blev det en från södra bourgogne. Det är nog ändå mina favorit-chardonnay. Denna från tillfälligt sortiment för några månader sedan, köprekommendation om den dyker upp igen.AndersMalmgren skrev:
Ekad amerikansk chardonnay passar väl perfekt till att trolla på byggahus?
Renoverare
· Stockholm
· 20 169 inlägg